کد خبر : 240129
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
-

کتاب‌هایی به پیشنهاد سیدمهدی جعفری و منصور ضابطیان

کتاب‌هایی به پیشنهاد سیدمهدی جعفری و منصور ضابطیان

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سیدمهدی جعفری، نویسنده، مترجم و پژوهشگر علوم دینی، عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» که توسط این سازمان برگزار شده است با ارائه پیشنهادش برای مطالعه گفت: کتاب «پرتوی از قرآن» از سخنان

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سیدمهدی جعفری، نویسنده، مترجم و پژوهشگر علوم دینی، عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» که توسط این سازمان برگزار شده است با ارائه پیشنهادش برای مطالعه گفت: کتاب «پرتوی از قرآن» از سخنان و تفاسیر مهم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی است.

او توضیح داد: آیت‌الله طالقانی در طول عمر خود، مردم را با قرآن و نهج‌البلاغه هدایت می‌کرد. اما از آغاز فعالیت‌های ایشان گفته‌های تفسیری‌اش ثبت و ضبط نشده است و با آغاز دهه ۴۰ جمع‌آوری فعالیت‌های تفسیری در قالب این کتاب شروع شد.

جعفری گفت: در این کتاب پنج جزء قرآن در شش‌ جلد تدوین شده است و بر این اساس مجموعه آثار آیت‌الله طالقانی به همراه کتاب «پرتوی از قرآن» ویراستاری شده و با مستندسازی و ویراستاری جدید این مجموعه آثار به چاپ رسیده است.

او افزود: مجموعه آثار آیت‌الله طالقانی شامل تفسیر پرتوی از قرآن، قرآن در صحنه، قرآن در زندان و قرآن در خانواده است. در جلد اول و دوم «پرتوی از قرآن» جزء اول و دوم قرآن آمده است و جلد سوم و چهارم کتاب نیز در برگیرنده سوره آل عمران و قسمتی از سوره نساء است و جلد پنجم و ششم هم شامل جزء سی قرآن می‌شود.

جعفری سپس تصریح کرد: کتاب «پرتوی از قرآن» شیوه خاص تفسیر آیت‌الله طالقانی در زمینه الفاظ قرآن است.

منصور ضابطیان، روزنامه‌نگار، مجری و نویسنده نیز با پیوستن به «پویش کتابخوانی ملی»، مطالعه کتاب «از فرانکلین تا لاله‌زار» را پیشنهاد داد و گفت: نوشتن سرگذشت‌نامه از سنت‌های خوب است که این سنت در ایران کم‌رنگ است. در کتاب‌فروشی‌های کشورهای دیگر قفسه بزرگی مربوط به سرگذشت‌نامه وجود دارد که توسط افراد نوشته شده و یا به صورت مصاحبه تنظیم است.

او افزود: این سرگذشت‌نامه‌ها خواننده را با زندگی افراد مختلف به ویژه اشخاصی که تاثیرگذار بوده‌اند، آشنا می‌کند و می‌تواند الهام‌بخش باشد.

ضابطیان همچنین گفت: در ایران نوشتن سرگذشت‌نامه کمتر بوده،‌ اما وقتی یک سرگذشت‌نامه خوب به چاپ رسیده، مورد استقبال قرار گرفته است. یکی از سرگذشت‌نامه‌های خواندنی که در ایران منتشر شده کتاب «از فرانکلین تا لاله‌زار» است که گفت‌وگوی مفصلی با همایون صنعتی‌زاده است و من قصد دارم به بهانه پویش «کتابخوانی ملی» که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آغاز کرده، آن را معرفی کنم.

این مجری و نویسنده سپس بیان کرد: همایون صنعتی‌زاده شخصیتی است که نه فقط در عرصه فرهنگ بلکه در عرصه اقتصاد نیز چهره ماندگاری است. او گرچه اکنون در میان ما نیست اما تاثیر فعالیت‌هایش بر فرهنگ و ادبیات ایران بی‌نظیر است و بخشی از کتاب «از فرانکلین تا لاله‌زار» درباره تاسیس انتشارات فرانکلین و چاپخانه است که بخشی از تاریخ چاپ ایران را تشکیل می‌دهد، راه‌اندازی کارخانه گلاب و کشت مروارید در کیش و یا تاسیس شهرک خزرشهر از دیگر فعالیت‌های صنعتی‌زاده است که در این کتاب ذکر شده است.

او در ادامه گفت: خواندن این کتاب انسان را به حیرت وامی‌دارد که آیا یک انسان می‌تواند در طول زندگی خود به این میزان فعالیت داشته باشد؟ و آیا یک فرد می‌تواند به این میزان در عرصه‌های مختلف تاثیرگذار باشد؟

ضابطیان افزود: کتاب «از فرانکلین تا لاله‌زار» یک گفت‌وگوی بسیار طولانی است که سیروس علی‌نژاد با زنده‌یاد همایون صنعتی‌زاده انجام داده است و ما را با بخشی از تاریخ ایران از نگاه آقای صنعتی‌زاده آشنا می‌کند، تاریخی که دانستن آن برای همه ما بسیار مهم است و می‌تواند به آینده ایران کمک کند.

او در ادامه گفت: زندگی همایون صنعتی‌زاده پر از فراز و نشیب است و اگر نگاه عمیقی به زندگی او بیاندازیم متوجه می‌شویم که آدم‌های پویا در هر حوزه و دوره‌ای اگر با محدودیت روبه‌رو شوند بلافاصله راه دیگری را برای پیشبرد انگیزه‌های خود پیدا می‌کنند. توصیه می‌کنم به بهانه پویش کتابخوانی ملی «از فرانکلین تا لاله‌زار» را مطالعه کنید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =