کد خبر : 232178
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
-

جان‌برکفانی که ایثار را معنا کرده‌اند

جان‌برکفانی که ایثار را معنا کرده‌اند

به گزارش قائم آنلاین، سایه فداکاری آتش نشانان همیشه مایه آرامش بوده است و زمانی به قدرت این دستهای ایثاگر پی خواهیم برد که مشکلی در محل زندگی مان پیش بیاید تا جان فشانی شان را از نزدیک ببینیم امید صالح پور، رئیس سازمان اتش نشانی آمل در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شرایط سختی

به گزارش قائم آنلاین، سایه فداکاری آتش نشانان همیشه مایه آرامش بوده است و زمانی به قدرت این دستهای ایثاگر پی خواهیم برد که مشکلی در محل زندگی مان پیش بیاید تا جان فشانی شان را از نزدیک ببینیم

امید صالح پور، رئیس سازمان اتش نشانی آمل در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شرایط سختی کار اتشنشانان زمانی است که وقتی حریق اتفاق می افتد، با وجودی که میدانند اسکلت فلزی با توجه به گرمای که دارد، آسیب می بیند، ساختمان در حال تخریب است و  احتمال ریزش وجود دارد، اما فداکاری می کنند و به دل آتش می زنند، مانند زمانی که رزمندگان در جبهه بودند و نوبتی می رفتند تا معبر ها را باز کنند.

وی با بیان بیش از ۲۰۰ مورد مزاحم تلفنی در روز، اظهار کرد: متاسفانه تلفن های زیادی می شود که مزاحمی هستند، البته پرسنل ما با توجه به بیان فرد و تجربه در اکثریت موارد متوجه مزاحمی بودن این تماس ها خواهند شد.

رئیس سازمان اتش نشانی آمل آموزش مهارت های آتش نشانی  را در اولویت خواند و اظهار کرد: چیزی که دچار حریق شد، برخی  از مواقع صاحبخانه بدون نیاز به حضور اتش نشانی می تواند اتش را مهار کند و یا خسارت کمتر شود، در چند ثانیه ابتدایی که می تواند در مهار آتش تاثیرگذار باشد، به همین خاطر آموزش می تواند تاثیربسزایی داشته باشد، هر ساختمان باید یک آتشنشان داشته باشد.

وی ادامه داد: اتفاق های که می افتد، علامت گذاری می کنیم و با جمع بندی می توانیم نقطه ضعف های هر منطقه  را بررسی کنیم، که در کدام منطقه بیشترین اتش سوزی یا خودکشی و … رخ می دهد و برای ان منطقه اموزش در نظر بگیریم و تا آمار حوادث را پایین بیاوریم.
صالح پور میانگین اتفاقات ماهانه را ۶۰ مورد بیان کرد و یادآور شد: ۵۰ درصد تماس ها در خصوص مشکل آسانسور است که می توان با هزینه کمی و خرید تجهیزاتی مانند بلک اوت در اسانسور آن را برای شرایطی که  برق هم نداشته باشد حل کرد.

وی رسیدن آتش نشانان به محل حادثه در آمل را ۳ الی ۵ دقیقه دانست و خاطرنشان کرد: مسافت همه معادلات رو بهم می زند در مسیر روستایی کنار هم صحبت کردیم تا برنامه ریزی کنند و تجهیزاتی مانند تانگر اب و.. قرار دهند تا در مواقع حادثه کمتر دچار مشکل شوند.

سیدمحمد میرزاپور در ادامه گفت:چند سال قبل از اینکه آتشنشانی را بشناسم، در مسیر رفتن به کوه برای سر زدن به کندوهای زنبور عسل بهمراه همکارم، با ترافیک سنگینی مواجه شدیم و تقریبا یکساعتی ماشینمان متوقف شده بود، از ماشین پیاده شدم و به طرف مسبب ترافیک براه افتادم، بعد حدود پنج دقیقه به محل رسیدم و متوجه شدم علت ترافیک، تصادف پراید با یک کامیون بوده که متاسفانه سرنشینان ماشین پراید در خودرویشان حبس شده و تمامشان بغیر از یکنفر، فوت شده اند، صحنه بسیار دلخراشی بود که هنوز بعد از گذشت اینهمه سال، با جزئیات به یادم مانده است.

وی ادامه داد: نیروهای آتشنشانی با ابزاری که داشتند(جک، فک و قیچی های مخصوی برش قطعات بدنه ماشین)،شروع به جداسازی اجساد از بدنه خودرو میکردند، در تمام این صحنه های غم انگیز، آرامش و تسلط آتشنشانان در حین کار و روحیه دادنشان به مردم حاضر و خانواده ای که همراه خودرو پراید در ماشین دیگر، آمده بودند، توجه ام را جلب کرد .

میرزاپور تصریح کرد: بعد چند سال فراز و نشیب شغلی، در سال ۸۹ یا ۹۰ ،خدا عنایتی داشت و زمینه ساز شد تا بتوانم دراین شغل وارد شوم و تجربه ان روز آتشنشانان را خودم داشته باشم.

وی از شیرین و تلخ ترین خاطره اش در هشت سال خدمت اش، بیان کرد: بهترین خاطرات وقتی رقم میخورد که بعد از هر عملیات، حوادث مالی و جانی برای فرد پیش نیامده باشد و لبخندش رو ببینیم، بدترین خاطرات را بهتر است بازگو نکنم؛ چرا که به اندازه کافی مردم غم دارند، بهتر به اتفاقات امیدبخش و مثبت فکر کنیم به امید روزی که کمترین مشکلات در زندگی مردم را شاهد باشیم.

میرزاپور یک آتشنشان را متعلق به خودش ندانست و عنوان کرد: تمام مردم جامعه را خانواده خودش میداند و برای در امان ماندشان از تمام حوادث، با دل و جان و با وجدان کامل، به یاری شان می رود، که اگر این افراد اجرشان از فردی که در جبهه جنگ در حال جهاد اسم، کمتر هم نیست چون در اینگونه مطالبه گری ها، روزی چندین بار بواسطه تهمت ها و بی مهری ها،شهید میشوند و دوباره به خدا توکل میکنند و با دلی زخمی به راهشان ادامه میدهند

وی افزود:اگر آن روز متوجه بودم که آتشنشانان چه ها میکشند و بعد از هر عملیات و حادثه، چه مشکلات روحی براشون رقم میخورد، شاید این آرزویی نمیکردم ولی  با این حال، عاشق این شغلم و خوشحالم  که میتونیم در حد توانم، به داد مردم  برسیم و از خدا میخوام تا به ما توان بدهد تا شرمنده مردم نباشیم.

آتش سوزي دردنیا سابقۀ به اندازه تاریخ کشف آتش توسط انسان دارد از زمانی که آتش را درک کرد همواره در ابتلای آسیب های ناشی از آن بوده است.

در ایران نخستین شهری که به سازمان آتش‌نشانی مجهز شد، تبریز بود و برج آتش‌نشانی از یادگارهای آن دوران است که توسط روس ها در حدود یکصد و پنجاه سال پیش ساخته شده است.

شهرستان آمل در سال ۱۳۴۹صاحب واحد آتش نشانی با ۱۲ مأمور شد که یک دستگاه شورولت مدل ۵۷ تنها وسیلۀ خاموش کنندة حریقی بود که در اختیار داشت؛ اما بعدها تجهیزات و دستگاه ههای بیشتری در اختیار آتش نشانان قرار گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =