کد خبر : 245442
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
-

الاکلنگ بازی اقتصاد در سال جهش تولید

الاکلنگ بازی اقتصاد در سال جهش تولید

به گزارش قائم آنلاین، کاهش نرخ شاخص‌های اقتصادی کشور طی دو تا سه سال گذشته و منفی شدن نرخ تشکیل سرمایه ثابت در داخل کشور باعث شد شرایط پایداری اقتصادی کشور به مخاطره بیافتد؛ در حال حاضر هر روز کمتر از قبل می‌شنویم که کسی بگوید تحریم‌ها بی‌اثر است اما می‌توان با مدیریت درست باعث

به گزارش قائم آنلاین، کاهش نرخ شاخص‌های اقتصادی کشور طی دو تا سه سال گذشته و منفی شدن نرخ تشکیل سرمایه ثابت در داخل کشور باعث شد شرایط پایداری اقتصادی کشور به مخاطره بیافتد؛ در حال حاضر هر روز کمتر از قبل می‌شنویم که کسی بگوید تحریم‌ها بی‌اثر است اما می‌توان با مدیریت درست باعث شد تا تشدید تحریم‌ها اثری بیش از این بر ما نگذارد.

بیشترین فشار اقتصادی از تکانه‌‌های سیاسی و تصمیمات ناآگاهانه دولت است

مهدی بشارتده سلوطی دکترای اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با بیان اینکه به‌طور طبیعی در اقتصاد ملی کشورها  تکانه‌های اقتصادی طبیعی است، اظهار کرد: اقتصاد ایران دچار تکانه‌های متعددی شده است که نیاز به بررسی دارد و آنچه بیشتر استنباط می‌شود این بوده که بیشترین فشار اقتصادی از ناحیه تکانه‌‌های سیاسی و تصمیمات ناآگاهانه دولت در عرصه اقتصاد وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از دولت‌های تازه روی کار آمده عمدا اقتصاد را الاگلنگی در کشور اداره می‌کردند، تصریح کرد: به نوعی که یک کفه از بخش اقتصاد را متوقف و کفه دیگر را تقویت می‌شد و بدین ترتیب در حوزه‌های مختلف وارد و باعث شدند تعادل در حوزه اقتصادی بهم بریزد.

این دکترای اقتصاد در ادامه افزود: نمونه بارز آن در بحث برجام است که یکبار به‌صورت واضح در بحث گشایش بین‌المللی و ورود سرمایه خارجی مطرح شده وتمام مسیرهای اقتصادی را به برجام گره زدند و اعتقاد داشتند که نتیجه آن می‌تواند اتفاقات خوبی رقم بزند اما در نهایت تولید و سرمایه ملی را به این برجام گره زدند.

بشارتده سلوطی خاطرنشان کرد: در ادامه برجام بحث نقدینگی و سرد شدن مسیر نقدینگی به سمت تولید مطرح شد با هدف اینکه تورم کنترل جلوی سرد شدن مسیر را گرفتند اما نقدینگی زیادی با نرخ سود بالا به سمت بانک‌ها رفته و در آنجا حبس شد.

وی گفت: نتیجه سرازیر شدن سود بالا به سمت بانک‌ها این شد که نظام بانکی مثل یک صفحه الاکلنگ به اوج رسید و در جایی این فشار زیاد نقدینگی به سیستم بانکی وارد و با توجه به اینکه سیستم ظرفیت پذیرش این حجم را نداشت به نوعی این مقاومت شکسته و این حجم نقدینگی وارد بازارهای موازی و بازارهای سوداگری مثل طلا، ارز و مسکن شد.

این دکترای اقتصاد بیان کرد: تورم افسارگسیخته افزایش پیدا کرد و پول ملی به واسطه تولید کم ضعیف شد و در نهایت برآیند این اتفاقات بد مثل کشی شده که هر چه میکشی یک دفعه به سر طرف مقابل می‌رود و همین کش رها شده با شدت بیشتری به صورت اقتصاد کشور ما برگشت.

بشارتده سلوطی با اشاره به اینکه بعد از کم شدن تولید، نرخ سود بانکی را کاهش دادند، افزود: صفحه نظام بانکی یک طرف الاکلنگ به زمین چسبانده و زمین گیر کردند و صفحه دیگر را بورس قرار دادند و این نقدینگی بدون پشتوانه یکدفعه وارد بورس شد، بعد از بهم ریختگی بورس، فرجام این قضیه آن بود که این نقدینگی مجدد به نظام بانکی برگردانده می‌شود.

وی یادآور شد: با این اتفاق حجم نقدینگی افزایش و در نهایت بعد مدتی این سرمایه انباشت شده با فشاری که به سیستم مالی می‌آورد، دوباره به بازارهای موازی سرازیرخواهد شد.

این دکترای اقتصاد اظهار کرد: زمانی می‌توان بحث اقتصاد را به تعادل رساند که سیاست‌های اقتصادی در کشور از بین برود و نظام پولی و مالی ما با دو اهرم و مولفه تولید و اشتغال به تعادل برسد.

بشارتده سلوطی گفت: متاسفانه اقدامات دولت اقدامات تک بعدی است که در بخش مالی داریم و بدون ارتباط با بخش مالی و تولیدی سیاست‌ها را چیده و جلو می‌رویم.

وی با بیان اینکه مشکل کشور ما مشکل نقدینگی نیست، مشکل عدم مدیریت انتقال نقدینگی به بخش تولید است، گفت: این پدیده شوم باعث شده تا پولدارهای ما در بازرهای طلا و ارز و مسکن فعالیت کرده و هر روز پولدارتر شوند و کارآفرین و کارگر هر روز ضعیف‌تر شده و به حاشیه اقتصاد رانده می‌شوند.

این دکترای اقتصاد تصریح کرد: در حوزه قانون‌گذاری در بخش سیاست‌ها، سیاست‌های زیادی انجام شده اما تمکین دستگاه‌های اجرایی به سمت قانون نمی‌روند.

بازارهای داخلی در برابر کالاهای مشابه وارداتی صیانت شود

بشارتده سلوطی با اشاره به اینکه اخیرا دولت مجدد بازی الاکلنگی را در بورس آغاز کرده است، عنوان کرد: برای جلوگیری از آن باید اقدامات اساسی صورت گیرد از جمله حمایت از صادرات کالاهای نهایی که ارزش افزوده بالا دارند و نیاز به جهش و رونق زیاد دارد، دومین مورد اینکه بازارهای داخلی را از ورود کالاهای مشابه صیانت کنیم، سومین مورد بحث فرارمالیاتی بوده که دولت باید برای کاهش آن پیگیری‌های لازم برای بررسی تراکنش‌های بانکی داشته باشد چراکه حدود بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که نیازمند مدیریت است.

وی عنوان کرد: بحث سیاست‌های تشویقی در بعد مالیات چهارمین موضوع است چراکه تولیدکنندگان نیاز اساسی کشور را تامین کرده و اشتغال را رقم می‌زنند.

این دکترای اقتصاد خاطرنشان کرد: بحث پنجم مالیات است برای اقتصادی که در بحث سفته بازی فعالیت دارد یعنی مالیات را باید به نوعی وضع کنیم که سود سفته بازی کاهش و به زیرسطح تولید برسد که باعث هدایت نقدینگی به سمت تولید خواهد شد.

بشارتده سلوطی افزود: مجلس و دولت باید تصمیم گیری‌های دور از احساس برای اقتصاد کشور بگیرند و این بحث مهم را معطل برجام نکنند.

وی در پایان گفت: آشفته بازار زیادی طی ماه‌های اخیر داشتیم و بعد از اتفاق ترور شهید فخری‌زاده  مصوبه‌ای در خصوص بحث هسته‌ای مجلس تصویب کرده و بازخورد این تصمیم امروز دیده می‌شود که رای گرفته شد و دلار و ارز افزایش پیدا کرد چراکه باید دولت و مجلس تصمیمات عاقلانه داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =