کد خبر : 225084
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
-

راه‌اندازی پویش «نذر خون» در ماه محرم و صفر

راه‌اندازی پویش «نذر خون» در ماه محرم و صفر

به گزارش قائم آنلاین،  ذوالفقار تقوی در آئین تجلیل از روز خبرنگار و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی یک دوره یک ماهه با برنامه‌ریزی قبلی موفق شدیم با اقدامات خوب و مشارکت فعال رسانه‌های استان، تعداد واحدهای پلاسمایی که از همین مردم برای کووید درمانی بگیریم، در مقام مقایسه با ۳۱ استان کشور، مقام

به گزارش قائم آنلاین،  ذوالفقار تقوی در آئین تجلیل از روز خبرنگار و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی یک دوره یک ماهه با برنامه‌ریزی قبلی موفق شدیم با اقدامات خوب و مشارکت فعال رسانه‌های استان، تعداد واحدهای پلاسمایی که از همین مردم برای کووید درمانی بگیریم، در مقام مقایسه با ۳۱ استان کشور، مقام نخست را کسب کردیم.

وی افزود: شاید در ابتدای انجام این‌کار یعنی از ابتدای اردیبهشت‌ماه تاکنون، به لحاظ حجمی این مقام را نداشته باشیم و در مقام چهارم قرار داریم؛ ولی در عرض یک ماه توانستیم ۲۰۰ واحد پلاسما بگیریم که مقام اول را در کشور به دست آوردیم.

مدیرکل انتقال خون مازندران، خاطرنشان کرد: ما در بحث انتقال خون، بحث ارتقای میزان شاخص انتقال خون را در استان در دست برنامه داریم که بدان معناست که از هر هزار نفر، چند نفر می‌توانند خون اهدا کنند؛ که اکنون از این لحاظ، در مقام دوم کشوری قرار داریم.

تقوی ادامه داد: این شاخص در سطح کشور، ۲۷ به هزار است که این رقم در استان مازندران، ۳۹٫۳۳ درصد به هزار است و این باعث افتخار ما و نشانه احسان مردم استان است.

وی در خصوص میزان مشارکت بانوان در اهدای خون، بیان کرد: در استان مازندران در این بخش، کم‌تر کار شده است که تلاش داریم تا این فرهنگ را جا بیندازیم که بانوان ا به لحاظ کیفیت و سلامت بالاتر خون نسبت به آقایان، در اهدای خون مشارکت فعال‌تری را داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون مازندران، با بیان اینکه به لحاظ اهدای خون در بخش بانوان در سطح کشور رتبه پایینی داریم؛ عنوان کرد: یک سری سنت‌ها و رسوم‌ها و عقایدی که شاید همچنان درست نباشد، موجب شده است که بانوان با تفکراتی نظیر اینکه بانوان کم خون هستند، خانم‌ها ضعف و بی حالی بیشتری دارند و یا غیره، کمتر در اهدای خون مشارکت داشته باشند و بدین لحاظ، از جایگاه مطلوبی در سطح کشور برخوردار نیستیم.

تقوی متذکر شد: بنا داریم تا یک شورای همفکری با اصحاب رسانه تشکیل و از نظرات خوب رسانه‌ها برای ارتقای فرهنگ اهدای خون در استان مازندران بهره مند شویم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بلاغ در خصوص گلایه‌های مردمی از کمبود مراکز سیار اهدای خون در سطح استان به ویژه مناطق روستایی، اذعان کرد: بنده با تایید این موضوع، اعلام می‌کنم که سازمان انتقال خون علیرغم دارا بودن ۳ مرکز سیار، این آمادگی را دارد که اگر با برنامه‌ریزی در هر نقطه استان، چه در محلات شهری و چه در روستاها، تقاضا برای حضور مراکز سیار وجود داشته باشد، ما همکاری داشته باشیم.

مدیرکل انتقال خون مازندران، اضافه کرد: این امر مستلزم آن است که یک افرادی به طور نمونه دهیاران یا شوراها، مسئولیت این کار را قبول کنند، نام نویسی کنند، به حد نصابی برسد، تاریخ مشخصی هماهنگ شود و ما دو خواسته نیز از آن‌ها داریم که اول، فردی داوطلب شود و مدیریت کامل این امر را بر عهده بگیرد و دوم اینکه یک مکانی را در اختیار همکاران ما جهت استقرار پزشکان ما بگذارند تا مباحث بهداشتی به طور کامل رعایت شود.

تقوی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص نارضایتی مردمی از عدم تقسیم و توزیع مطلوب امکانات در شهرستان‌ها به نسبت شهرهای بزرگ و مرکز استان، اعلام کرد: من اطمینان را به تمام شهروندان می‌دهم که امکانات ما در تمام نقاط استان، امکانات استانداردی است و اینگونه نیست که امکاناتی که ما در ساری داریم با امکاناتی که در مثلا جویبار داریم، متفاوت است؛ بله، به لحاظ اندازه فضای مرکز انتقال خون، متفاوت است که باید بگوییم میزان مشارکت مردمی در شهر ساری چندین برابر مشارکت مردمی در جویبار است.

وی افزود: ما هم علاقمندیم فضای مرکز انتقال خون جویبار همانند فضای مرکز انتقال خون در شهرهایی مثل، آمل، بابل و یا ساری شود؛ اما آیا این امکان وجود دارد؟ ما به لحاظ منابع مالی، کاملا محدود هستیم و اگر کمک خیرین استان نبود، چندین مرکز ما هم هم اکنون وجود نداشت.

مدیرکل انتقال خون مازندران، با بیان اینکه ما در استان مازندران نیازمند اهدای خون در تمامی گروه‌های خونی هستیم؛ تاکید کرد: امسال با توجه به کرونایی شدن، مستحضر هستید که با تعطیلی اماکن مذهبی و محدودیت اجرای مراسم و جلوگیری از توزیع نذورات،  چیزی که می‌تواند جای خالی اهدای نذورات را در ایام محرم و صفر پر کند؛ راه اندازی پویش مردمی نذر خون در این ایام و پیوستن و مشارکت مردم به این پویش است، تا کاهش مراجعه مردمی طی این مدت را در این دو ماه معنوی، جبران کنیم.

تقوی گفت: ۱۱ مرکز انتقال خون استان مازندران این آمادگی را دارند که حتی در ۱۰ شب اول ماه محرم از ۷:۳۰ صبح الی ۲۲ میزبان شهروندان مازندرانی برای اهدای نذر خون باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 + هجده =