کد خبر : 238389
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
-

خاورمیانه به دنبال تجدید ساختار سیاست تحت ریاست جمهوری بایدن

خاورمیانه به دنبال تجدید ساختار سیاست تحت ریاست جمهوری بایدن

به گزارش قائم آنلاین، خبرگزاری فرانسه در تحلیلی نوشت: «استراتژی نامتعارف ترامپ، توالی سردرگم ‌کننده‌ای از دستاوردهای امضایی، اقدامات خطرناک و ابتکارات شکست‌خورده را به وجود آورد که چشم‌انداز سیاسی خاورمیانه را تغییر داده است. آمریکا از تفاهم هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران خارج شد و قاسم سلیمانی، ژنرال ایرانی را ترور کرد. ایالات متحده همچنین

به گزارش قائم آنلاین، خبرگزاری فرانسه در تحلیلی نوشت: «استراتژی نامتعارف ترامپ، توالی سردرگم ‌کننده‌ای از دستاوردهای امضایی، اقدامات خطرناک و ابتکارات شکست‌خورده را به وجود آورد که چشم‌انداز سیاسی خاورمیانه را تغییر داده است.

آمریکا از تفاهم هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران خارج شد و قاسم سلیمانی، ژنرال ایرانی را ترور کرد.

ایالات متحده همچنین سفارت‌خانه‌اش را به بیت‌المقدس انتقال داد، توافق بین‌المللی را نقض کرد و حضور نظامی آمریکا را در منطقه‌ای که به باور ترامپ بخش زیادی از اهمیت استراتژیک خود را از دست داده بود، کاهش داد.

اما با انتخاب بایدن، این منطقه غنی از انرژی در آستانه تغییر مهم دیگری است که می‌تواند شاهد موضع سخت‌تر آمریکا در قبال حقوق بشر و توافقات تسلیحاتی باشد.

شورای اروپایی در روابط خارجه (ECFR) در گزارشی گفته است: “خاورمیانه منطقه‌ای است که انتظار می‌رود دولت تحت ریاست بایدن در آن، هم سیاست آمریکا را بر مسائلی مانند ایران متمرکز کند و هم خواستار احترام به ارزش‌های هنجاری در منطقه باشد. ”

بایدن صریحاً اعلام کرده قصد دارد در صورتی که ایران هم به توافق کامل برگردد، مجدداً به “برنامه جامع اقدام مشترک” یا برجام وارد شود و دیپلماسی با تهران را در مسائل گسترده‌تری دنبال کند.

عقب کشیدن تحریم‌ها

روابط شخصی ترامپ با رژیم‌های منطقه‌ای به آزاد شدن دست رهبران و پادشاهان عرب، به ویژه ولیعهد محمد بن سلمان، حاکم بالفعل عربستان سعودی انجامید.

روابط گرم این تاجری که به رئیس جمهور بدل شد، به ویژه در منطقه خلیج فارس، با روابط سلف‌اش باراک اوباما که معامله کردنش با ایران، رقیب سرسختش عربستان سعودی و همسایگانش را وحشت‌زده کرد، در تضاد بود.

آمریکا چند روز پیش طی یک تغییربازی منطقه‌ای، موافقت کرد که بهترین جت‌های جنگنده اف-۳۵ با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار را به عنوان جایزه به رسمیت شناختن دیپلماتیک اسرائیل، به امارات متحده عربی بفروشد.

سیاست‌های ترامپ در خلیج فارس و فراتر از آن، به ویژه در عربستان سعودی- با وجود عدم اقدام در مورد حوادث مهم مانند حملات بی‌سابقه سال گذشته به تأسیسات نفتی “آرامکو” که مقصر آن ایران دانسته شد- عمدتاً خوب عمل کرد.

“الهام فخرو”، تحلیلگر ارشد گروه بحران بین‌المللی برای کشورهای حوزه خلیج فارس می‌گوید: “مقامات سعودی طرفدار دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ بودند.”

“آن‌ها ترامپ را به عنوان کسی می‌بینند که از طریق اعمال حداکثر فشار تحریمی علیه ایران و پیشبرد فروش سلاح به سعودی، برای حفاظت از مهم‌ترین منافع منطقه‌ای آن‌ها اقدام کرده است. ”

آن‌ها حالا نگران این هستند که “دولت تحت ریاست بایدن این منافع اصلی را از طریق عقب کشیدن تحریم‌ها علیه ایران، بازگشت به برجام و محدود کردن فروش تسلیحات، رها کند.”

کاخ سفید همچنین علیه قطعنامه‌های ضدسعودی در کنگره به خاطر مشارکت بحث‌برانگیز سعودی در جنگ یمن، که به قیمت جان هزاران غیرنظامی و ترور وحشتناک یک روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ در ترکیه منجر شده، عقب‌نشینی کرده است.

مرکز “سوفان” مستقر در آمریکا اظهار کرد: با توجه به رهبری دمدمی‌مزاجانه ولیعهد سعودی محمد بن سلمان، از نقش ادعایی‌اش در قتل جمال خاشقجی گرفته تا جنگ فاجعه‌بارش در یمن، وی همزمان با ارزیابی واشنگتن از معایب و مزایای رابطه‌اش با ریاض، خود را در حاشیه احساس می‌کند.

ساعاتی بعد از آنکه نتیجه انتخابات سرانجام معلوم شد، رهبران عرب برای تبریک به بایدن صف کشیدند. از بین شش کشور خلیج فارس، تنها سعودی است که هنوز واکنش نشان نداده است.

آهی از روی آسودگی!

استراتژی منطقه‌ای بایدن باید با مجموعه‌ای از مسائل مشکل‌دار روبه‌رو شود که در آن‌ها ترامپ متهم به بی‌توجهی یا سوء مدیریت است، از ایفای نقش قاطع در پایان دادن جنگ در لیبی، تا مهار یک ترکیه در حال ظهور و رویارویی با تهدید حملات در عراق.

تحلیل‌گران می‌گویند یکی از نخستین اقدامات دولت بایدن، احیای ارتباط با فلسطینی‌ها خواهد بود که بر سر مسئله انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و اصرار آمریکا از جهان عرب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل عصبانی هستند.

بایدن تصمیم چند کشور عرب مبنی بر ایجاد روابط با اسرائیل را صمیمانه مورد تأیید قرار داد و احتمال کمی دارد که سفارت‌خانه جدید آمریکا در بیت‌المقدس را تعطیل کند.

بنا به گفته شورای اروپایی در روابط خارجه، با این حال انتظار می‌رود بایدن منفی‌ترین عواقب دوره ترامپ را از طریق تجدید کمک‌های آمریکا به فلسطینیان، بازگشایی سفارت فلسطین در واشنگتن و بازگشت به موضع سنتی دو طرف برگرداند. بازگشت کامل به حالت طبیعی با این حال هنوز هم غیرمحتمل است.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + 8 =