کد خبر : 226538
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۵:۵۴
-

حامیان آشوب محکوم شدند روزنامه مدعی اصلاحات ناراحت شد

حامیان آشوب محکوم شدند روزنامه مدعی اصلاحات ناراحت شد

به گزارش قائم آنلاین، روزنامه اعتماد روز گذشته در واکنش به محکومیت امضاکنندگان بیانیه ننگین برخی اصلاح‌طلبان در حمایت از اغتشاشات آبان ۹۸ نوشت: «روزگار غریبی است. چند نفر برای حضور در تجمع‌های اعتراض به بنزین ۳ برابر شده، در انتظار اجرای حکم اعدام هستند و بعضی که شاید نظاره‌گر این حوادث بوده‌اند در انتظار

به گزارش قائم آنلاین، روزنامه اعتماد روز گذشته در واکنش به محکومیت امضاکنندگان بیانیه ننگین برخی اصلاح‌طلبان در حمایت از اغتشاشات آبان ۹۸ نوشت: «روزگار غریبی است. چند نفر برای حضور در تجمع‌های اعتراض به بنزین ۳ برابر شده، در انتظار اجرای حکم اعدام هستند و بعضی که شاید نظاره‌گر این حوادث بوده‌اند در انتظار تخفیف مجازات اعدام. عده‌ای هم که نه در تجمع‌ها حضور داشته‌اند، نه در شلوغی‌ها و نه از زور فقر، ناخنکی به اجناس یک فروشگاه زنجیره‌ای زده‌اند و نه حتی از دلهره افزایش قیمت بنزین برای موتورها و ماشین‌هایشان – که تنها محل کسب درآمدشان است – به خیابان آمده‌اند، بلکه تنها به جرم امضای یک بیانیه به حبس محکوم می‌شوند… احکام سنگین برای معترضان آبان تا مجازات نویسندگان و امضاکنندگان بیانیه به‌عنوان مسالمت‌آمیزترین راه اعتراض نشان می‌دهد که ممکن است تلاش شود تمام شریان‌های اعتراض- خواه مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز و خواه خیابانی و خشن – را مسدود شود. موضوعی که احتمالاً به‌دلیل پیش‌بینی‌های امنیتی از بحران یا بحران‌های پیش‌رو و برای مقابله زودهنگام با آن است.»

گفتنی است پس از ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان سال گذشته که عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع دولت به مردم و عدم اقناع افکار عمومی موجب بهره‌برداری آشوبگران شد و به اغتشاش در شهرهای مختلف کشور انجامید. در شرایطی که نوک پیکان انتقادات در زمینه اغتشاش به سمت آشوبگران و دشمنان حامی او و در زمینه اجرای گلایه‌ها و نقدها به سمت دولت بود و در طول یک هفته خسارات وسیعی به بانک‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز درمانی و حتی مساجد و حسینیه‌ها وارد شد و برخی نیروهای انتظامی نیز در این اتفاقات به شهادت رسیدند برخی مدعیان اصلاح‌طلبی با امضای بیانیه‌ای به‌جای‌اشاره به دشمن و نیز تقبیح رفتارهای خشونت‌آمیز و البته صادقانه‌تر از آن نقد سابقه سیاسی خودشان، به نقد نهادهای ضامن امنیت پرداخته و با «مردم عاصی» خطاب کردن آشوبگران، ایستادن در برابر آنها را محکوم کردند! به عبارتی شخصیت‌های تندرو که در گذشته سابقه خشونت‌ورزی در برخی رویدادها مانند فتنه ۸۸ و کوی دانشگاه ۷۸ را در کارنامه خود داشتند، این‌بار نیز با تندروی خود، فرصت‌طلبانه به‌دنبال سوءاستفاده از فضا به‌نفع دولت و خودشان بودند که با محکومیت مواجه شده‌اند. اما این روزنامه زنجیره‌ای که ید طولایی در حمایت از جاسوسان، محکومان و مجرمان امنیتی، مفسدان اقتصادی و جانیان سابقه‌دار دارد، محکومیت این افراد را برنتابیده و علناً به حمایت از آنها برخواسته است.
هیچ دولتی نبوده که نقد کردن آن به اندازه این دولت راحت باشد!

روزنامه دولتی ایران دیروز گفت‌وگویی را با لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور منتشر کرد.
وی مدعی شده است: من فکر نمی‌کنم که هیچ دولتی وجود داشته که نقد کردن آن به اندازه این دولت راحت بوده باشد. انصافاً انتقادات همواره با تندترین لحن‌ها علیه دولت مطرح بوده است. اگر واقعاً دیدگاه دولت تند و بی‌انعطاف بود، انتقاد و اعتراض به قوه مجریه، آسان و زیاد نبود.
وی در پاسخ به این‌که شما به صرف انتقاد از کسی مشخصاً فعال سیاسی یا رسانه‌ای شکایت نکرده‌اید؟ مدعی شد: نه من به یاد ندارم که به صرف یک انتقاد بدون اینکه خلاف واقع باشد، شکایت کرده باشیم. در مورد جامعه مطبوعاتی بنای ما بر مسامحه است.

گفتنی است، دولت روحانی رکورددار شکایت از نمایندگان مجلس و رسانه‌ها است؛ به‌طوری‌که بیشترین شکایت از نمایندگان مجلس در دولت روحانی صورت گرفته است. دولت همچنین ده‌ها شکایت از روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های تحلیلی منتقد خود داشته و آنها را به دادسرا کشانده است. رئیس‌جمهور نیز بارها با القاب ناروا و برچسب‌های بی‌اساس، منتقدان را نواخته است. بی‌سواد، بی‌شناسنامه، مزدور، کاسب تحریم، کودک‌صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده،‌ عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس‌آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند، انقلابیون نفهم، یک‌مشت لات! بخشی از اهانت‌های رئیس‌جمهور به منتقدان است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفته است: من داشتم توضیح می‌دادم که ما از مجموع این ظرفیت‌ها بهره می‌گیریم و پیشنهادهایی می‌دهیم؛ مثلاً اگر یادتان باشد مجموعی از فعالیت‌ها را درخصوص معاهدات پالرمو و CFT انجام دادیم که بازهم از همین ظرفیت استفاده کردیم. متأسفانه این دو لایحه در میانه راه معطل ماندند، ولو اینکه من بازهم یک سری پیشنهاد  جدید بابت گذاشتن یک رزرو اضافی و حل موضوع دادم. یعنی گفتم بابت تحریم‌ها اگر نگرانی هست یک تحفظ اضافی مشخصاً در مورد تحریم‌ها به این لوایح افزوده شود مبنی بر اینکه ما هیچ التزامی را در چارچوب این معاهدات نپذیرفتیم که اقدامات ما در جهت کاهش آثار تحریم را بتواند محدود یا ممنوع کند.
درباره این بخش از اظهارات معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز باید یادآور شد که مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سال گذشته گفته بود: ما در گذشته با توجه به تحفظاتی لایحه پولشویی و اصلاحات آن را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کردیم. ولی اخیراً آنها به همین تحفظات ما ایراد گرفته بودند. ظاهراً سازوکار FATF قطعی نیست. یعنی مرتباً الزامات و تعهدات جدیدی را مطالبه می‌کنند. به همین جهت باید قضیه روشن‌تر شود و ببینیم تا کجا می‌خواهد ادامه پیدا کند.

همچنین باید متذکر شد که ماده ۶ کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم CFT حق تحفظ را رد کرده است.
FATF اسفند ۹۷ با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله با‌اشاعه تسلیحات کشتارجمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است. با این شرایط این بزک‌گران FATF هستند که باید پاسخگوی هیاهوگری، تحریف‌گری خود و بازی در نقشه دشمن علیه ملت باشند. آنها باید پاسخ دهند که اجرای یک‌طرفه توصیه‌های FATF چه دستاوردی برای کشور جز خسارت و خودتحریمی داشته است؟ خرداد ۹۶ اسنادی افشا شد که نشان می‌داد برخی بانک‌ها در راستای عمل به توصیه‌های FATF، همکاری با برخی ارگان‌های داخلی را که از سوی دشمنان ملت تحریم‌شده‌اند، قطع کرده‌اند.

طرح اقتصادی دولت، سوسیالیستی است؛ مردم به دولت اعتماد ندارند
روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم عضو کارگزاران نوشت: دولت می‌خواهد اوراق نفت بفروشد و درآمد داشته باشد تا کسری بودجه بیش از این دامنش را نگیرد و مجلس یازدهم که در پی اختصاص بنزین به کد ملی افراد است… هر دوی این طرح‌ها، طرح‌های شکست‌خورده سوسیالیستی است»
در ادامه این مطلب آمده است: «چرا کسری بودجه داریم؟ بخشی از این مسئله به دلیل شیوه غلط بودجه‌نویسی و دولت عریض و طویلی است که در طی سال‌های مختلف و در پی تصمیمات ضدونقیض دولت و مجلس ایجاد کرده‌ایم.»
سازندگی آورده است: «دولت روحانی می‌گوید چاره‌ای به‌جز فروش اوراق برای سرپا نگه‌داشتن اقتصاد و ایجاد آنچه گشایش اقتصادی می‌خواند، ندارد.»
در ادامه آمده است: «این رفتار شبیه اقدام مصدق در فروش اوراق برای کسب درآمد است با این تفاوت که جامعه در آن زمان اعتماد بسیار متفاوتی به دولت داشت…. باید کاری کرد که اعتماد مردم به دولت‌ها زیاد شود اما در شرایطی که هرروز رئیس‌کل بانک‌مرکزی می‌گوید که تا دو هفته بعد قیمت ارز تثبیت می‌شود و بعد مردم می‌بینند که مار نتیجه نداده و وعده عملی نشده است، طبیعی است که اعتماد مردم صدمه می‌بیند.»

سراب مذاکره، آدرس غلط بانیان وضع موجود برای رفع مشکلات
علی صوفی، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «نباید فراموش کرد نارضایتی مردم از وضعیت معیشتی و اقتصادی به اوج رسیده است و در کنار آن زمزمه‌هایی از توافقاتی وجود دارد که می‌تواند صورت بگیرد. موضوع تشکیل پنج به علاوه یک از طرف روسیه مطرح شده است، موافقت ضمنی از طرف آمریکا اعلام شده تا به برجام برگردند و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در راه است که مشخص خواهد شد کدامیک از دو طیف در ۴ سال آینده بر سر کار خواهند بود. همچنین در پشت‌پرده فعالیت‌هایی صورت گرفته و برخی موارد افشا می‌شود ولی شرایط به‌گونه‌ای است که ایران و آمریکا در مرحله تعیین تکلیف هستند. امیدهایی وجود دارد تا در چندماهه اخیر شاهد تغییر و تحولاتی در حوزه این روابط باشیم و این اتفاقات می‌تواند در انتخابات ایران نیز اثرگذار باشد.»
وضع موجود اقتصادی- از قیمت دلار و سکه تا مسکن و خودرو و لوازم خانگی- همگی میوه و ثمره مذاکره با آمریکاست. به‌عبارت‌دیگر، وضع فعلی اقتصادی همان سیب و گلابی برجام است.
بااین‌حال مدعیان اصلاحات به‌عنوان بانیان اصلی وضع موجود به جای عذرخواهی از مردم و تغییر ریل‌گذاری و تلاش برای جبران خسارت‌ها، همچنان مشغول شرطی‌سازی جامعه و گره زدن معیشت مردم به مذاکره با آمریکا هستند.

فاصله با اسلام حقیقی!
روزنامه شرق در شماره دیروز خود مصاحبه‌ای را با احسان شریعتی انجام داده که در بخشی از آن مصاحبه‌شونده گفته است: «این صفویه -که هانری کربن به آن رنسانس صفوی می‌گوید که تلفیقی از نوعی ملیت و مذهب در ایران است- البته قابل نقد است که چه فاصله‌ای با اسلام حقیقی داشت (به قول دکتر شریعتی: تشیع علوی و تشیع صفوی) و همچنین با ایرانیت که مدلش کدام ایران بود؟ آیا مدلش ساسانی بود یا جنبش‌های مردمی ایران در تنوع خودش؟ این‌ها انحرافات یا دگردیسی‌هایی است که بعداً در این جنبش‌ها صورت می‌گیرد. مثلاً جنبش اسلام که اول یک جنبش مردمی بود بعد خلافت در آن مطرح شد.»
دراین‌باره باید گفت شریعتی در مدل‌سازی شیعه علوی و شیعه صفویه از یک بحث علمی به سمت نوعی خوانش ایدئولوژیک متمایل شده و بحث تاریخی و مصادیق را برحسب نتیجه‌ای که می‌خواهد درنهایت از متن او استخراج شود مرتب می‌کند. باید گفت بر اساس تفکر شریعتی هیچ‌گاه نمی‌توان انتظار تشکیل حکومتی بر اساس تفکرات شیعی داشت.
دراین‌باره حجت‌الاسلام مهدوی‌زادگان می‌گوید: «شریعتی بر چه اساسی می‌گوید یک حرکت انقلابی با رسیدن به نظام غیر انقلابی می‌شود؟! پیش‌فرض او این است که حرکت‌های انقلابی فاقد فلسفه سیاسی است. بر همین اساس است که او معتقد است اگر حرکت انقلابی به نظام تبدیل شود بر علیه خود اقدام کرده است. از نظر او نظام سیاسی در حرکت انقلابی حضور ندارد. این یکی از ‌اشکالات اساسی اندیشه شریعتی است. او گویا فقدان فلسفه سیاسی را در کار خود احساس کرده است. شریعتی در امت و امامت خواسته فلسفه سیاسی را ارائه دهد. او خیلی کوتاه فلسفه سیاسی را توضیح داده است.»
نکته قابل‌توجه این است که «هانری کربن» فرانسوی از دوره صفویه به‌عنوان رنسانس اسلامی نام برده و شریعتی در تخطئه آن سخن گفته است. البته منظور کربن از رنسانس اسلامی آن صورت رنسانس غربی که در جدایی دین از حکومت کوشید قطعاً نبوده چراکه می‌دانیم سلسله صفویه از اساس بنیانی دینی و مذهبی داشت، بلکه هانری کربن بر اهمیت دادن فراوان اکثر پادشاهان صفویه به علم و عالمان و توسعه بر اساس مبنای تمدن اسلامی بوده است.
همچنین ادعای مصاحبه‌شونده در مطلب شرق مبنی بر فاصله با اسلام حقیقی موضوعی است که البته امروزه در مورد دیدگاه‌ها و نگرش‌ها و موضع‌گیری‌های طیف‌های سیاسی نیز قابل ‌بررسی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =