کد خبر : 244266
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
-

بدقولی ۹ ماهه دولت و زیان چند میلیاردی به باغداران

بدقولی ۹ ماهه دولت و زیان چند میلیاردی به باغداران

به گزارش قائم آنلاین، در حالی بیش از ۹ ماه از عمل به تعهد باغداران مازندرانی به دولت، برای تامین مرکبات شب عید امسال می‌گذرد که همچنان، مطالبات آنان پرداخت نشده است. خلف وعده دولت در حالی صدای باغداران را در آورده است که با این بدقولی، بنظر می‌رسد باغداران نه تنها مرکبات بلکه سایر

به گزارش قائم آنلاین، در حالی بیش از ۹ ماه از عمل به تعهد باغداران مازندرانی به دولت، برای تامین مرکبات شب عید امسال می‌گذرد که همچنان، مطالبات آنان پرداخت نشده است.

خلف وعده دولت در حالی صدای باغداران را در آورده است که با این بدقولی، بنظر می‌رسد باغداران نه تنها مرکبات بلکه سایر محصولات نیز به وعده‌های دولت، خوش‌بین نباشند و از مشارکت در هر طرحی که یک طرفش، دولت است، پا پس بکشند.

هر چند برخی از مطالبات باغداران پرداخت شده است اما بدهی چند میلیاردی دولت به باغداران هنوز صفر نشده است و پرتقال‌های تازه هم ماه‌ها است که روانه بازار شده‌اند و این بدان معنا است که باغداران، پرتقال‌ها را فروخته‌اند و هنوز پول سال قبل‌شان را نگرفته‌اند و امسال مخارج باغداری را از جیب مایه گذاشته‌اند.

محمد احمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص نارضایتی سورتینگ‌داران و باغداران مازندرانی از تعویق چندماهه دولت در پرداخت وجه مرکبات تنظیم بازاری شب عید، اظهار کرد: همه ساله طرح تنظیم بازار از سوی دولت اجرا می‌شود که حالا نحوه عملیات و اجرای آن پس از تصدی‌گری چندین ساله از سوی سازمان تعاون روستایی، سال گذشته به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار شد.

وی افزود: در ادامه طی جلسات متعددی که با این سازمان داشتیم نهایتا به این نتیجه منتج شد که این مسئولیت را به اتحادیه باغداران استان بسپارند، هر چند برای ما با توجه به اینکه دارای تشکل صنفی بودیم، جای سوال بود.

مدیرعامل زنجیره تولید و عرضه محصولات باغی مازندران، خاطرنشان کرد: عملا ۹۰ درصد ذخیره‌سازی طی یک دهه اخیر بر دوش سورتینگ‌داران استان بوده است و لذا انتظار داشتیم که بخشی از این مسئولیت را مستقیما بر عهده تشکل ما بگذارند که موافقت نشد.

قرار بود تا اوایل اردیبهشت ماه امسال مطالبات تسویه شود

این مسئول گفت: در مجموع، طبق تفاهم‌نامه و قراردادهایی که با اتحادیه باغداران مازندران به عنوان مباشر اصلی  منعقد شد، مقرر شد تا اواخر فروردین و نهایتا اوایل اردیبهشت‌ماه با سورتینگ‌داران تسویه کامل صورت بگیرد.

احمدزاده تشریح کرد: قرار شده بود تا ۷۰ درصد مطالبات سورتینگ‌داران در قبل سال و مابقی تا اردیبهشت‌ماه به حساب‌شان واریز شود، که تاکنون محقق نشده است.

وی بیان کرد: اینکه این موضوع تاکنون محقق نشده است، باید از سوی دستگاه‌های نظارتی، پیگیری شود، ریشه‌یابی شود تا ببینند علت این کار کجا است؛ البته جوابی که به ما سورتینگ‌داران با توجه به مکاتبات متعددی که حتی با استاندار مازندران انجام دادیم، می‌دهند این است که دولت باید یارانه بدهد و سپس به شما پرداخت کنیم.

بدقولی ۹ ماهه دولت و زیان چند میلیاردی ذخیره سازان

مدیرعامل زنجیره تولید و عرضه محصولات باغی مازندران، عنوان کرد: در میان بدقولی در پرداخت و حالا انتظار رسیدن یارانه، این سورتینگ‌داران و باغداران هستند که با وجود عمل به تعهدات‌شان، متضرر شده‌اند، چرا که بار مالی ذخیره سازی به دوش آن‌ها بوده است.

این مسئول تصریح کرد: شما حساب کنید که ۹ ماه قبل، پرتقال تحویل دولت شده است، اما عملا از آن تعهدی که دولت کرده، سر باز می‌زند و بدان عمل نمی‌کند و این موجب شده است تا بسیاری از همکاران ما وابسته به سیستم نظام بانکی هستند و تسهیلاتی می‌گیرند، با مشکلات عدیده‌ای روبرو شوند.

احمدزاده متذکر شد: با وجود اینکه ماه‌ها از عمل به تعهدات باغداران می‌گذرد اما دولت به وعده خود عمل نکرده است و هنوز مطالبات برخی از باغداران و سورتینگ‌داران پرداخت نشده است.

وی یادآور شد: قیمت حال حاضر مرکبات طی سال جاری، تازه دارد به قیمت منطقی خودش روی درخت، نزدیک می‌شود و مرکبات در مقایسه با سایر محصولات باغی با همین قیمت ۷ هزار تومانی بر روی درخت، از قیمت واقعی خودش فاصله دارد.

این صادرکننده موفق مرکبات در استان ابراز امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت دو میلیون و ۷۰۰ هزار تنی مرکبات در مازندران، انتظار داریم طی سال جاری میزان صادرات، افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشد.

چشم انتظاری ۹ ماهه باغداران برای دریافت مطالبات

محمدرضا شعبانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، در خصوص عدم دریافت مطالبات باغداران مازندرانی، اظهار کرد: باوجود گذشت ۹ ماه از آغاز سال جدید، هنوز مطالبات سال گذشته تنظیم بازار  باغداران و سورتینگ‌داران استان پرداخت نشده است.

وی افزود: میزان ریالی مطالبات باغداران، نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان است که به صورت دَر هم است که بخشی مربوط به باغداران، بخشی سورتینگ‌داران و بخشی مربوط به توزیع‌کنندگان است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، خاطرنشان کرد: این مبلغ بدهی در تعهد دولت است و متاسفانه تاکنون پرداخت نکرده است و این موجب گلایه‌مندی و نارضایتی باغداران و سورتینگ‌دارانی شده است که به تعهد خود عمل کرده‌اند.

دولت، خلف وعده کرد/ امکان عدم مشارکت باغداران در تنظیم بازار امسال!

شعبانی ادامه داد: در حالیکه باغداران به تعهد خود عمل کردند و محصول خوب به دولت تحویل دادند؛ اما این دولت بود که به تعهد خود که پرداخت وجه این مرکبات در زمان مشخص به باغداران بود، عمل نکرده است و باید گفت وزارت صمت امسال کمی در حق باغداران، کم لطفی کرده است.

وی تصریح کرد: پول این مرکبات در تمام کشور پخش است؛ چرا که این محموله به سراسر استان‌های کشور ارسال شده است و هر استانی، مبلغ مجزایی را بدهکار است و در این میان برخی از استان‌ها تسویه و برخی هم هنوز بدهکارند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، تاکید کرد: با این بدقولی، چه انتظاری وجود دارد که امسال، باغداران با دولت در تامین مرکبات شب عید، همکاری کنند؛ این موضوع تنها محدود به باغداران مرکبات نمی‌شود، بلکه سایر باغداران محصولات باغی نیز دلسرد و بی اعتماد می‌شوند.

شعبانی اعلام کرد: حتی اگر همین امروز هم این وجه به حساب باغداران واریز شود، این پول دیگر ارزش ریالی چند ماه قبل را ندارد؛ این پول دیگر برای باغدار نه ارزش و نه فایده‌ای دارد.


وی افزود: اگر باغداری ۱۰۰ میلیون طلب‌کار بود، امسال با افزایش چند برابری قیمت‌ها، نیمی از همان پرتقال را نمی‌تواند خریداری کند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، اذعان کرد: واقعا دولت با این بد قولی، چه انتظاری دارد که مردم و باغداران با آن‌ها همکاری کنند و امیدواریم با پرداخت مطالبات در آینده‌ای نزدیک، دولت از باغداران، دلجویی کند.

حال باغداران، خوب نیست…

در حالی فصل برداشت مرکبات امساله از باغات مازندران به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که باغداران همچنان چشم انتظار دولت و مسئولان سازمان‌های مربوطه برای پرداخت مطالبات خود هستند و پرداخت دیرهنگام مطالبات باغداران، نا امیدی و نارضایتی آنان را در پی داشته است.

پرداخت دیرهنگام مطالبات باغداران از سوی دولت از یک سو، دست باغداران برای تامین هزینه‌های باغداری و خرید مرکبات، خالی گذاشت و از سویی دیگر بسیاری از باغداران برای تامین هزینه‌های خود از تسهیلات بانکی استفاده می‎کنند و تأخیر در پرداخت اقساط، مساوی با افزایش کارمزد بانکی برای این قشر زحمت‌کش است که این بدقولی، خیلی از آنان را با مشکلات عدیده، مواجه ساخته است.

این روزها، حال باغداران مازندرانی خوب نیست و این حال بد، از بدقولی دولت به تعهدی است که حالا ۹ ماه است که از روز قرار، گذشته است….

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =