کد خبر : 230526
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
-

تردید در کوزوو و صربستان بر سر توافق “صلح” با میانجیگری ترامپ

تردید در کوزوو و صربستان بر سر توافق “صلح” با میانجیگری ترامپ

به گزارش قائم آنلاین، به نوشته پایگاه خبری دیلی صباح، اما کسانی که با درگیری بالکان با قدمت دهه‌ها آشنا هستند، برداشت متفاوتی از این توافق‌ها دارند، توافق‌هایی که به عقیده آن‌ها استحکام کمی دارد، الزام‌آور نیست و همین حالا هم از غیرعملی بودن نشان دارد. “الیورا رادووانویک”، یک بازنشسته ۸۸ ساله از بلگراد، در

به گزارش قائم آنلاین، به نوشته پایگاه خبری دیلی صباح، اما کسانی که با درگیری بالکان با قدمت دهه‌ها آشنا هستند، برداشت متفاوتی از این توافق‌ها دارند، توافق‌هایی که به عقیده آن‌ها استحکام کمی دارد، الزام‌آور نیست و همین حالا هم از غیرعملی بودن نشان دارد.

“الیورا رادووانویک”، یک بازنشسته ۸۸ ساله از بلگراد، در حالی که تردید جمعی در میان بسیاری از مردم معمولی در منطقه را به تصویر می‌کشید، به خبرگزاری فرانسه گفت: نمی‌فهمم این توافق چطور قرار است به صرب‌ها یا کوزوویی‌ها کمک کند.

وی افزود: این به نظر من سیاسی می‌آید. ترامپ صلح را القا نمی‌کند. نمی‌فهمم چرا او باید جایزه صلح را دریافت کند.

با گذشت بیش از ۲۰ سال از زمان جنگ بین صربستان و کوزوو، رابطه این دو همسایه هنوز پرتنش و پیچیده است -به ویژه به این خاطر که صربستان از پذیرش اعلام استقلال توسط کوزوو، یک استان سابق صربستان که عمدتاً قومیت آلبانی‌ها در آن ساکن بودند، سر باز زده است.

در حالی که مذاکرات طولانی‌مدت به رهبری اتحادیه اروپا سعی داشته است تا بسیاری از اختلافات آن‌ها را حل کند، ترامپ مدعی شد که توافق اقتصادی متمرکز دولت وی به موفقیت بزرگی انجامیده است -چیزی که هیچ‌کس گمان نمی‌کرد ممکن باشد.

بعداً روشن شد اسنادی که توسط “عودالله هوتی”، نخست‌وزیر کوزوو و “الکساندر ووجیچ”، رئیس جمهوری صربستان امضا شده، قصد نامه‌هایی جداگانه بوده است.

در همین حال، مشاور ترامپ اعلام کرد او برگی را امضا و تصدیق کرده که طرفین قرار است با هم همکاری کنند.

“پاول ژورموویچ “، سفیر سابق صربستان در سازمان ملل، به خبرگزاری فرانسه گفت که این موضوع، توافق‌نامه‌ها را بدون هیچ‌گونه مکانیسم اجرایی به حال خود می‌گذارد. ژورموویچ افزود: تا زمانی که ترامپ بر روی کار باشد، این نمی‌تواند از نظر حقوق بین‌المللی لازم‌الاجرا باشد، ولو آنکه درگیر شدن واشنگتن به آن وزن سیاسی دهد.

محتوای این قصد نامه‌های ۱۶ بندی نیز موجب تردیداتی شده است.

در حالی که این توافق به عنوان یک پیمان عادی‌سازی اقتصادی که اشتغال ایجاد کرده و موجب “امنیت بیشتر” منطقه می‌شود معرفی شد، قسمتی که بیش از همه جلب توجه کرده درباره خاورمیانه است.

کوزوو در یک چرخش غافلگیرانه موافقت کرد که متقابلاً اسرائیل را به رسمیت بشناسد، در حالی که صربستان قرار بود هدایت بحث‌برانگیز واشنگتن را دنبال کند و سفارت خود را به قدس انتقال دهد.

ترامپ که اخیراً توافق‌های جدید بین اسرائیل و همسایه‌های عربش را جار می‌زند، به “روز عالی دیگری برای صلح با خاورمیانه” خوش‌آمد گفت و واکنش‌های بی‌شرمانه آنلاینی در مورد اینکه رئیس جمهور جغرافیا را درست فهمیده یا خیر، به بار آورد.

“فرون نازی”، مدیر ارشد در مؤسسه رهبری بین‌المللی “مک‌کین”، گفت روشن است که رئیس جمهور بر کارزار انتخاب مجدد خود متمرکز است.

تحلیلگران همچنین یادآور شده‌اند که بسیاری از امتیازاتی که به رابطه کوزوو و صربستان ربط دارند، از پیش‌تر هم وجود داشته‌اند. برخی از آن‌ها تکرار توافق‌های قبلی با میانجی‌گری آمریکا -مانند توافق‌هایی برای افزایش پیوندهای هوایی و ریلی- بودند، در حالی که باقی آن‌ها وعده‌ها و پروژه‌هایی از مذاکرات به رهبری اتحادیه اروپا به شمار می‌روند.

قابل‌توجه‌ترین امتیازات جدید که می‌تواند باعث پیشرفت بیشتر شود، شامل بررسی مالکلیت مشترک یک دریاچه مورد مناقشه و تعهد به ملحق شدن به اتحادیه اقتصادی در بالکان به منظور آزادسازی جابه‌جایی مردم و کالاها در منطقه بودند. حتی این ایده نیز، یک ایده قدیمی است که رهبران منطقه‌ای اخیراً سعی در احیای آن داشته‌اند.

یک مؤسسه سرمایه‌گذاری آمریکایی نیز وعده داده تا حضورش در صربستان را توسعه دهد.

اما به دنبال امضای توافق، تنها چند روز طول کشید تا طرفین دست به تفاسیر متعددی از تعهدات بزنند که این تردید را به وجود آورده که تا چه میزان به این توافق احترام گذاشته می‌شود؛ و نیز اینکه آیا این توافق در صورت برکناری ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر هم ارزشی خواهد داشت یا خیر.

هوتی، نخست‌وزیر کوزوو همین حالا هم از وعده توقف تلاش برای عضویت در سازمان‌های بین‌المللی اندکی کوتاه آمده، در حالی که رئیس جمهوری صربستان از تأیید اینکه آیا سفارت کشورش واقعاً به قدس منتقل می‌شود یا خیر، طفره می‌رود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 + یازده =