کد خبر : 237638
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۴۵
-

«امید» به مازندران برگشت

«امید» به مازندران برگشت

به گزارش قائم آنلاین، کوروس ربیعی در گفت‌وگو ، اظهارکرد: عصر روز گذشته محیط‌بانان سرخرود با ارائه گزارشی از ورود تک درنای سیبری به این منطقه خبر دادند که با عبور از دامگاه سرخرود به سمت دامگاه فریدونکنار ارتفاع کم کرده است. وی با اشاره به اینکه به‌علت عدم حضور محیط‌بانان فریدونکنار و عدم مشاهده

به گزارش قائم آنلاین، کوروس ربیعی در گفت‌وگو ، اظهارکرد: عصر روز گذشته محیط‌بانان سرخرود با ارائه گزارشی از ورود تک درنای سیبری به این منطقه خبر دادند که با عبور از دامگاه سرخرود به سمت دامگاه فریدونکنار ارتفاع کم کرده است.

وی با اشاره به اینکه به‌علت عدم حضور محیط‌بانان فریدونکنار و عدم مشاهده ورود درنا، این گزارش توسط آن‌ها داده نشده است خاطرنشان کرد: باتوجه به شناختی که از محیط‌بانان منطقه سرخرود دارم که از افراد باتجربه این کار هستند و هم‌اکنون زمان مهاجرت فرارسیده این گزارش از سوی اداره کل محیط‌زیست تایید می‌شود.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط‌زیست مازندران با بیان اینکه زمان معمول مهاجرت درنای سیبری در هفته نخست آبان ماه است تصریح کرد: درنای سیبری امسال نسبت به سال گذشته با یک هفته تاخیر به تالاب فریدونکنار سفر کرده است.

ربیعی با تاکید بر اینکه منطقه دامگاه‌ها کنترل شده هستند، افزود: دامگاه‌داران و مردم فریدونکنار حامی درنا هستند به این حیوان احترام گذاشته و آن را سمبل تالاب دانسته و وجود درنا را در تالاب عامل کلیدی برای حفاظت و ورود این‌گونه نادر، موجب خرسندی مردم منطقه می‌شود.

وی با اشاره به سن تخمینی این پرنده گفت: بنابر برآوردها درنای سیبری هم‌اکنون باید بالای ۳۰ سال سن داشته باشند.

امسال ۱۳امین سالی است که درنا به فریدونکنار سفر می‌کند و طول این سال‌ها فقط یک سال به این منطقه نیامده است.

امید آخرین بازمانده از درناهای سفید سیبری برای زمستان گذرانی در مازندران است. این پرنده وفادار به اقلیم مازندران از ۱۳ سال پیش تاکنون با وجود از دست دادن زوجش ”  آرزو ” همچنان برای زمستان گذرانی به مازندران می آید. البته سال ۸۸ و ۹۴ این درنا برای زمستان گذرانی به مازندران نیامد که باعث نگرانی دوستداران محیط زیست شده بود.

تک درنای سفید سیبری برای رسیدن به مازندران باید مسیر پنج هزار کیلومتری از زیستگاه اصلیش در سیبری را با گذر از روسیه ، قزاقستان و آذربایجان طی کند.

مدت ماندگاری امید در مازندران به طور معمول چهار ماهه است ولی سال گذشته پس از ۱۲۹ روز مازندران را ترک کرد در حالی که ماندگاریش سال قبل از آن در مازندران ۹۷ روز بود.

اولین بار سال ۱۳۵۳ بود که درناهای سپید سیبری در تالاب ازباران و سرخ‌رود مازندران دیده شدند و از آن‌پس از، این خانواده هرساله به‌جز یک سال در ۱۳۸۸ برای زمستان گذارانی به تالاب‌های استان مازندران آمده اند.

درنای سیبری هر ساله از اوایل آبان جهت زمستان‌گذرانی وارد منطقه تالابی فریدونکنار می شود و حدود ۴ ماه از سال را تا اوایل اسفند در دامگاههای فریدونکنار، ازباران و سرخرود سپری می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − 3 =