کد خبر : 239104
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
-

راهنمای خرید کمانچه دلشاد موزیک

راهنمای خرید کمانچه دلشاد موزیک

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام دلشاد موزیک، با استفاده از راهنمای خرید کمانچه دلشاد موزیک شما می‌توانید به مواردی که در هنگام خرید کمانچه باید مد نظر قرار گیرد، دقت داشته باشید، پس با ما همراه باشید. با توجه به تنوع سازها و مارک‌های مختلفی که به بازار عرضه می‌شود خرید ساز با کیفیت برای هنرجویان

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام دلشاد موزیک، با استفاده از راهنمای خرید کمانچه دلشاد موزیک شما می‌توانید به مواردی که در هنگام خرید کمانچه باید مد نظر قرار گیرد، دقت داشته باشید، پس با ما همراه باشید.

با توجه به تنوع سازها و مارک‌های مختلفی که به بازار عرضه می‌شود خرید ساز با کیفیت برای هنرجویان را با مشکل مواجه کرده، پس با ما همراه باشید تا بتوانید ساز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

کمانچه چیست و چه کسانی از این ساز استفاده می‌کنند؟

کمانچه یکی از انواع سازهای آرشه‌ای است که از کشیدن آرشه بر سیم در آن صدا تولید می‌شود در ساخت این ساز از چوب، پوست، استخوان، زه و فلز استفاده می‌شود که کیفیت هر کدام تاثیر مهمی در صدای ساز دارد.

صدای هر سازی مانند اثر انگشت است و مخاطبان خاص خود را دارد، کمانچه نیز جز آن دسته از سازهایی است که سابقه‌ای طولانی دارد در این میان هنرجویان رشته موسیقی و اساتید و افراد متخصص از این ساز استفاده می‌کنند.

انواع کمانچه به چند دسته تقسیم می‌شود؟

صدا در قسمت کاسه کمانچه ساخته و تقویت می‌شود. کمانچه‌ها به دو دسته پشت باز و کروی تقسیم می‌شوند.

کاسه هایی که به شکل مخروط ناقص هستند اکثرا به صورت پشت باز ساخته می‌شوند این کمانچه‌ها دارای صدایی پرقدرت و شفاف هستند و به دلیل دارا بودن کاسه سبک اجرای قطعاتی که نیاز به چرخیدن سریع کمانچه دارد روی آن‌ها آسان است. این کمانچه ها از چوب توت و به صورت یک تکه ساخته می‌شوند.

کاسه‌های کروی به دو صورت یک تکه‌ای و ترکه‌ای ساخته می‌شوند، در کمانچه‌های ترکه‌ای کاسه از به هم چسبیدن ترکه‌هایی که در روی قالب خم شده‌اند ساخته می‌شوند. کاسه‌های یک تکه نیز از چوب‌های مختلفی مانند گردو خراطی ساخته می‌شوند.

وزن کاسه از کاسه‌های ترکه‌ای بیشتر و چرخش کمانچه نیز روی آن مشکل است صدای این نوع کمانچه‌ها معمولا مطلوب نیست.

در خرید کمانچه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برخی از هنرجویان در هنگام خرید کمانچه به دنبال قیمت کمانچه دلشاد موزیک هستند، درست است که برای خرید این ساز باید به قیمت آن نیز توجه داشته باشیم اما نکات مهم دیگری است که باید در خرید به آن‌ها دقت نماییم در ادامه به این موارد اشاره می‌شود:

بودجه در دسترس

نکته مهمی که باید به آن توجه شود مقدار بودجه در دسترس برای خرید کمانچه است، برخی از افراد به دنبال این هستند که هزینه کمتری صرف این کار بکنند، اما باید توجه داشته باشیم که کیفیت و جنس ساز بر صدای آن تاثیر بسزایی دارد، پس باید سازی را انتخاب کنیم که انگیزه لازم برای یادگیری را به ما بدهد.

جنس چوب کمانچه

یکی از نکات مهم که در هنگام خرید کمانچه باید به آن توجه داشته باشید جنس چوب کمانچه است. برای ساخت ساز کمانچه مرغوب و با کیفیت از چوب‌های یک تکه و یا ترکه‌ی استفاده می‌کنند.

برای ساخت این ساز معمولا از چوب درخت توت و برای ساخت دسته آن از چوب گردو استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید برای اینکه کمانچه صدای دلنشین و بهتری داشته باشد بهتر است آن را از چوب‌های کهنه بسازند.

 پوست روی کاسه

هر چقدر پوست کمانچه کهنه باشد صدای آن از کیفیت بیشتری برخوردار است. پوست‌های کهنه‌تر نسبت به پوست‌های جدید از رنگ تیره‌تری برخوردار هستند.

با مرطوب کردن پوست نیز می‌توانید کهنه یا نو بودن آن را تشخیص دهید در صورتی که با مرطوب کردن پوست بوی نامطبوعی از آن خارج شد پوست تازه است در صورتی که بدون بو باشد پوست کهنه است.

 دسته کمانچه

دسته ساز معمولا از جنس استخوان یا آبنوس که جنس محکمی دارند ساخته می‌شود، تا نوازنده بتواند به راحتی بر قسمت‌های مختلف آن انگشت گذاری انجام دهد.

محل اتصال دسته به بدنه نیز باید فاقد هرگونه ترک باشد، همچنین پشت دسته ساز را به صورت عمودی نگاه کنید باید کاملا صاف بوده و متمایل به سمت راست یا چپ نباشد.

خرک ساز

جنس و شکل خرک نیز بر کیفیت صدای ساز تاثیر دارد، دقت داشته باشید که خرک ساز کمانچه باید کمی مورب نصب شود.

ارتفاع نامناسب خرک روی فاصله سیم‌ها از دسته تاثیر می‌گذارد. ارتفاع زیاد خرک باعث می‌شود فاصله بین سیم و صفحه ساز زیاد شود و نوازنده را با دشواری رو به رو کند، بنابراین فاصله بین دسته و سطح دسته و مضراب خور ساز(فاصله سیم تا پوست) نباید خیلی زیاد باشد.

  شیطانک

شیطانک بهتر است از جنس استخوان باشد، برای هنرجویان مبتدی بهتر است، شیطانک ساز دور تا دور دسته ادامه داشته باشد تا به هنرجویان در انگشت گذاری کمک نماید.

چه مارک‌هایی برای خرید کمانچه بهتر هستند؟

می‌توان گفت که بهترین کمانچه تقریبا ارتباطی با سازنده آن ندارد زیرا ممکن است در بین ۱۰ کمانچه از یک مارک خوب ۶ تای آن ها معمولی،۳ تا عالی و یکی بد باشد.

به شما توصیه می‌کنیم که دنبال مارک خاصی نباشید و ویژگی‌های کلی را که در راهنمای خرید کمانچه بیان شد را، مد نظر قرار دهید. زیرا برخی از گمنام‌ترین سازنده‌های کمانچه بهترین‌های آن را می‌سازند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 1 =