کد خبر : 238350
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
-

تاب‌آوری در برابر”تحریم‌ها” و “پاندمی کرونا” دستاورد بنیاد قوی علمی کشور

تاب‌آوری در برابر”تحریم‌ها” و “پاندمی کرونا” دستاورد بنیاد قوی علمی کشور

به گزارش قائم آنلاین، دکتر علی خاکی صدیق در همایش ملی مجازی نکوداشت یکصدمین سال تولد دکتر آلنوش طریان، افزود: روز جهانی علم در خدمت صلح وتوسعه توسط سازمان فرهنگی، علمی، آموزشی ملل متحد (یونسکو) و شورای بین المللی علوم در سال ۲۰۰۱ پایه گذاری شده و ۱۰ نوامبر به این مناسبت نامگذاری شده است.

به گزارش قائم آنلاین، دکتر علی خاکی صدیق در همایش ملی مجازی نکوداشت یکصدمین سال تولد دکتر آلنوش طریان، افزود: روز جهانی علم در خدمت صلح وتوسعه توسط سازمان فرهنگی، علمی، آموزشی ملل متحد (یونسکو) و شورای بین المللی علوم در سال ۲۰۰۱ پایه گذاری شده و ۱۰ نوامبر به این مناسبت نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه برای بزرگداشت این روز، سه هدف کلیدی تعیین شده است، اظهار کرد: “تاکید بر علوم در فرآیند توسعه کشورها و کاهش میان علم و جامعه و خدمت رسانی دانشگاهی برای حل مسایل جامعه”، “کوشش در جهت جلب توجه مردم نسبت به اهمیت علم در جهان و ایجاد فضای مناسب برای گفتمان پیرامون تاثیر نوآوری برای ارتقا صلح و توسعه میان مردم جهان” و “بهره مند شدن آحاد مردم از ثمرات علم و فناوری و نوآوری در جهان” از جمله اهداف نامگذاری این روز جهانی است.

خاکی صدیق با تاکید بر اینکه ایران با دو چالش بزرگ “تحریم‌های همه جانبه و بی سابقه” و “شیوع گسترده و همه گیری کووید-۱۹ در ۷ ماه گذشته” مواجه بوده است، خاطر نشان کرد: بیماری کووید-۱۹ شیوع جهانی دارد و همه کشورهای دنیا را متاثر کرده و یک چالش جدی اقتصادی-اجتماعی ایجاد کرده و همزمان با این چالش‎، تحریم‌ها را نیز داریم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: خوشبختانه تاکنون کشور تاب آوری در برابر این دو چالش جدی داشته که مدیون عوامل متعددی است که یکی از این عوامل زیر ساخت قوی و بنیاد محکم علمی در کشور است. دانشمندان و استادان بزرگی در نظام آموزش عالی کشور در طول چندین دهه تلاش‌ها و از خود گذشتگی‌هایی داشتند که ثمرات آن را امروز شاهدیم.

وی نتیجه این نظام قوی آموزش عالی را ایجاد محور استحکام در کشور و تاب آوری در برابر مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم، دانست و اضافه کرد: پیشکسوتان بزرگی در حوزه علم و دانش در دانشگاه‌های کشور بودند که هر کدام پرچمی را در یک زمینه علمی برافراشتند و در راه تنومند شدن آن نهال در کشور زحمت‌های طاقت فرسایی کشیدند.

خاکی صدیق دکتر آلنوش طریان را یکی از ستارگان دانش در دانشگاه کشور توصیف کرد و گفت: وی بعد از دریافت مدرک دکتری از دانشگاه سوربن فرانسه به کشور بازگشت و با مرتبه دانشیاری در گروه فیزیک دانشگاه تهران در جهت آموزش و پژوهش مشغول به فعالیت شد.

وی با بیان اینکه دکتر طریان پس از پایه گذاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ادامه داد: این بانوی ستاره شناس در سال ۱۳۳۸ سرپرست رصدخانه فیزیک خورشیدی شد و در خرداد ماه سال ۱۳۴۳ به جایگاه استادی در دانشگاه نائل شد و وی اولین بانویی بود که به این جایگاه رسید و برای اولین بار دروسی را در زمینه فیزیک تدریس کرد و به همین دلیل جز پیشگامان علوم پایه و به ویژه فیزیک کشور به شمار می‌رود.

معاون آموزشی وزیر علوم، یادآور شد: ایشان می‌توانستند مانند بسیار دیگر که ترجیح دادند در خارج از کشور فعالیت‌های علمی را ادامه دهند، در غرب بماند و قطعا مدارک علمی بالایی را نیز کسب می‌کرد ولی به جای زندگی راحت و مهیا در غرب ترجیح داد که به کشور برگردد و در دانشگاه تهران به خدمت فرزندان این مرز و بوم باشند.

خاکی صدیق با تاکید بر اینکه کشور از این نوع ستارگان زیاد دارد، افزود: سال ۱۳۶۷ که به ایران برگشتم با اساتید داخل ایران زیاد آشنا نبودم و به من گفتند یکی از اساتید برجسته رشته کنترل، پروفسور کارو لوکس (استاد فقید دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران) در دانشگاه تهران است و من در جلسه مشترک برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی و امتحان ورود دوره مهندسی برق و کنترل با وی آشنا شدم و شیفته اخلاق و علم و دانش عمیق این استاد و برجسته کشور شدم.

وی اضافه کرد: بیش از ۲۰ که در خدمت ایشان بودم مانند این استاد کم است و دانشجویان وی در جای جای نظام آموزشی کشور خدمت می‌کنند.

معاون وزیر علوم ابراز امیدواری کرد که همه محققان در نظام آموزش عالی موفق باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + 17 =