کد خبر : 240347
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۲۰
-

۳۴۰ هزار دانش آموز تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزش

۳۴۰ هزار دانش آموز تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزش

به گزارش قائم آنلاین، علی الهیار ترکمن در برنامه “به وقت ایران” شبکه آموزش سیما درباره بودجه مصوب آموزش و پرورش در سال ۹۹ و لایحه تنظیمی بودجه برای سال ۱۴۰۰ و میزان مبتنی بودن آن بر سندتحول و کاهش تمرکز در آموزش و پرورش گفت: درنظر همه متخصصان توسعه و برنامه ریزان فرهنگی و

به گزارش قائم آنلاین، علی الهیار ترکمن در برنامه “به وقت ایران” شبکه آموزش سیما درباره بودجه مصوب آموزش و پرورش در سال ۹۹ و لایحه تنظیمی بودجه برای سال ۱۴۰۰ و میزان مبتنی بودن آن بر سندتحول و کاهش تمرکز در آموزش و پرورش گفت: درنظر همه متخصصان توسعه و برنامه ریزان فرهنگی و اجتماعی، آموزش و پرورش نقش مهمی در اعتلای جامعه دارد. اما سوال اساسی این است که چه طور باید این اهمیت را به آموزش و پرورش بدهیم؟

وی افزود: چه عواملی باعث می شود نتوانیم این اهمیت را در رده خودش برای آموزش و پرورش اعمال کنیم؟

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بودجه را باید در یک تاریخچه ای تحلیل کرد گفت: سابقه آموزش رسمی در کشور ما به ۲۰۰ سال گذشته و تاسیس دارالفنون باز میگردد. در آن زمان محل تامین بودجه دارالفنون محکم و پایدار بود.

الهیار افزود: ۱۰۰ سال قبل با تاسیس دارالمعلم، تمام منابع در دولت دیده شد. از همان زمان به این سو، بستر تامین بودجه آموزش و پرورش کاملا دولتی شد و نتوانستیم قابلیت بودجه ای پایدار برای آن ایجاد کنیم؛ بلکه فقط پول تزریق کردیم. باید آموزش و پرورش به یک منبع تامین منابع پایدار مانند جی دی پی متصل شود.

وی تاکید کرد که اگر حرکتی در راستای تامین منابع پایدار و مقررات زدایی انجام ندهیم، اجرای اسناد در حد کاغذ باقی می ماند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بنده خودم کارشناسی هستم که به علت یابی معتقدم تا معلول یابی اظهار کرد: یکی از معضلات ما نداشتن تفکر سیستمی در آموزش و پرورش است و در بسیاری موارد روی معلول ها متمرکز می شویم تا روی علت ها. اکنون آموزش و پرورش از این پدیده رنج می برد.

الهیار در پاسخ به این گفته حاجی بابایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش مبنی بر اینکه « در سال ۹۱ وزیر آموزش و پرورش بودم و بودجه وزارتخانه ۱۵.۱۸ درصد بودجه عملیاتی دولت بود. سال ۱۳۹۷ این رقم به ۱۱.۸۲ درصد رسیده است» گفت: امکان ندارد سهم بخشی از بودجه کاسته شود؛ زیرا ماهیت افزایشی دارد و این نحوه توزیع است که سهم را تعیین می کند. در لایحه ۹۹ سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت ۱۳.۷ درصد بود که در کمیسیون تلفیق به ۱۲.۵ درصد کاهش یافت.

وی درباره خصوصی سازی گفت: باید تعریف دقیقی داشته باشیم که منظور از خصوصی سازی چیست؟ ما نمیتوانیم طبق قانون به این سمت برویم. موضوع خرید خدمات آموزشی است و شرایطی هم برای آن وجود دارد. حدو ۱۳ هزار و ۲۰۰ معلم خرید خدمت داریم که ۳۴۰ هزار دانش آموز را در سطح کشور تحت پوشش دارند. ما به دلیل اجرای نظام شش، سه، سه دچار کمبود معلم شدیم و از این شیوه استفاده کردیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − ده =