کد خبر : 223421
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۴۵
-

یک مرغدار: ۸۰ درصد بازار خوراک دام و طیور دست یک نفر است

یک مرغدار: ۸۰ درصد بازار خوراک دام و طیور دست یک نفر است

به گزارش قائم آنلاین، سعیده مشایخی تولیدکننده مرغ گوشتی در گفت‌وگو ، با انتقاد شدید از وجود انحصارگری در تأمین نهاده و خوراک دام و طیور گفت: متأسفانه ۸۰ درصد بازار نهاده دست یک نفر به نام آقای«م» است. این شخص ارز دولتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گیرد، نهاده وارد می‌کند و با نفوذی که در شرکت‌های مختلف

به گزارش قائم آنلاین، سعیده مشایخی تولیدکننده مرغ گوشتی در گفت‌وگو ، با انتقاد شدید از وجود انحصارگری در تأمین نهاده و خوراک دام و طیور گفت: متأسفانه ۸۰ درصد بازار نهاده دست یک نفر به نام آقای«م» است. این شخص ارز دولتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گیرد، نهاده وارد می‌کند و با نفوذی که در شرکت‌های مختلف دارد، آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به چند برابر قیمت در بازار توزیع می‌کند.

این مرغدار نائین اصفهان گفت: «م» خودش در ایران نیست و در انگلیس زندگی می‌کند و هرچند وقت یک بار به ایران می‌آید، اما ۵ شرکت در زیر مجموعه‌اش دارد که بدون نظر ایشان آب هم نمی‌خورند و این فرد به این شرکت‌ها می‌گوید که نهاده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چه زمانی و به چه قیمتی بفروشند و به همین دلیل قیمت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازار به ۴ برابر رسانده‌اند.

وی تأکید کرد: مرغداران تنها ۲۰ درصد نیاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی به نرخ دولتی تأمین می‌کنند و ۸۰ درصد نیاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجبور هستند از بازار و به ۴ برابر قیمت خریداری کنند و از آنجایی که یک مرغ در طول دوره رشد نیاز به پنجم و نیم کیلوگرم دان دارد، وزارت جهاد تنها ۱/۲ کیلوگرم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأمین می‌کند و بقیه با هزینه‌های سرسام‌آور از بازار خریداری می‌شود.

مشایخی گفت: نمی‌دانم چطور می‌شود یک فرد سال‌ها بازار خوراک دام کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست بگیرد و هیچ کسی با آن مقابله نکند. آیا تا به حال فکر کرده‌اند اگر این آقا یک روزی واردات انجام ندهد، همه صنایع مرغ و صنعت روغن‌کشی کشور می‌خوابد؟ چطور دولت به چنین فردی اجازه این کارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دهد؟.

وی با بیان این که تمام مشکل و دردسرهای ما از انحصارگری در خوراک دام و طیور است، گفت: به خاطر همین مسئله ما نیاز مرغ خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ۴ برابر قیمت خریداری می‌کنیم و چون ۷۰ درصد قیمت تمام ‌شده مرغ مربوط به خوراک است، هزینه‌های تولید بسیار بالا می‌رود.

مشایخی افزود: قیمت مصوب دولت برای سویا ۲۴۷۰ تومان است اما ما از بازار سیاه کیلویی ۹ هزار تومان می‌خریم. همچنین نرخ مصوب ذرت ۱۵۰۰ تومان است که ما آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجبوریم ۲۷۰۰ تومان بخریم.

این مرغدار گفت:‌ تازه این تمام ماجرا نیست. بسیاری از نهاده‌هایی که وارد می‌کنند کپک‌زده است و مجبور هستیم حجم بیشتری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مرغ بدهیم. مثلاً به جای ۵ کیلو باید ۵/۵ کیلو خریداری کنیم.

این مرغدار اضافه می‌کند: این آقای خاص پول از مرغداران می‌گیرد و موظف است که ۱۰ تا ۱۵ روزه خوراک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل بدهد، اما در بهترین شرایط دو ماهه تحویل می‌دهد الان هم ۶ الی ۷ ماهه خوراک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل می‌دهد.

مشایخی به مشکلات دیگر مرغداران هم اشاره کرد و گفت: نیاز به سرمایه در گردش وجود دارد، اما بانک‌ها اسم وام‌های ۱۸ درصد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گذاشته‌اند کم‌بهره و زمانی که مراجعه می‌کنی ۱۲ میلیون تومان بیشتر نمی‌دهند و معلوم نیست با این پول‌ چه کار کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 − دو =