کد خبر : 224476
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
-

فرانسه طرح خود برای افزایش “کارآمدی” یونیفل را به شورای امنیت برد

فرانسه طرح خود برای افزایش “کارآمدی” یونیفل را به شورای امنیت برد

به گزارش قائم آنلاین، برخی دیپلمات‌های غربی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط فاش کردند: فرانسه که پرونده لبنان را به شورای امنیت برده، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید ماموریت موقت نیروهای سازمان ملل در لبنان (یونیفل) به سایر چهار عضو دائم این شورا (یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه و چین) ارائه و تغییراتی را

به گزارش قائم آنلاین، برخی دیپلمات‌های غربی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط فاش کردند: فرانسه که پرونده لبنان را به شورای امنیت برده، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید ماموریت موقت نیروهای سازمان ملل در لبنان (یونیفل) به سایر چهار عضو دائم این شورا (یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه و چین) ارائه و تغییراتی را در اختیارات آنها اعمال کرد تا امکان اجرای موثرتر بندهای قطعنامه شماره ۱۷۰۱ به ویژه بند مربوط به ممنوعیت وجود اسلحه و نیروهای مسلح در منطقه عملیات آنها واقع در حد فاصل خط آبی (مرز تعیین شده از سوی سازمان ملل میان لبنان و اراضی اشغالی) و رودخانه اللیطانی را برای آنها فراهم کند.

انتظار می‌رود متن این پیشنهاد به زودی به سایر ۱۵ عضو شورای امنیت نیز ارائه شود.

یک منبع که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد: تغییرات پیشنهادی فرانسه در چارچوب بند شش منشور سازمان ملل و مطابق با متن قطعنامه ۱۷۰۱ هستند که شورای امنیت تابستان ۲۰۰۶ برای پایان دادن به جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله صادر کرد.

منبع یاد شده در ادامه گفت: این تغییرات با هر دو طرف لبنانی و اسرائیلی از طریق هیئت‌های دائم‌شان در نیویورک و نیز با پایتخت‌های کشورهای مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفتند، همچنین رایزنی‌ها با دولت مستعفی لبنان به ریاست حسان دیاب انجام شدند.

اعضای شورای امنیت عصر سه‌شنبه نشستی پشت درهای بسته برای بررسی اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ و تمدید ماموریت نیروهای یونیفل داشتند، در این جلسه یان کوبیس، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در لبنان گزارشی درباره آخرین تحولات لبنان ارائه کرده و در ادامه معاون دبیرکل سازمان ملل در عملیات‌های صلح نیز گزارشی از وضعیت منطقه عملیات نیروهای یونیفل و تمدید دوره ماموریت آنها در ۲۷ اوت جاری ارائه کرد.

کمی پیش از این نشست، آن گوگن، معاون نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل اظهار کرد: همه از شدت خطرناک بودن وضعیت لبنان و ضرورت جدی پاسخ به خواسته‌های مردم لبنان و رفع نیازهای آنها آگاه هستند.

او تاکید کرد: در حال حاضر لازم است در اسرع وقت کابینه جدیدی که بتواند قدرت خود را در مقابله با چالش‌های اصلی موجود در پی انفجارها به مردم لبنان ثابت کند، تشکیل شود.

گوگن با اشاره به اینکه شورای امنیت همواره به شکلی متحد از ماموریت این نیروها حمایت کرده، گفت: ما واقعا می‌خواهیم این ماموریت به همین شکل ادامه پیدا کند زیرا نیروهای یونیفل ابزاری موثر در ممانعت از تشدید تنش‌ها و تقویت کاهش تنش‌ها در حوادثی هستند که در طول خط آبی رخ می‌دهند.

معاون نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل با اشاره به اینکه یونیفل عامل اصلی برقراری ثبات و آرامش است زیرا لبنان با چنین بحران شدیدی مواجه است، گفت: این قدرت بین‌المللی یک دیده‌بان استراتژیک برای امنیت لبنان و اسرائیل است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل نیز اظهار کرد: نیروهای یونیفل با هماهنگی قوی و خوبی با نیروهای مسلح لبنان به کار خود ادامه می‌دهند و آماده کمک به ارتش و مردم لبنان در این شرایط بسیار دشوار هستند.

دوجاریک افزود: هیئت سازمان ملل هنوز به شکل کامل به ماموریت خود مطابق با قطعنامه ۱۷۰۱ متعهد است و ۲۴ ساعته برای نظارت بر توقف فعالیت‌های خصمانه در طول نوار آبی و حفاظت از آن تلاش می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + 16 =