کد خبر : 228031
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
-

نگاهی به برگزاری آنلاین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان

نگاهی به برگزاری آنلاین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان

به گزارش قائم آنلاین، جلسه انتخاب هنرمندان جوان رشته‌های طراحی و نقاشی در محل دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان برگزار شد. در این جلسه ۱۸ هنرمند در رشته طراحی و ۲۳ هنرمند در رشته نقاشی در کارگاه‌های آنلاین جشنواره پذیرفته شدند.  جلسه انتخاب هنرمندان رشته طراحی با حضور جواد نوبهار (استاد کارگاه طراحی)، رضوان صادق‌زاده

به گزارش قائم آنلاین، جلسه انتخاب هنرمندان جوان رشته‌های طراحی و نقاشی در محل دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان برگزار شد. در این جلسه ۱۸ هنرمند در رشته طراحی و ۲۳ هنرمند در رشته نقاشی در کارگاه‌های آنلاین جشنواره پذیرفته شدند.  جلسه انتخاب هنرمندان رشته طراحی با حضور جواد نوبهار (استاد کارگاه طراحی)، رضوان صادق‌زاده (دبیر جشنواره) و اردشیر میرمنگره (معاون هنری اداره کل هنرهای تجسمی) برگزار شد. در این نشست از میان ۱۲۳ هنرمندی که با ۹۱۶ اثر در مرحله انتخابی جشنواره شرکت کرده بودند، ۱۸ هنرمند برای شرکت در کارگاه‌ها انتخاب شدند.

جواد نوبهار، استاد کارگاه طراحی در این زمینه گفت: کارها سطح کیفی و تنوع خوبی داشت و کسانی که کار ارائه داده بودند آموزش دیده بودند. در این انتخاب معیارهای ما مبتنی بر توانمندی هنرمند از نظر ذهنیت، تجربه فضای ذهنی و خلاقیت در اجرا بوده است. بعضی از هنرمندان توانایی بالایی داشتند اما ذهنیت قوی نداشتند. بعضی هم فضایی بکر و متفاوت طراحی کرده بودند.

نوبهار درباره آنلاین بودن این دوره از جشنواره نیز توضیح داد: قطعا حضور دانشجو در کنار استاد تاثیرات شگفت‌انگیزی دارد. اما آنلاین بودن تجربه‌ای تازه است که باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. در فضای اخیر که ویروس کرونا جهان را فراگرفته تحول بزرگی در جامعه انسانی ایجاد شده که حرکت بعضی از فعالیت‌های هنری و فرهنگی را کند کرده است. ما تلاش بیشتری نیاز داریم تا به نقطه ایده‌آل برسیم.

همچنین احمد وکیلی، استاد کارگاه نقاشی بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در سخنانی توضیحاتی درباره این بخش از جشنواره امسال ارائه داد. رشته نقاشی در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، بیشترین هنرمند و اثر را به خود اختصاص داده است. ۲۳۴ هنرمند جوان از سراسر کشور ۱۶۴۱ نقاشی را برای قضاوت و انتخاب به دبیرخانه ارسال کرده بودند.

احمد وکیلی، استاد کارگاه به همراه داوران رشته نقاشی محمد خلیلی و شهریار احمدی به همراهی رضوان صادق‌زاده ـ دبیر جشنواره ـ آثار هنرمندان جوان را دیدند و از میان ۲۳۴ هنرمند، در نهایت ۲۳ هنرمند را برای شرکت در کارگاه‌های آنلاین جشنواره برگزیدند.

احمد وکیلی در این زمینه اظهار کرد: فضای کلی کارها را مثبت دیدم. تفاوت بین کارها بسیار زیاد بود. دلیل آن هم این است که معلم خوب به طور متوازن در همه شهرهای کشور نداریم و امکانات در تهران متمرکز شده است. نوع آموزش در بسیاری از شهرستان‌ها به‌روز نشده و دانسته‌های معلمان نقاشی به ۴۰ سال پیش برمی‌گردد. با این حال کارهای خوب در این دوره زیاد بود. انتظار داشتیم حدود ۴۰ نفر نقاش خوب باشند که بتوانیم به آن‌ها امید داشته باشیم.

وکیلی گفت: جامعه باید از هنرمندان حمایت کند. الان خیلی از نقاشانی که سال‌ها پیش جایزه گرفته بودند، دیگر در فضای کار نیستند. بچه‌های بااستعداد در هیاهوها گم می‌شوند. از سوی دیگر آنلاین بودن این دوره از جشنواره هم محسناتی دارد و هم معایبی. مهمترین عیب آنلاین بودن، فاصله افتادن بین استاد و دانشجوست. اما محاسن زیادی دارد؛ با این وضعیت بیماری هر کس در شهر و خانه خودش کار می‌کند. امیدوارم که بتوانیم با ایده‌های تازه کیفیت فنی کارگاه‌های آنلاین را بالا ببریم.

شهریار احمدی، یکی از داوران رشته نقاشی نیز درباره آثار رشته نقاشی گفت: کارهایی از هنرمندان جوان کشور دیدیم. مساله این است که کارها فاصله زیادی با هم داشتند. یا خیلی خوب بودند یا خیلی بد. کار متوسط کم بود. در مرحله اول انتخاب خیلی آسان بود. اما در مرحله گزینش نهایی کار دشوار شد و با دوستان درباره توانایی‌های هنرمندان بحث کردیم.

احمدی درباره معیار خود در انتخاب هنرمند گفت: معیار اول من بی‌طرفی نسبت به ذائقه خودم است. کارهایی را که با ذائقه من همخوانی دارد حذف می‌کردم. در مرحله بعد توانایی، خلاقیت و میزان سطح آگاهی از هنرهای تجسمی برای من اهمیت داشت. اما از آنجا که فکر می کنم خیلی از بزرگان شاهکارهای خود را در بیست سالگی خلق کرده اند، سطح انتظارم بالاتر بود.

او نیز درباره برگزاری آنلاین جشنواره گفت: الان شما هر ایده و تصویری داشته باشید می توانید در لحظه به جهان صادر کنید. اما در کار هنری من معتقد به آموزش حوزوی استاد شاگردی هستم. رسانه ها به خودی خود فاصله ایجاد می کنند. اما با این حال تجربه تازه ای در حال شکل گیری است که باید جنبه های مثبت و منفی اش را بشناسیم.

محمد خلیلی، دیگر داور رشته نقاشی نیز معتقد است:  آثار رسیده از طیف های مختلف بود. معلوم بود که دانشجویان روی موضوعی برای مطالعه و پژوهش متمرکز شده اند. بعضی از هنرمندان جوان تا حدودی به فضای نقاشی دست پیدا کرده بودند و فضای تجسمی و ویژگی های بصری و فضای حسی در اثرشان مشهود بود.

خلیلی درباره معیار انتخاب گفت: ما در کار هنری خط کش و معیار دقیق نداریم. انتخاب و داوری به شکل کاملا تجربی و شهودی اتفاق می‌افتد. شما اثری را انتخاب و بعد با دقت که تماشا می‌کنید متوجه می‌شوید که واجد ویژگی‌های هنرهای تجسمی است. اما به طور کلی در داوری‌ها باید این نکته را نیز درنظرداشت که هنرمندانی که خلاقیت در کارشان وجود دارد، نوع قلمشان نشان می‌دهد که تمرکز و مطالعه دارند، در حال یادگیری هستند و خودشان را تکرار نمی‌کنند.

بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان روز ۲۳ شهریورماه آغاز به کار می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − 9 =