کد خبر : 239341
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
-

وزیران اوپک گازی خواستار نقش قوی‌تر در بازار شدند

وزیران اوپک گازی خواستار نقش قوی‌تر در بازار شدند

به گزارش قائم آنلاین، نیکلای شولگینوف، در سخنرانی آغازین بیست و دومین نشست وزیران گروه GECF که به اوپک گازی معروف است، اظهار کرد: در سمت جدیدش قصد دارد بیشترین اهمیت را برای همکاری در این گروه قائل شود. وی نهم نوامبر جانشین الکساندر نواک شد که به سمت معاون نخست وزیر روسیه ارتقا یافت.

به گزارش قائم آنلاین، نیکلای شولگینوف، در سخنرانی آغازین بیست و دومین نشست وزیران گروه GECF که به اوپک گازی معروف است، اظهار کرد: در سمت جدیدش قصد دارد بیشترین اهمیت را برای همکاری در این گروه قائل شود. وی نهم نوامبر جانشین الکساندر نواک شد که به سمت معاون نخست وزیر روسیه ارتقا یافت.

شولگینوف گفت: یافتن راهکارهایی که کارآمدی این سازمان را برای تحکیم موقعیتش در سطح جهانی بهبود می بخشد، به خود اعضای گروه مربوط می شود. همکاری در GECF یکی از اولویتهای سیاست انرژی خارجی روسیه است. وی در ادامه افزود: ما امیدواریم که در سالهای آینده GECF همچنان نقش مهمی در شکل دادن به ترندهای جدید در توسعه صنعت گاز ایفا کند. با این حال این امر مستلزم اقدامات فعالتر و موثرتری است و خواستار تلاشهای جمعی برای طرح پیشنهادهایی در خصوص مکانیزمهای جدید همکاری پیش از نشست بعدی وزیران GECF شد که نوامبر سال ۲۰۲۱ در قطر برگزار می شود.

گروه GECF که اعضای آن شامل تولیدکنندگان مهمی نظیر روسیه، قطر و ایران هستند در سال ۲۰۰۱ ایجاد شد و اعضای این گروه حدود ۷۱ درصد از ذخایر گاز قطعی جهان را در کنترل دارند.

طی یک دهه گذشته گمانه زنیهایی مطرح بوده که GECF ممکن است به اوپک گازی تبدیل شود و از طریق مداخله در میزان عرضه، به مدیریت بازار بپردازد اما این گروه تاکنون مدیریت بازار از طریق اقدامات هماهنگ را منتفی دانسته و در عوض بر تعهدش برای گسترش گاز تاکید کرده است.

روسیه بزرگترین صادرکننده گاز در میان اعضای GECF است و پس از آن قطر، نیجریه و الجزایر قرار دارند.

اقدامات هماهنگ اعضای گروه GECF

هنوز معلوم نیست مکانیزمهایی که مورد اشاره شولیگنوف قرار گرفت، ممکن است شامل اقدامات هماهنگ در خصوص عرضه باشد یا خیر اما درخواستها برای این که GECF نقش قویتری در مدیریت بازار برعهده بگیرد، فزونی پیدا کرده است.

تیمیپره سیلوا، وزیر انرژی نیجریه در اظهاراتی در زمان گشایش نشست وزیران گفت: گروه GECF می تواند به عامل متعادل کنده در بازارهای جهانی تبدیل شود. با توجه به این که ۷۱ درصد از ذخایر گاز جهان در دست اعضای GECF است، ما بر این باوریم که اقدامات هماهنگ می تواند GECF را به یک عامل مثبت و متوازن کننده در کسب و کار گاز تبدیل کند. نیجریه خواهان گفت و گو و همکاری بیشتر در میان کشورهای عضو، مصرف کنندگان گاز و سازمانهای منطقه ای و بین المللی است.

طارق عسیمی، وزیر انرژی ونزوئلا از این هم گام را فراتر نهاد و مستقیما خواستار مداخله GECF در بازار شد. وی گفت: لازم است در داخل گروه GECF یک تمایل سیاسی برای اقدامات قاطعانه تر به منظور کنترل بازار گاز و کسب منافع منصفانه برای کشورهای تولیدکننده گاز ایجاد شود. عسیمی خواستار ایجاد مکانیزمهای مداخله موثر به منظور حداکثر کردن درآمد کشورهای عضو از طریق متوازن کردن و تثبیت بازارها شد.

ونزوئلا یکی از ۱۱ کشور عضو GECF است اما در حال حاضر صادرکننده گاز نیست.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هم خواستار اتخاذ رویکردهای جدید از سوی GECF برای تقویت سهم گاز در سبد انرژی جهانی شد. وی گفت: مطمئنم که همه شما امروز موافقید که تحقق اهداف والای GECF مستلزم همکاری، هماهنگی بیشتر و سیاست زدایی فضای انرژی است.

اسامه مبارز، معاون وزیر نفت مصر اظهار کرد: با توجه به همه گیری ویروس کرونا، GECF اکنون نقش مهمتری برای ایفا در سطح جهانی دارد.

عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر روز چهارشنبه در میزگرد وزیران در آستانه دیدار رسمی اظهار کرده بود: در حال حاضر مکانیزمی مشابه نفت که در آن دولتها بتوانند با هماهنگی و همکاری با یکدیگر ثبات را به خصوص در دوره های بحران در بازار گاز ایجاد کنند، وجود ندارد. شاید این فرصتی برای بررسی تفکر نوآورانه و احتمال چنین همکاری به نفع صادرکنندگان، مصرف کنندگان و صنعت باشد.

ماموریت GECF

باید دید آیا همه کشورهای عضو GECF موافق تغییر قابل توجه ماموریت این گروه هستند یا خیر. سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر در اظهاراتی در آغاز نشست وزیران گفت: این گروه تنها باید به ترویج گاز بپردازد. ما به عنوان یک مجمع وظیفه داریم به تقویت کسب و کار گاز در سراسر جهان و ترویج آن بپردازیم.

بر اساس گزارش پلاتس، یازده عضو GECF شامل الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا هستند. ۹ کشور دیگر به عنوان ناظر در GECF حضور دارند که شامل آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، قزاقستان، مالزی، نروژ، عمان، پرو و امارات متحده عربی هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − 1 =