کد خبر : 238340
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
-

همکاری مادر ستاره‌شناسی ایران با دختر ماری کوری در آزمایشگاه

همکاری مادر ستاره‌شناسی ایران با دختر ماری کوری در آزمایشگاه

به گزارش قائم آنلاین، دکتر مگردیچ تومانیان استاد ریاضی دانشکده علوم دانشگاه تبریز و رییس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم در همایش ملی مجازی نکوداشت یکصدمین سال تولد استاد فقید دکتر طریان با اشاره به ایجاد تغییرات اساسی نظام آموزشی در دانشگاه‌های کشور از نظام فرانسوی به نظام آمریکایی در سال ۱۳۴۳، گفت: در آن سال‌ها

به گزارش قائم آنلاین، دکتر مگردیچ تومانیان استاد ریاضی دانشکده علوم دانشگاه تبریز و رییس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم در همایش ملی مجازی نکوداشت یکصدمین سال تولد استاد فقید دکتر طریان با اشاره به ایجاد تغییرات اساسی نظام آموزشی در دانشگاه‌های کشور از نظام فرانسوی به نظام آمریکایی در سال ۱۳۴۳، گفت: در آن سال‌ها به دنبال انتخاب درس واحد اختیاری بودم که به نام دکتر آلنوش طریان برخورد کردم و وارد کلاس ایشان شدم.

وی ادامه داد: دکتر طریان به پدرش گفته بود که اینکه گفته می‌شود دختران نمی‌توانند ریاضیات بخوانند من را آزرده و می‌خواهم کاری را انجام دهم که از عهده کمتر کسی بر می‌آید و می‌خواهم ثابت کنم که میان دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد و اگر انسان پشتکار داشته باشد، از عهده هر کاری بر می‎آید.

تومانیان، با تاکید بر اینکه ایشان این گفته را ثابت کرد، یادآور شد: پس از اخذ لیسانس و در پی نتیجه نگرفتن برای متقاعد کردن مدیرگروه دانشگاه و مخصوصا با شنیدن این جمله که تا این اندازه برای یک خانم بس است و نیازی به تحصیل بالاتر نیست، با هزینه شخصی با تشویق پدر در سال ۱۳۲۸ عازم فرانسه شد.

رییس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم با تاکید بر اینکه دکتر طریان در فرانسه در رشته فیزیک اتمسفر مشغول به تحصیل شد و از خاطرات شاد ایشان در دوران تحصیل کار کردن با دختر ماری کوری در آزمایشگاه بود.

انتشار کتابی از مفاخر علمی ارامنه

دکتر شاپین ابرامیان، رییس هیات مدیره انجمن دانشگاهیان ارامنه ایران و دبیر اجرایی همایش ملی نکوداشت یکصدمین سال تولید استاد دکتر طریان در این همایش ملی، با اشاره به سابقه راه اندازی این انجمن گفت: این انجمن در ۷۸ سال قبل به همت گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران با هدف خدمت به جامعه ایرانی تاسیس شد و از ثمرات آن در کنار انتشار، به تاسیس کتابخانه، درمانگاه و چند انجمن دیگر اشاره کرد که تاکنون همه آنها فعال هستند.

وی با بیان اینکه بانو طریان در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم یعنی در سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۸ میلادی مسوولیت‌هایی را در انجمن داشت، ادامه داد: تحقیقی جامع مطابق با استانداردهای بین المللی پژوهش در ۱۰ سال گذشته تحت عنوان بنای پژوهشی در خدمات علمی، فرهنگی صنعتی و اجتماعی ارمنیان به انجام رسیده که در آینده منتشر خواهد شد. در این کتاب به برخی از اسناد از فعالیت‌های دکتر طریان پرداخته شده است.

وقف خانه‌ای برای دانشجویان

روبرت بیگلریان، نماینده چهار دوره ارامنه اصفهان در مجلس شورای اسلامی در همایش ملی مجازی نکوداشت یکصدمین سال تولد دکتر آلنوش طریان، مادر نجوم ایران با اشاره به فراموشی سپردن سرمایه‌های علمی، گفت: در سال ۱۳۸۹ بزرگداشتی برای دکتر طریان برگزار شد و در آن زمان این توفیق حاصل شد که ایشان را بیشتر بشناسیم و قدر وی را بدانیم، اگر چه قدری دیر بود.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن در آذر سال ۱۳۸۹ این امکان نیز فراهم شد که به همت دانشجویان ارامنه اصفهان نودمین سالروز تولد ایشان برگزار شود و بنابراین این بزرگداشت کمی اطمینان بخش و کمی از دین ما را ادا کرد.

بیگلریان خاطر نشان کرد: وی خانه خود را به خلیفه ارامنه جنوب ایران و کتابخانه خود را به سازمان اسناد اهدا کرد.

وی با اشاره به خدمات ارامنه در توسعه علمی کشور یادآور شد: توسعه علمی در صنعت چاپ، توسط ارامنه در ونیز در سال ۱۵۱۲ انجام شده و اولین چاپخانه خاورمیانه نیز از سوی ارامنه در ۱۳۳۸ میلادی در جلفا تاسیس شد ضمن آنکه ارامنه در حوزه‌های تئاتر و سینما از پیشگامان بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + 10 =