کد خبر : 229585
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
-

از مخزن موزه فرش تا حفار غیرمجاز در ری

از مخزن موزه فرش تا حفار غیرمجاز در ری

به گزارش قائم آنلاین، پریسا بیضایی مدیر موزه ملی فرش ایران با بیان این‌که مخزن این موزه برای نخستین‌بار از وجود مواد ضد بید (نفتالین) پاک‌سازی و به مناسب‌ترین ضد بید ارگانیک و دورکننده حشرات مورد استفاده در موزه‌های مطرح دنیا برای دست‌بافته‌ها تجهیز شد، افزود: این ضد بید ارگانیک به لحاظ زیست‌محیطی هیچ‌گونه آسیبی به انسان،

به گزارش قائم آنلاین، پریسا بیضایی مدیر موزه ملی فرش ایران با بیان این‌که مخزن این موزه برای نخستین‌بار از وجود مواد ضد بید (نفتالین) پاک‌سازی و به مناسب‌ترین ضد بید ارگانیک و دورکننده حشرات مورد استفاده در موزه‌های مطرح دنیا برای دست‌بافته‌ها تجهیز شد، افزود: این ضد بید ارگانیک به لحاظ زیست‌محیطی هیچ‌گونه آسیبی به انسان، محیط پیرامون و اشیاء از جمله دستبافته‌ها وارد نمی‌کند.

او با اشاره به این‌که فاز اول پاک‌سازی نفتالین و تجهیز با گیاه لوندر در مخزن جدید موزه فرش ایران که گروه فرش‌های صفوی و سالتینک‌ها در آن قرار دارد به پایان رسیده است، ادامه داد: در چند مرحله دیگر تمام بخش‌های مخزن پاک‌سازی و به مواد دورکننده حشرات مجهز می‌شود.

به گفته‌ او، گیاه لوندر از خانواده نعنائیان است که از آن در دنیا  برای دور کردن حشراتی نظیر بید، موریانه و سوسک قالی استفاده می‌شود.

تعیین حریم ۳ تپه باستانی در استان تهران

همچنین مرتضی ادیب‌زاده – معاون میراث فرهنگی استان تهران – از تعیین حریم سه تپه باستانی در شهرستان‌های اسلامشهر و شمیرانات در استان تهران خبر داد.

او با بیان این‌که تپه‌های تاریخی «مافین‌آباد» و «واوان» در شهرستان اسلامشهر و تپه «تنگل خانه» در منطقه لواسان شهرستان شمیرانات در این پروژه تعیین حریم می‌شوند، افزود: تاکنون کار نقشه‌برداری و مطالعه میدانی در این محوطه‌های باستانی انجام شده است.

او با اشاره به این‌که در حال حاضر در مرحله ویرایش نهایی نقشه‌ها هستیم تا پس از گرفتن تاییدیه‌های لازم در شورای ملی ثبت و حریم مطرح شود و به تصویب برسد، ادامه داد: توسعه شهری و روستایی در بعضی موارد منظر بصری و حتی ساختار یک اثر و محوطه تاریخی را تهدید می‌کند.

او اضافه کرد: با هدف جلوگیری از این خطرات و تهدیدهای احتمالی و همچنین جلوگیری از هر گونه دخل و تصرف در محدوده آثار تاریخی، این سه تپه باستانی تعیین حریم می‌شود.

دستگیری حفار غیرمجاز در نزدیکی کاروانسرای کنارگرد ری

امیرمصیب رحیم‌زاده – رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری – نیز از دستگیری حفار غیرمجاز در نزدیکی کاروانسرای کنارگرد ری خبر داد.

او اشاره به اعلام دوستداران میراث فرهنگی درباره رفتار مشکوک در یک ملک شخصی در نزدیکی کاروانسرای کنارگرد در بخش حسن‌آباد فشافویه ری، اظهار کرد: یگان حفاظت شهرستان  با هماهنگی عوامل انتظامی حسن‌آباد در محل حاضر شده و با تایید شواهد با دستور مراجع قضایی اقدام به ورود به ملک و دستگیری شخص حفار کرده‌اند.

او با بیان این‌که این اقدام حفار غیرمجاز در مرحله تحقیق قرار گرفته است، گفت: این‌که شخص دستگیرشده در محدوده آثار ملی و تاریخی کاروانسرای کنارگرد به چه دلیل اقدام به حفاری کرده در دست بررسی است که پس از مشخص شدن موضوع توسط کارشناسان اداره میراث فرهنگی شهرستان ری موضوع را از مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.

رحیم‌زاده تاکید کرد: شهرستان ری به دلیل وسعت و قدمت تاریخی دارای آثار و محوطه‌های باستانی است که به همین منظور برای شناسایی و برخورد با حفاران غیرمجاز نیازمند مشارکت عمومی و گزارش‌های مردمی هستیم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =