کد خبر : 240488
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۳۰
-

ملازهی: آمریکا دیگر توان دادن هزینه مالی و انسانی در افغانستان را ندارد

ملازهی: آمریکا دیگر توان دادن هزینه مالی و انسانی در افغانستان را ندارد

به گزارش قائم آنلاین، پپیرمحمد ملازهی در گفت و گو ، در تحلیل خود از خروج نیروهای آمریایی از افغانستان گفت: به نظر می رسد آمریکا به طور کامل نیروهایش را از افغانستان خارج نمی کند بلکه کاهش می دهد. در واقع ۲ هزار و ۴۰۰ نیرو را در افغانستان نگه می دارند زیرا آمریکا

به گزارش قائم آنلاین، پپیرمحمد ملازهی در گفت و گو ، در تحلیل خود از خروج نیروهای آمریایی از افغانستان گفت: به نظر می رسد آمریکا به طور کامل نیروهایش را از افغانستان خارج نمی کند بلکه کاهش می دهد. در واقع ۲ هزار و ۴۰۰ نیرو را در افغانستان نگه می دارند زیرا آمریکا تجهیزات بسیاری در دو پایگاه در این کشور دارد.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است این که آمریکایی ها آمادگی ندارند بیش از این هزینه مالی و انسانی بدهند و یا مستقیم در جنگی حضور داشته باشند. مگر این که طالبان حملاتی را انجام دهد و نیروهای دولتی نتوانند مقابله کنند و از ناتو بخواهند که اقدامی انجام دهد.

این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین بیان کرد: این آمادگی در آمریکا وجود ندارد که سربازانش در جنگی حضور داشته و کشته شوند اما به این معنا هم نیست که در جنگی دخالت موثر نداشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر ضرورتی باشد وارد عمل می شود، مانند زمانی که طالبان نزدیک بود لشگرگاه را بگیرد نیروی هوایی ناتو عمل کرده و آنها را مجبور به عقب نشینی کرد. لذا دراین سطح آمریکا وناتو دخالت می کنند.

ملازهی همچنین بیان کرد: در داخل آمریکا هم نسبت به این مساله اختلاف نظر وجود دارد. ترامپ معتقد است باید از عراق و افغانستان خارج شود البته این برای زمانی بود که قصد داشت در انتخابات رای جمع کند اما اکنون که انتخابات تمام شده چنین مساله ای موضوعیت ندارد اما ترامپ از نظر تبلیغاتی همچنان خودش را در صحنه نگه داشته است حداقل برای انتخابات بعدی برنامه ریزی می کند.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه بیان کرد: طالبان دو خصلت دارد یکی این که ایدئولوژیک بوده و سفت و سخت هستند و خصلت دیگر اینکه پشتون هستند و هر دو انحصار طلب در قدرت می باشند.

با توجه به این ویژگی امنیت درمرزهای شرقی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است به ویژه این که در رقابت عربستان در افغانستان به لحاظ فکری و مالی نفوذ دارد. و اگر ایران و عربستان نتواند مشکلاتشان را حل کند امنیت ایران هم با مشکل مواجه می شود و اینها جزء مسائل جدی است که باید آنها را مورد بررسی قرار داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − 20 =