کد خبر : 237445
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۵۰
-

پایان مذاکرات غدامس؛ توافق طرف های درگیر لیبی درباره بندهای آتش‌بس

پایان مذاکرات غدامس؛ توافق طرف های درگیر لیبی درباره بندهای آتش‌بس

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز، استفانی ویلیامز، نماینده موقت دبیرکل سازمان ملل در لیبی در کنفرانس مطبوعاتی در پایان مذاکرات غدامس گفت: هیئت‌های کمیته نظامی مشترک در لیبی با اجرای بندهای توافق آتش‌بس در لیبی موافقت کردند. این بندها ۱۲ مورد برای اجرای آتش‌بس هستند که مهم‌ترین آن تشکیل کمیته

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز، استفانی ویلیامز، نماینده موقت دبیرکل سازمان ملل در لیبی در کنفرانس مطبوعاتی در پایان مذاکرات غدامس گفت: هیئت‌های کمیته نظامی مشترک در لیبی با اجرای بندهای توافق آتش‌بس در لیبی موافقت کردند. این بندها ۱۲ مورد برای اجرای آتش‌بس هستند که مهم‌ترین آن تشکیل کمیته نظامی فرعی برای نظارت بر بازگشت تمام نیروهای خارجی به کشورشان و عقب‌نشینی تمام نیروهای دو طرف به پادگان‌هایشان است.

به موجب توافقی که اواخر ماه میلادی گذشته در ژنو امضا شد، مهلت زمانی ۹۰ روزه‌ای برای خروج تمام نیروهای خارجی تعیین شد.

ویلیامز گفت: همچنین با برگزاری اولین نشست کمیته فرعی در سرت طی این ماه توافق شد. ۱۶ نوامبر نیز به عنوان موعد برگزاری نشستی در البریقه در شرق لیبی برای بررسی متحد کردن دستگاه گارد حفاظت از تأسیسات نفتی تعیین شد.

به گفته ویلیامز دو طرف با ایجاد تیم‌های مهندسی نظامی مشترک با هدف مین‌زدایی با همکاری کارشناسان نظامی و ازسرگیری فوری پروازهای هوایی به سمت شهرهای غدامس و سبها توافق کردند.

همچنین کمیته نظامی مشترک از شورای امنیت می‌خواهد قطعنامه الزام‌آوری را برای اجرای کامل بندهای توافق صادر کند. سرت به عنوان مقر کمیته ۵+۵ و سرت و الجفره به عنوان مقر کمیته نظامی فرعی تعیین شدند.

ویلیامز درباره موعد خروج نیروهای خارجی گفت: این توافق زمان خروج نیروهای خارجی را مشخص کرده و اکنون مسئولیت بر دوش کشورهایی است که نیروهایشان در لیبی هستند. این کشورها باید به تعهداتشان عمل کرده و به توافق لیبیایی احترام بگذارند.

وی از دو هیئت نظامی شرکت کننده در مذاکرات قدردانی کرد و گفت: تیم نظامی برای تحقق این دستاورد مهم و سخت شجاعت زیادی نشان داد. روزهای آتی برای بررسی نقشه راه با مسئولان سیاسی به تونس می‌رویم.

نشست مذاکرات سیاسی لیبی در تونس ۹ نوامبر برگزار می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =