کد خبر : 239555
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
-

جلسه درمانی مسئولان برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی

جلسه درمانی مسئولان برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی

به گزارش قائم آنلاین، جامعه از معضلات بسیاری در حوزه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و …. رنج می‌برد، چالش‌های بسیاری  همواره در کشور وجود داشته و بخش زیادی از آن‌ها حل نشده و به قوت خود باقی است و هر روزه شاهد افزایش روز افزون چالش‌ها در حوزه‌های مختلف هستیم. مسائلی در کشور مانند مشکلات اقتصادی

به گزارش قائم آنلاین، جامعه از معضلات بسیاری در حوزه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و …. رنج می‌برد، چالش‌های بسیاری  همواره در کشور وجود داشته و بخش زیادی از آن‌ها حل نشده و به قوت خود باقی است و هر روزه شاهد افزایش روز افزون چالش‌ها در حوزه‌های مختلف هستیم.

مسائلی در کشور مانند مشکلات اقتصادی و بیکاری زمینه‌ساز بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و اگر برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای حل این معضلات توسط مسئولان اندیشیده نشود، این چالش‌ها به مرحله بحرانی می‌رسد.

کارگروه‌ها، شوراها و ستادها متعددی برای حل معضلات و مشکلات در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در طول دهه‌های اخیر تشکیل شده است، اما به نظر می‌رسد خروجی جلسات این کارگروه‌ها و شوراها تاثیر چندانی در روند کاهش معضلات به خصوص در حوزه اجتماعی و فرهنگی نداشته است و به نظر می‌رسد مسئولان به دنبال رفع تکلیف و گزارش‌دهی در این جلسات هستند.

امروز در خصوص چالش‌ها و مشکلات مربوط به بخش جوانان نیازمند یک تصمیم اورژانسی هستیم، قطعا بی‌توجهی به این چالش‌ها و اکتفا به مطرح کردن آسیب‌ها بدون ارائه راهکار می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری مانند بی‌انگیزگی جوانان، ناامیدی، سست شدن بنیان خانواده، پیری جمعیت و … را در پی داشته باشد.

عملکرد دستگاه‌ها در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی قابل نقد است

شهرام مقدس مدیرکل امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری در خصوص کارگروه‌ها و ستادهای مرتبط با آسیب‌های اجتماعی در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: در کارگروه اجتماعی، فرهنگی و ستاد مدیریت، کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی مجموعه‌ای از سازمان‌ها با یک شیوه‌نامه خاص برای پیشبرد اهداف فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: گستره آسیب‌های اجتماعی به گونه‌ای است که شاید دستگاه‌های مختلف نتوانستند به شکل مطلوبی پاسخگوی ضرورت‌های جامعه در حوزه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی باشند، نارسایی‌های موجود تنها مختص به چهارمحال و بختیاری نیست.

مقدس با بیان اینکه بیماری کرونا تمامی برنامه‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی را تحت شعاع تبعات خود قرار داده است، گفت: نارسایی‌ها زیاد و منابع محدود است، در شرایط فعلی به جای اینکه منابع به سمت کاهش آسیب‌های اجتماعی حرکت کند، به سمت مدیریت بیماری کرونا در حال حرکت است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی در بحران کرونا باید تلاش خود را در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی مضاعف کنند، بیان کرد: در حال حاضر آسیب‌های حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی در شرایط کرونا و آموزش‌های مجازی تشدید شده است، زیرا دانش‌آموزان در اختیار سیستم آموزشی نیستند و خانواده‌ها نیز نمی‌توانند ارتباط موثری از طریق فضای مجازی با آموزشگاه‌ها داشته باشند.

وی یادآور شد: قرنطینه خانگی و کم شدن تفریح و نشاط در بین خانواده‌های ایرانی، سلامت روان جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، متاسفانه مشکلات ناشی از تورم و بحران‌های اقتصادی نیز در این شرایط مزید بر علت شده و سلامت روان جامعه را کاهش داده است.

مقدس در خصوص کارایی جلسات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در کاهش این آسیب‌ها، توضیح داد: کمیته‌های متعدد به صورت تخصصی موضوعات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، زنان سرپرست خانوار و … را مورد بررسی قرار می‌دهند، اما ممکن است دستگاه‌ها در این رابطه ایده‌آل عمل نکنند و این عملکرد نیز قابل نقد است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: دستگاه‌های اجرایی دلایل متعددی را برای موفق نبودن اقدامات خود در حوزه کاهش آسیب‌ها بیان می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها کمبود منابع و گستردگی وظایف این دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف است.

وی با تاکید بر اینکه نیازهای جامعه در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کارگروه‌های مرتبط مرتفع نمی‌شود، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید پیگیری مناسبی جهت اجرای مصوبات داشته باشند، گاهی برخی از موضوعات مانند بیکاری و مشکلات اقتصادی زنجیره‌ای از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد و آسیب‌پذیری خانواده‌ها را بالا می‌برد.

مقدس یادآور شد: شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی یک مسئله چند وجهی است و نمی‌توان به وسیله یک کارگروه و یا یک ستاد مسائل و مشکلات را حل کرد، باید مسائل زیرساختی حل شود، اگر زیرساخت لازم وجود نداشته باشد نمی‌توان کارهای اختصاصی موثر انجام داد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی در اجرای مصوبات با یکدیگر هماهنگ نشوند و پیگیری لازم صورت نگیرد این مصوبات به درستی اجرا نمی‌شود، دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آسیب‌های اجتماعی باید به نحو مطلوب و با امکانات مناسب در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی کار کنند تا شاهد کاهش آسیب در جامعه باشیم.

در گذشته رصد درستی بر اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی صورت نمی‌گرفت

ابراهیم شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در خصوص کارگروه‌ها و جلسات مرتبط با موضوعات فرهنگی، اظهار کرد: کارگروه‌های متعددی در خصوص مسئله فرهنگ وجود دارد که در جلسات این کارگروه‌ها نیز مصوباتی نیز تصویب می‌شود، اما برای تاثیرگذاری این کارگروه‌ها باید مصوبات ضمانت اجرایی داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین این کارگروه‌ها باید با هم‌افزایی تکمیل‌کننده فعالیت‌های یکدیگر باشند، اگر بتوانیم ادارات و نهادهای فرهنگی و غیرفرهنگی عضو شوراها و کارگروه‌های مرتبط با فرهنگ از جمله شورای فرهنگ عمومی را مکلف به اجرای مصوبات کنیم و یک وحدت رویه در بین اعضا شکل بگیرد، قطعا شاهد تحول در حوزه فرهنگ هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هفت کارگروه در ذیل شورای فرهنگ عمومی استان تقسیم‌بندی شده است، عنوان کرد: قرارگاه فرهنگی فعالیت این کارگروه‌ها را رصد می‌کند، در اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی نقص‌هایی وجود داشت،  به همین دلیل قرارگاه علمی و مشورتی در ذیل این شورا برای رصد فعالیت این کارگروه‌ها تشکیل شده است.

شریفی افزود: یکی از ویژگی‌های قرارگاه علمی و مشورتی این است که اعضای آن از کادر اداری نیستند و می‌توانند با دغدغه خاطر مصوبات و فعالیت کارگروه‌های ذیل شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری را رصد کنند، متاسفانه در گذشته رصد درستی بر اجرای مصوبات این شورا صورت نمی‌گرفت به همین دلیل نتیجه و خروجی مدنظر حاصل نشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه موازی‌کاری دستگاه‌های اجرایی در موضوعات فرهنگی و اجتماعی آسیب‌زا است، تصریح کرد: تجمیع فعالیت‌ها و امکانات می‌تواند تاثیرات خوبی در کاهش آسیب‌ها داشته باشد.

وی یادآور شد: برخی از اعضای کارگروه‌های شورای فرهنگ عمومی علاوه بر عضویت در این شورا وظایف متعددی را بر عهده دارند، بنابراین یک پالایش در اعضای کارگروه‌ها صورت می‌گیرد تا افراد دغدغه‌مندی که فرصت کافی برای پیگیری امورات را دارند، جایگزین این اعضا شوند، امید است با این اقدامات شاهد بهبود وضعیت فرهنگی در چهارمحال و بختیاری باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 + نه =