کد خبر : 243577
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۰۵
-

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی: ۷۰ درصد درآمدهای دولت در لایحه بودجه غیرواقعی است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی: ۷۰ درصد درآمدهای دولت در لایحه بودجه غیرواقعی است

به گزارش قائم آنلاین، حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگوی ویژه خبری صدا و سیما اظهار داشت: درآمد‌های دولت در لایحه بودجه سال آینده ۸۴۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده در حالی که (فقط) ۲۵۰ هزار میلیارد تومان آن واقعی است. نمی‌توان پیش‌بینی کرد سال آینده بتوانیم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم، اما

به گزارش قائم آنلاین، حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگوی ویژه خبری صدا و سیما اظهار داشت: درآمد‌های دولت در لایحه بودجه سال آینده ۸۴۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده در حالی که (فقط) ۲۵۰ هزار میلیارد تومان آن واقعی است. نمی‌توان پیش‌بینی کرد سال آینده بتوانیم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم، اما در بودجه ‌این عدد به‌عنوان منابع بودجه آورده شده است!

وی افزود: نوع تعیین حقوق و دستمزد نیز با این روند هر روز فاصله‌های طبقاتی را بیشتر می‌کند. افراد تحت حمایت سازمان تامین اجتماعی و کمیته امداد حداقل حقوق را دریافت نمی‌کنند بنابراین افزایش ۲۵ درصدی دریافتی آنها مشکل را حل نخواهد کرد. در اصلاح ساختار بودجه پرداخت حقوق و دریافتی‌ها باید عادلانه شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حاجی بابایی ادامه داد: از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان درآمد دولت برای بودجه سال آینده به جز ۲۵۰ هزار میلیارد تومان، بقیه استقراض است؛ و هزینه‌ها از ۳۲۰ هزار میلیارد تومان به ۶۴۰ هزار تومان یعنی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. جمع کردن این بودجه با این کیفیت معجزه می‌خواهد.

نمونه‌­ای از درآمدهای تخیلی
یکی از نمونه­‌های تخیلی بودن ارقام درآمدی در بودجه ‌این است که دولت حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان درآمد از عوارض گمرکی از محل واردات خودرو پیش‌بینی کرده است. نکته جالب توجه اینکه سازمان برنامه برای محل مصرف خودروهایی که مشکل قضایی دارند برنامه‌ریزی مالی کرده است! در حالی که اصلا معلوم نیست مشکل قضایی این خودروها تا سال آینده حل شود و رقم دقیق این عوارض چقدر خواهد بود.

گفتنی است، در سال‌های ۹۶ و ما قبل که واردات خودرو آزاد بود ۶۰  تا ۷۰ هزار دستگاه خودرو خارجی با ارز‌بری تقریبی یک میلیارد دلار وارد کشور شده است.  همچنین باید به این موضوع توجه داشت که درج رقم ۲۰۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان حقوق ورودی برای‌ ترخیص تعداد بسیار بیشتری خودرو نسبت به آنچه که امروز در گمرکات از چند سال پیش رسوب کرده کافی به‌نظر می‌رسد.

ابهام در میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی!
یکی از بزرگ‌ترین سؤالات مطرح درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰، میزان ارز ‌ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش‌بینی شده در این لایحه است. ساعاتی بعد از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس، مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «صادرات نفت با قیمت ۴۰ دلار در هر بشکه و ارز محاسباتی ۱۱۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده است و ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی از بودجه حذف شد.» حدود یک ساعت بعد، خانلو در مصاحبه با خبرگزاری مهر مجدداً بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از لایحه بودجه ۱۴۰۰ تأکید کرد!

پس از آن، حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول سیما گفت: «در لایحه بودجه سال آینده، هشت میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی شامل دو میلیارد دلار برای معیشت و شش میلیارد دلار برای نهاده‌ها و کالاهای اساسی دیده شده است.» با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد رقم اعلام‌شده توسط معاون نوبخت درباره میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ واقعیت ندارد.

بر اساس اعلام دولت، درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه بر مبنای صادرات ۲.۳ میلیون بشکه در روز با قیمت ۴۰ دلار بوده و مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند ارز ۴۲۰۰ تومانی از محل درآمدهای نفتی تامین می‌شود. بنابراین، میزان درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ (سهم دولت)، حدود ۱۵۳ هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان است.

با توجه به آمارهای مذکور، سهم دولت از درآمدهای نفتی کشور در سال آینده ۱۵.۹۵ میلیارد دلار است. بر اساس اظهارات معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه، دولت قصد دارد هشت میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده بدهد. در نتیجه، ۷٫۹۵ میلیارد دلار باقی‌مانده با نرخ ارز ۱۱۵۰۰ تومانی به ریال تبدیل شده‌اند. با توجه به ارقام مذکور، درآمد دولت از محل تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آتی، ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و از محل دوم، ۹۱ هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان است. در نتیجه، مجموع درآمد ریالی دولت از محل صادرات نفت در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۲۵ هزار و ۲۵ میلیارد تومان است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید رقم مذکور ۱۹ درصد کمتر از رقم مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۰ یعنی درآمد ۱۵۳ هزار و ۱۱۹ میلیارد تومانی دولت از محل صادرات نفت است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده + پانزده =