کد خبر : 237642
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۵۵
-

وعده مسئولین دولتی: قیمت کالاهای اساسی کاهش می‌یابد

وعده مسئولین دولتی: قیمت کالاهای اساسی کاهش می‌یابد

به گزارش قائم آنلاین، طی هفته‌های اخیر قیمت‌ها به شکل بی­‌وقفه و ناگهانی بالا رفت. چنانچه قیمت سیب زمینی از ۲۵۰۰ تومان تا ۳۵۰۰ تومان، پیاز از ۲۵۰۰ تومان تا ۶۸۰۰ تومان، گوجه فرنگی از ۲۵۰۰ تومان تا ۱۵ هزار تومان، مرغ از ۱۷ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان گران شدند و گوشت گوسفندی

به گزارش قائم آنلاین، طی هفته‌های اخیر قیمت‌ها به شکل بی­‌وقفه و ناگهانی بالا رفت. چنانچه قیمت سیب زمینی از ۲۵۰۰ تومان تا ۳۵۰۰ تومان، پیاز از ۲۵۰۰ تومان تا ۶۸۰۰ تومان، گوجه فرنگی از ۲۵۰۰ تومان تا ۱۵ هزار تومان، مرغ از ۱۷ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان گران شدند و گوشت گوسفندی برای اولین بار به ۱۶۵ هزار تومان رسید.

از همین رو، برخی مسئولان اعلام کردند مشکلی از باب تامین کالاها وجود ندارد و در موارد عدیده‌ای از این کالاها، با وفور محصولات نیز رو به رو هستیم. مثلا در مورد روغن، وزیر صمت اعلام کرد ذخایر استراتژیک بالایی داریم و در مورد برنج نیز اعلام شد حدود ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرک معطل ترخیص است. به عبارتی، التهاب‌های قیمتی در هفته‌های اخیر دلیل موجهی به لحاظ اقتصادی نداشته و گرانی‌های اخیر کاذب است.

در همین زمینه، رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان اخیر خود فرمودند: «بسیاری از این گرانی‌های اخیر واقعاً توجیه ندارد؛ باید علاج بشود و قابل علاج است؛ بایستی مسئولین با هماهنگی علاج کنند. شما نگاه که میکنید، گرانی از گوشت قرمز و گوشت مرغ و گوجه فرنگی بگیرید تا پوشک بچّه [وجود دارد]؛ خب  گرانی‌های اینها، گرانی‌های بی‌دلیلی است، هیچ استدلالی پشت این گرانی‌ها وجود ندارد؛ و جنس هم هست.»

پس از این بیانات، تعدادی از مسئولان دستگاههای اجرایی با برگزاری جلسه فوق‌العاده به بررسی اتفاقات بازار پرداختند و در نهایت وعده دادند قیمت کالاهای اساسی به زودی شکسته می‌شود.در این باره، صدیف بیک زاده، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت اظهار داشت: پس از بیانات مقام معظم رهبری برای ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی، ستاد تنظیم بازار کشور جلسه ویژه‌ای را برگزار کرد. وظایف وزارت جهاد کشاورزی تا سطح عمده‌فروشی کالا‌هایی مانند مرغ و تخم مرغ با وزارت جهاد کشاورزی خواهد شد و محدودیت و یا اعمال هر گونه صادرات مرغ و تخم مرغ با وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش روابط عمومی وزارت صمت، وی افزود: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده برای ترخیص فوری کالا‌های اساسی، ضروری و مواد اولیه تولید، در گمرک، عرضه کالا در سطح بازار افزایش خواهد یافت و قیمت‌ها متعادل می‌شود.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت ادامه داد: میلیون‌ها تن کالا‌های موجود در گمرک، با تسهیل و استفاده از روش‌هایی از جمله استفاده از ارز صادراتی، متقاضی و یا ارز تأمین شده از طریق بانک مرکزی بدون الزام به کد رهگیری، ترخیص خواهند شد. در کنار اجازه ترخیص درصدی به گمرک، روند ترخیص کالا‌ها از گمرکات، تسریع خواهد شد و این موضوع موجب متعادل شدن قیمت‌ها و دسترسی مصرف‌کنندگان به این کالا‌ها می‌شود.

بیک زاده اضافه کرد: اما کماکان وزارت صمت ضمن انجام وظیفه ثبت سفارش کالاها، در سطح خرده‌فروشی و توزیع، وظایف قبلی خود را خواهد داشت. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در این جلسه حضور داشت و مطابق با وظایفش قرار شد که با خروج دام زنده مقابله کند.

ارزانی محصولات کشاورزی در راه است
همچنین، کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی نیز در این رابطه گفت: ما می‌خواهیم کالا‌های کشاورزی با قیمت بسیار مناسب به دست مصرف‌کننده برسد و هدف ما در مرحله اول کلان‌شهر‌ها هستند.

از همین رو، خبرهایی از کاهش قیمت پیاز و گوجه فرنگی به گوش می‌رسد؛ چنانچه مصطفی دارایی نژاد، رئیس‌اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش یک هزار تومانی قیمت پیاز در میدان خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو پیاز از شش هزار تومان به پنج هزار تومان در میدان کاهش یافت، پیش‌بینی می‌شود که برای هفته آینده مجدد دو هزار تومان دیگر پیاز ارزان شود چرا که کشاورزان مجبورند انبار‌ها را باز کنند.

وی با‌اشاره به دلایل آتی قیمت گوجه فرنگی در بازار بیان کرد: با توجه به آنکه گوجه فرنگی جنوب به دست آمده، پیش‌بینی می‌شود که ظرف یک هفته آینده نرخ هرکیلو گوجه فرنگی تا ۳۵۰۰ تومان کاهش یابد. برای هفته آینده این نوید را می‌دهم که قیمت هر کیلو گوجه فرنگی سه هزار تومان و هر کیلو پیاز دو تا ۲۵۰۰ تومان کاهش یابد. با توجه به اقلیم چهار فصل و تنوع تولیدات، هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر کمبود میوه در بازار نداریم.

رئیس‌اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار ادامه داد: با توجه به برداشت سیب زمینی از نقاط مختلف، کمبودی در عرضه نداریم. با توجه به کاهش نرخ ارز، قیمت موز، دوهزار تومان ارزان شده است و پیش‌بینی می‌شود که با شکسته شدن نرخ ارز، قیمت آناناس و نارگیل باز هم کاهش یابد.

تلاش برای تامین کافی کالاها
همان طور که در ابتدای نوشته‌اشاره شد، برخی کالاها به دلیل عدم ترخیص در گمرک به بازار نرسیده‌اند و جای نگرانی درباره آنها وجود ندارد، دو روز پیش هم پیرو مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تصمیم‌های ویژه برای ترخیص کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه در بنادر و گمرکات گرفته شد.

بر اساس این تصمیم، «گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به ترخیص کالاهای موجود در گمرک که با ارز ‌اشخاص صورت پذیرفته و  تأمین ارز بانکی نشده است با اعلام اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت و بدون کد رهگیری بانک با رعایت مقررات مربوطه اقدام نماید.»

در نمونه جدید، تامین کالاها از سوی وزارت صمت سرعت گرفته و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به دنبال عرضه بیشتر سیمان برای کنترل قیمت این کالا است. این سازمان طی بخشنامه‌ای اعلام کرده: از آنجا که در شرایط حساس کنونی علیرغم فراوانی کالا در بازار و شرایط مناسب تولید در کشور، تخلفاتی در حوزه سیمان مشاهده می‌شود، لذا به ‌منظور تامین آرامش و ثبات بازار و ایجاد بستر امن برای عموم مردم و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های سراسر کشور موظف به تشدید نظارت بر بازار سیمان می‌باشند.
براساس این بخشنامه، حوزه‌های بازرسی و نظارت سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان، موظفند با استفاده از تمام توان و ظرفیت بازرسان و همکاری و همراهی سایر حوزه‌های ذیربط، نظارت و کنترل قیمت‌ها را با اهتمام جدی در اولویت کاری قرار داده و درخصوص تخلفات احتمالی عاملین توزیع عمده و خرده‌فروش بدون کوچکترین اغماضی برخورد کنند.

کمبود پوشک وجود ندارد
در ادامه گرانی‌های تعجب آور اخیر، در روزهای گذشته افزایش قیمت پوشک نیز خبرساز شد و قرار شد طی جلسه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)  درباره افزایش قیمت محصولات سلولزی تصمیم‌گیری شود. این در حالی است که طبق گفته مسئولان این بخش، کمبودی وجود ندارد و می‌توان به متعادل شدن قیمت در این حوزه نیز امیدوار بود.

در همین زمینه، علیرضا رضائی قهرودی، رئیس‌اتحادیه عطار و سقط فروش و عمده‌فروشان مواد شوینده و پاک‌کننده، در گفت‌گو با خبرگزاری ایسنا، درباره افزایش قیمت پوشک بیان کرد: «کمبودی در زمینه پوشک وجود ندارد و جنس به مقدار کافی در بازار هست و فقط قیمت کالاهای این بخش افزایش داشته است.»

گفتنی است، حداقل ۷۰ درصد مواد اولیه پوشک بچه و سایر محصولات سلولزی، وارداتی است، چراکه مواد اولیه محصولات سلولزی مربوط به درختان پهن برگ است و از خمیر پالپِ چنین درختانی تهیه می‌شود که در ایران به دلیل پهنه جغرافیایی امکان تولید آن وجود ندارد. طبق گفته فروشندگان و تولیدکنندگان محصولات سلولزی کمبودی در زمینه پوشک در بازار وجود ندارد و حتی تولید بیش از نیاز است، اما به دلیل افزایش نرخ ارز قیمت محصولات این بخش که بخشی از مواد اولیه آن وارداتی است افزایش یافته است.

در پایان باید گفت تجربه نشان داده هرگاه عزم داخلی برای برطرف کردن مشکلات فعال شده، توانسته موفقیت آمیز عمل کند. نمونه این را هم همین چند روز پیش دیدیم، زمانی که رئیس‌مجلس شورای اسلامی ارتباط خود با وزرای دولت را گسترش داد و تصمیماتی در این جلسات اخذ شد که در نهایت به کاهش قیمت خودرو، رشد شاخص بورس و… انجامید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × یک =