کد خبر : 243621
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
-

رئیس جمهوری مولداوی پیروز انتخابات را به تلاش برای بی ثباتی کشور متهم کرد

رئیس جمهوری مولداوی پیروز انتخابات را به تلاش برای بی ثباتی کشور متهم کرد

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از خبرگزاری تاس، ایگور دودون، رئیس جمهوری در حال کناره گیری مولداوی گفت: آنها انتخابات را بردند. ما نتایج را به رسمیت می‌شناسیم. ما هیچ تلاشی برای ضربه زدن به نتایج انتخابات نکردیم و مانع از ورود مایا ساندو، رئیس جمهوری منتخب به کاخ ریاست جمهوری نمی‌شویم. دادگاه قانون

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از خبرگزاری تاس، ایگور دودون، رئیس جمهوری در حال کناره گیری مولداوی گفت: آنها انتخابات را بردند. ما نتایج را به رسمیت می‌شناسیم. ما هیچ تلاشی برای ضربه زدن به نتایج انتخابات نکردیم و مانع از ورود مایا ساندو، رئیس جمهوری منتخب به کاخ ریاست جمهوری نمی‌شویم. دادگاه قانون اساسی ۱۰ دسامبر نتایج انتخابات را تایید می‌کند و رئیس جمهوری جدید ۲۴ دسامبر سوگند یاد خواهد کرد. خوب مشکل کجاست؟ چرا آنها به دنبال برگزاری راهپیمایی اعتراضی روز یکشنبه هستند؟

وی ادامه داد: به نظر من، دستورکار کنونی آنها مربوط به امور داخلی نمی‌شود. آنها از یک دستور کار خارجی پیروی می‌کنند و هدفشان بی ثبات کردن اوضاع در مولداوی است.

مایا ساندو اعلام کرده که یک راهپیمایی گسترده در ششم دسامبر قرار است در میدان پایتخت این کشور با هدف انحلال پارلمان برگزار شود.

ایگور دودون همچنین گفته که اولویت‌های آژانس اطلاعات کشور نباید تابع دستورات ریاست جمهوری باشد چون مایا ساندو یک شهروند دوگانه مولداویایی-رومانیایی است.

وی ادامه داد: سرویس امنیت و اطلاعات کشور همیشه تحت کنترل پارلمان بوده است. فکر می‌کنیم در شرایطی که رئیس جمهوری کشور شهروندی یک کشور دیگر را هم دارد، سپردن کنترل این آژانس به دست یک شهروند با ملیتی غیر از مولداوی نادرست است.

رئیس جمهوری در حال کناره گیری مولداوی همچنین گفت: به زودی قصد دارم تا لایحه‌ای در این باره امضا کنم. قانون مربوط به سرویس اطلاعات و امنیت کشور به وضوح این را می‌گوید که هیچیک از کارمندان این آژانس حق داشتن شهروندی دوگانه ندارند.

رئیس جمهوری در حال کناره گیری مولداوی همچنین چنین تجمعات گسترده‌ای را هم برای ثبات کشور و هم در بحبوحه کرونا بسیار خطرناک توصیف کرد و در ادامه گفت: پیش از آنکه دوران ریاست جمهوری من به پایان برسد، لایحه مربوط به زبان روسی را امضا می‌کنم. بسیار مهم است که پیش از مراسم ادای سوگند رئیس جمهوری جدید، این لایحه امضا شود. چون به نظر من، رئیس جمهوری جدید این لوایح را امضا نمی‌کند. یک سوم مردم مولداوی روس زبان هستند و از نظر عملی، همه شهروندان به زبان روسی تسلط دارند.

سوم دسامبر، پارلمان مولداوی پیش نویس لوایح مربوط به افزایش وضعیت زبان روسی در این کشور را تایید کرد و ممنوعیت موجود بر شبکه‌های تلویزیونی روسی را برداشت و وضعیت منطقه خودمختار “گاگائوزیا” در این کشور را تقویت کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =