کد خبر : 245148
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
-

ضعف در پژوهش‌های کاربردی و علوم انسانی مشهود است

ضعف در پژوهش‌های کاربردی و علوم انسانی مشهود است

به گزارش قائم آنلاین، احمد نادری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو ، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش، اظهار کرد: پژوهش یکی از نیازهای جدی هر جامعه‌ای هست؛ اساساً پژوهش به معنای اعم کلمه مبنای سیاست‌گذاری است که هر دولت و ملتی باید آن

به گزارش قائم آنلاین، احمد نادری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو ، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش، اظهار کرد: پژوهش یکی از نیازهای جدی هر جامعه‌ای هست؛ اساساً پژوهش به معنای اعم کلمه مبنای سیاست‌گذاری است که هر دولت و ملتی باید آن را به طور جدی مورد توجه خود قرار دهد.

* پژوهش باید از نظام دانشگاهی پیگیری شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه پژوهش در کشور ما از دیرباز جایگاه خیلی زیادی نداشته و همچنان دارای خلل و ضعف‌هایی است؛ به طوری که پژوهش را جدی نگرفته‌ایم و نمی‌گیریم و نتیجه این امر باعث شده است همیشه در اداره جامعه و کشور بعضاً با ضعف و مشکلاتی روبه‌رو باشیم.

وی با بیان اینکه آموختن پژوهش باید از نظام دانشگاهی پیگیری شود، گفت: باید پژوهشگران و افرادی که متخصص پژوهش هستند در نظام دانشگاهی تربیت شوند؛ متاسفانه در دانشگاه‌های ما خلل و ضعف جدی در بحث آموختن و یادگیری پژوهش وجود دارد که این ضعف بیشتر در پژوهش‌های کاربردی و علوم انسانی مشهود است.

نادری افزود: ریشه بخشی از این موارد به نظام سیاست‌گذاری و نظام اجرایی ما برمی‌گردد؛ لذا ما نتوانسته‌ایم بودجه‌های پژوهشی را در بحث سیاست‌گذاری‌ها آنچنان که باید و شاید تا الان جا بیندازیم و در بحث نظام اجرایی هم، اجرای پژوهش و پژوهش محور بودن تصمیم‌ها اساساً جایگاه کمی دارد که باید تقویت شوند.

* نباید بودجه‌های پژوهشی قطع یا کم شوند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه هر وقت با کمبود بودجه در کشور مواجه هستیم، اولین جایی که به ذهنمان می‌رسد که باید بودجه‌اش را قطع کنیم و برای سایر جاها در نظر بگیریم، بودجه پژوهش است که قطعاً خطا است و نه تنها نباید بودجه پژوهش قطع و کم شود بلکه باید گسترش پیدا کند و بیشتر شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: پژوهش‌‌ها باید به سمت کاربردی شدن پیش بروند و باید در بحث علوم انسانی بتوانیم از خروجی‌ها برای سیاست‌گذاری‌ و بهتر اداره کردن جامعه استفاده کنیم.

نادری یادآور شد: بودجه‌های پژوهشی باید در مراکز تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌ها افزایش داده شوند و مراکز باید این کار را به نحو احسن انجام دهند تا موضوع کاربردی کردن پژوهش در دستگاه‌ها اتفاق بیفتد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 + نوزده =