کد خبر : 244326
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
-

دانشجوی ایرانی، مطالبه‌گر عدالت و طهارت

دانشجوی ایرانی، مطالبه‌گر عدالت و طهارت

به گزارش قائم آنلاین، بعداز کودتای ۲۸ مرداد، رژیم شاه که توانسته بود با کمک اربابان بر اریکه قدرت باز گردد، درصدد برآمد تا پایه‌های حکومت خود را تثبیت کند، اما غافل از اینکه مردم در اولین فرصت خشم و انزجار خویش را نشان خواهند داد. “آیزنهاور” طی نطقی در گنگره آمریکا، کودتای ۲۸ مرداد

به گزارش قائم آنلاین، بعداز کودتای ۲۸ مرداد، رژیم شاه که توانسته بود با کمک اربابان بر اریکه قدرت باز گردد، درصدد برآمد تا پایه‌های حکومت خود را تثبیت کند، اما غافل از اینکه مردم در اولین فرصت خشم و انزجار خویش را نشان خواهند داد.

“آیزنهاور” طی نطقی در گنگره آمریکا، کودتای ۲۸ مرداد را چنین توصیف کرده بود: “پیروزی سیاسی امیدبخشی نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است”.
نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۳۳۲، راهی ایران شد تا نتیجه سرمایه‌گذاری بیست و یک میلیون دلاری “سیا” را که در راه کودتا و سرنگونی دولت مصدق هزینه کرده بود، از نزدیک مشاهده کند.

ملت ایران در حالت افسردگی به سر می‌برد و از نفاق و تفرقه‌ای که استبداد توانسته بود در میان ملت ایجاد کند، ناراحت بود. رهبری نهضت مقاومت، قصد رساندن صدای اعتراض مردم را به گوش جهانیان داشت و تلاش لندن و واشنگتن را که می‌خواستند با مشروع جلوه دادن رژیم کودتا، امتیازات مورد نظر خود را در محیط آرام به دست آورند، خنثی کند. اجرای این برنامه به عهده کمیته فرهنگی دانشگاه واگذار شد.

دانشجویان دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی، علوم، دندانپزشکی، فنی، پزشکی و داروسازی در دانشکده‌های خود، تظاهرات پرشوری علیه رژیم کودتا برپا کردند. رژیم با تمام قوا متوجه دانشگاه شد.

روز ۱۵ آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه کشیده شد و ماموران انتظامی، در زد و خورد با دانشجویان، شماری را مجروح و گروهی را دستگیر و زندانی کردند.

صبح روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲، گارد برای اولین بار وارد صحن دانشگاه شد تا فریاد مخالفان را در گلو خفه کند. در یکی از کلاس‌های درس دانشکده فنی، چند تن از دانشجویان در اعتراض به حضور ماموران گارد، آنها را به مسخره می‌گیرند و ماموران گارد با حمله به دانشجویان بی پناه، سه تن از آنان را به شهادت می‌رسانند. مصطفی بزرگ نیا، مهدی شریلت رضوی و احمد قندچی شهدای آن روز دانشگاه بودند.

فردای آن روز در جو خفقان و وحشت، نیکسون به دانشگاه تهران می‌آ‌ید و از دست قاتلان “دکترای حقوق” دریافت می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روایتی از دلیل تظاهرات دانشجویان در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ می‌گویند: جالب است توجه کنید که ۱۶ آذر در سال ۳۲ که در آن سه نفر دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاده؛ یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و آن اختناق عجیب، سرکوب عجیب همه‌ای نیروها و سکوت همه، ناگهان به‌وسیله‌ای دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می‌آید. چرا؟.

چون نیکسون که آن وقت معاون رئیس جمهور آمریکا بود، آمد ایران. به‌عنوان اعتراض به آمریکا، به‌عنوان اعتراض به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند، این دانشجوها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات می‌کنند، که البته با سرکوب مواجه می‌شوند و سه نفرشان هم کشته می‌شوند. حالا ۱۶ آذر در همه‌ای سال‌ها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر مال دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است.
شاخص‌های اصلی جنبش دانشجویی

رهبر معظم انقلاب طی دیدارهای متعددی که در سال‌های اخیر با جمع دانشجویان و نخبگان کشور داشته‌اند، با برشمردن شاخص‌ها و خصوصیات اصلی جنبش دانشجویی به تشریح آنها برای دانشجویان پرداخته‌اند و دانستن این شاخص‌ها را لازمه “بیداری دانشجویی” در ایران دانسته‌اند.

• “آرمانگرايى در مقابل مصلحت گرايى” یکی از این خصوصیت ها و شاخص های اصلی جنبش دانشجویی است. مقام معظم رهبری در این خصوص فرموده اند: «انسان وقتى كه در محيط تلاش و كار معمولى زندگى قرار مى‌گيرد، گاهى موانع جلوِ چشم او را مى‌گيرد؛ آرمانها را دور دست و غيرقابل دستيابى به انسان نشان مى‌دهد و اين خطر بزرگى است. گاهى آرمانها فراموش مى‌شوند. در محيط جوان، آرمانها محسوس، ملموس، زنده و قابل دسترسى و دستيابى است؛ لذا براى آنها تلاش مى‌شود. خودِ اين تلاش، تلاش مباركى مى‌شود.»

• “صدق و صفا و خلوص است” از دیگر شاخص های جنبش دانشجویی است. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «در حركت دانشجويى، كلك، تقلّب، حيله و شيوه‌هاى غيرانسانى‌اى كه معمولاً در محيطهاى زندگىِ رايج به كار مى‌رود، كمرنگ است و يا به‌طور طبيعى نيست.
در محيط معمولى زندگى، در محيط سياست، در محيط تجارت و در محيط بده بستانهاى اجتماعى، هر كس هر حرفى كه مى‌زند، مواظب است ببيند از اين حرف چه گيرش مى‌آيد و چه از دست مى‌دهد. حالا بسته به اين است كه چقدر زرنگ، چقدر پشت هم‌انداز و چقدر عاقل باشد – يا در نقطه مقابلش قرار گرفته باشد – تا چيزى از دست بدهد، يا چيزى به‌دست آورد.
اما در محيط حركت دانشجويى، نه؛ حرف را براى خوب بودنش، براى درست بودنش، براى جاذبه داشتنش براى خود و براى حقيقت، بيان و دنبال و تعقيب مى‌كنند. نمى‌خواهم تعميم دهم و بگويم كه هر نفر از آحاد دانشجو، هر تك تكى از اين حرفهايى كه مى‌زند، اين‌طور است؛ نه، اما اين رنگِ غالب است.»

• “رهايى از وابستگي‌هاى گوناگونِ حزبى و سياسى” شاخص دیگری است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی درباره جنبش های دانشجویی برشمرده‌اند.
مقام معظم رهبری در این باره خطاب به دانشجویان فرموده‌اند: «در اين مجموعه حركت دانشجويى، انسان مى‌تواند اين خصوصيت را مشاهده كند كه اين هم يك شعبه از همان مصلحت‌گرايى است. غالباً در اين‌جا از تقيّداتى كه معمولاً مجموعه‌هاى گوناگون سياسى و غيرسياسى براى افراد خودشان فراهم مى‌كنند، خبرى نيست و جوان حوصله اين قيد و بندها را ندارد.
لذا در گذشته پيش از انقلاب، احزابى بودند و كارهايى مى‌كردند؛ اما به دانشگاه كه مى‌رسيدند، ضابطه از دستشان در مى‌رفت! ممكن بود چهار نفر عضو هم يارگيرى مى‌كردند، اما نمى‌توانستند انضباطهاى مورد نظر خودشان را – انضباطهاى حزبى خيلى شديد كه در احزاب دنيا معمول بود و هست – در محيط دانشجويى به‌درستى اعمال كنند؛ زيرا دانشجو بالاخره در جايى به اجتهاد مى‌رسد. آن زمانها حزب توده، حزب فعّالى بود؛ تشكيلات خيلى وسيعى هم داشت؛ با شورويها هم مرتبط بود و اصلاً براى آنها كار مى‌كرد؛ اما به دانشگاه كه مى‌رسيد، مجبور بود بسيارى از حقايق حزبى را از چشم دانشجو پنهان كند!»

•”ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی” مشخصه دیگر جنبش‌های دانشجویی است که رهبر فرزانه انقلاب اینگونه در مورد این شاخص توضیح می دهند: در مقابل مظاهرى كه ازنظر فطرت انسانى زشت است – مثل ظلم، زورگويى، تبعيض، بى‌عدالتى، تقلّب، دورويى و نفاق – حسّاسيت منفى دارد و آن را دفع مى‌كند.
يك وقت در اوّل انقلاب، همين گروه منافقين، با استفاده از فرصت انقلاب توانست در ميان جوانان و دانشجويان نفوذى پيدا كند؛ اما وقتى معلوم شد كه اعضاى اين گروه، منافقند، غالباً روى برگرداندند. چرا به آنها منافق مى‌گفتند؟ چون ادّعايشان اين بود كه براساس ايدئولوژى دين تشكيلات دارند، تلاش مى‌كنند و آينده معيّن مى‌كنند؛ اما در عمل معلوم مى‌شد كه نه، از ايدئولوژى دين هيچ خبرى نيست؛ تفكّرات، تفكّرات التقاطى ماركسيستى است؛ آن هم نه ماركسيستىِ يك دست؛ التقاطى، مخلوط و آشفته؛ و در عمل خارجى و فعّاليت و مبارزات هم آن چيزى كه حاكم بر بيشترين فعّاليتهاى آنهاست، قدرت‌طلبى است.

تلاش براى اين كه به قدرت دست پيدا كنند؛ قدرتى كه در پديد آمدنش نقش زيادى نداشتند؛ بلكه به‌عنوان يك مجموعه اصلاً نقش نداشتند؛ هرچند ممكن بود افرادى از آنها هم در خلال ملت نقش داشته باشند. لذا چون نفاق آنها معلوم شد – معلوم شد كه ظاهرشان با باطنشان؛ حرفشان با دلشان؛ ادّعايشان با آنچه كه حقيقتاً آن را دنبال مى‌كنند، يكى نيست – مجموعه جوانِ دانشجويى از اينها اعراض كرد و روى برگرداند.

“منطق و تفكّر و بينش صحیح” از جمله شاخصه های جنبش دانشجویی است. مقام معظم رهبری در اینباره می فرمایند: «ششمين خصوصيت اين حركت دانشجويى و اين پديده ذاتى محيط دانشگاهها اين است كه بر اين حركت، فقط احساسات حكومت نمى‌كند؛ بلكه ضمن اين كه احساسات هست، منطق و تفكّر و بينش و تحصيل و ميل به فهميدن و تدقيق هم در آن وجود دارد.
البته شدّت و ضعف دارد؛ گاهى كم و گاهى زياد. از نظر ما، اينها خصوصياتى است كه در اين مجموعه موسوم به حركت دانشجويى، يا بيدارى دانشجويى وجود دارد. البته كسانى كه اهل تحليل و تدقيقهاى اين‌طورى هستند، بگردند و خصوصيات ديگرى هم پيدا كنند؛ كه حتماً هم وجود دارد و من حالا نمى‌خواهم آن‌طورى بحث كنم

وجه تمایز دانشجوی ایرانی
دانشجوی ایرانی برغم آنانی که از روز اول تولد روشنفکری در ایران از طریق عده‌ا‌ی دانشجوی اعزامی به خارج، که خود را برای ایجاد توسعه مجبور به غربی شدن از فرق سر تا نوک پا می‌دانسته و هنوز هم اخلاف آنها غرب باور و مستفرنگ‌اند، همواره تحت تاثیر ارزش‌های فرهنگی و دینی خود، ضد فساد و وابستگی به بیگانگان و ظلم ستیز است.

تاریخ مبارزاتی دانسجوی ایرانی از نهضتی حکایت دارد که آمریکا ستیز بوده و در تمام گرفتاری‌های ملی خود، آمریکا را فعال در تحمیل قدرت سرکوبگرخود بر سرنوشت ملت ایران دیده، بدین جهت، همواره راه رهایی مردم ایران را در قطع همه وابستگی از بیگانگان بویژه آمریکا می‌داند.
شهید چمران در رابطه با حادثه ۱۶ آذر می‌گوید: “وقایع آن روز چنان در نظرم مجسم است که گویی همه را به چشم می‌بینم. صدای رگبار مسلسل در گوشم طنین می‌اندازد، سکوت موحش بعداز رگبار بدنم را میلرزاند، آه بلند و ناله جانگداز مجروحین را در میان این سکوت دردناک می‌شنوم. دانشکده فنی خون آلود را در آن روز و روزهای بعد به رای‌العین می‌بینم… نیکسون معاون رییس جمهور آمریکا به ایران می‌آمد تا نتیجه بیست و یک میلیون دلار خرج کودتا را ببیند.”

دانشجوی ایرانی، جریان ساز است آنچنانکه در سال ۱۳۳۲ در مقابل آمریکا ایستاد و در این راه بهترین‌های خود را نیز نثار کرد. نهضت دانشجویی ایران با حضور فعال در صحنه انقلاب و پیروی از رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حماسه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و به اسارت گرفتن ۴۴۴ روز جاسوسان شیطان بزرگ را به تاسی از منویات رهبر نستوه خود خلق کرده که پیر جماران از آن به انقلابی بزرگتر از انقلاب ۲۲ بهمن یاد کرد.

دانشجوی ایرانی غرور شیطانی و هیمنه فرعونی آمریکا را ۴۴۴ روز به حضیض ذلت وخفت کشاند و ثابت کرد با ابتکار عمل و اقدام پیشدستانه می‌توان شاخ غول آمریکا را شکاند و این قدرت ابلیسی را به زانو در آورد.

دانشجوی ایرانی پیشگام در خدمت رسانی بی منت به کشور و مردم خود است. اردوهای جهادی و سازندگی در همه عرصه‌ها، گواه صادقی بر این جانفشانی عارفانه و عاشقانه دانشجوی ایرانی در عزت آفرینی و رساندن مردم و کشور ایران به اوج قله پیشرفت‌های علمی، فنآوری و تکنولوژیکی است.

دانشجوی ایرانی در سال‌های دفاع مقدس با برخورداری از کمی سن و سال، توانست فرماندهی اکثر یگان‌های رزمی را بدست گیرد و در اوج مظلومیت و محرومیت از حداقل‌های امکانات، دشمنان جهانی را در بدست آوردن یک وجب خاک ایران اسلامی مایوس کند و شکست باور نکردنی به جبهه کفر و نفاق تحمیل کند.

دانشجوی ایرانی در نهضت علمی و تولید علم، شهره جهان و زبانزد صاحب نظران بین‌المللی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × یک =