کد خبر : 222564
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
-

مرشدی: بسکتبال را افراد اشباع شده اداره می‌کنند

مرشدی: بسکتبال را افراد اشباع شده اداره می‌کنند

به گزارش قائم آنلاین، عباس مرشدی در گفت‌وگو ، درباره دلیل افت چرخه بازیکن سازی در بسکتبال ایران، توضیح داد: فکر می‌کنم آنچه‌ که در بسکتیال ما رخ داد این بود که اشباع شدیم و با آمدن نسل طلایی فکر کردیم به همه چیز رسیده‌ایم. حتی در فدراسیون مشحون هم به هیچ عنوان کسی فکر

به گزارش قائم آنلاین، عباس مرشدی در گفت‌وگو ، درباره دلیل افت چرخه بازیکن سازی در بسکتبال ایران، توضیح داد: فکر می‌کنم آنچه‌ که در بسکتیال ما رخ داد این بود که اشباع شدیم و با آمدن نسل طلایی فکر کردیم به همه چیز رسیده‌ایم. حتی در فدراسیون مشحون هم به هیچ عنوان کسی فکر نکرد که جای این نسل طلایی کسی را بیاوریم و به نسل دیگری فکر نشد، فقط خواستند از پتانسیل وقت استفاده ببرند.

او افزود: انتظار ما این بود که وقتی فدراسیون آقای مشحون عوض شد و فدراسیون جدید آمد، با توجه به اینکه همه افراد آن نفرات به روز هستند، بسکتبال نوین را ارائه دهند که متاسفانه در این فدراسیون هم که دو سال از فعالیت آن گذشته است، اتفاق جدیدی ندیدیم. من فکر نمی‌کنم همچنان بتوانیم بگوییم که نسل طلایی در دو سه سال آینده خواهیم داشت. متاسفانه فدراسیون‌ هر دوره فقط استفاده می‌کنند! از نظر من اینکه بگوییم تنها یک حامد حدادی داریم و دیگر چنین بازیکنی نمی‌آید درست نیست. باید پرسید که آیا استعدادهای دیگری بود یا نه؟ از نظر من که بود و فدراسیون پیگیر آن‌ها نشد تا به نتیجه برسیم. نفراتی چون اصغر کاردوست، روزبه ارغوان و … از نظر قد خیلی کوتاه‌تر از حدادی نبودند، اما متاسفانه فکر نکردیم که اگر حدادی نباشد چه کسی می‌تواند در سطح حدادی عرض اندام کند. تنها به یک حدادی بسنده کردیم و گفتیم دیگر هیچکس نمی‌تواند مانند او باشد.

سرمربی سابق تیم ‌ملی بسکتبال ایران، با انتقاد از عملکرد فدراسیون و مربیان تیم‌های ملی بخاطر نحوه به‌ کار گیری بازیکنان در پست‌های مختلف، توضیح داد: ما این مشکل را در پست‌های دیگر هم داریم و تنها برای پست‌ پنج نیست. متاسفانه فرصت سوزی‌های زیادی هم در این دوره و هم در دوره مشحون دیدیم. آنچه که باید به آن اهمیت داد این است که آیا ما فقط در بحث بازیکن سازی ضعیف بوده‌ایم یا در تمام جوانب از جمله تربیت مربی و مدیریت نیز ضعیف کار کرده‌ایم؟ قطعا ما اگر مربیانی تربیت می‌کردیم که بازیکنانی چون حامد حدادی بسازند باز هم ستاره‌ای چون او داشتیم. ما در بسکتبال خود هیچوقت مدیر، مربی و سرپرست تربیت نکرده‌ایم که بسکتبال را تغییر دهند. همیشه از کسانی استفاده کردیم که پتانسیل کافی در این زمینه‌ها را نداشتند. همیشه کسانی آمدند که در بسکتبال اشباع شده بودند و از جوان‌ها استفاده نکردند که آینده تیم ملی ما باشند.

او ادامه داد: چند بازیکن جوان به تیم ملی آمدند که یکی از آن‌ها بهشاد عربزاده بود که سریع کنار گذاشته شد و سینا واحدی هم اول در تیم ملی ب بود و در تیم الف هم تنها جزو ۱۵ نفر بود، چند دقیقه بیشتر بازی نکرد. تیم ملی باید به گونه‌ای باشد که بازیکنان جوان انقدر خوب شوند که آینده تضمین شود. کسانی الان در حال تربیت بازیکن هستند که ابتدا باید دید سطح فنی خودشان چقدر است؟ آن زمان که عضو کمیته فنی بودم به بعضی از این نفرات خود من رای دادم و انتخاب شدند، اما ما بین بد و بدتر مجبور بودیم که بد را انتخاب کنیم. ایراد فدراسیون فعلی هم این است که از همه پتانسیل ما استفاده نکرد و تنها به چند نفر بسنده کرد که کل فدراسیون را اداره می‌کنند. شاید هم کسی را نداشته‌ایم!

پیشکسوت بسکتبال ایران، با بیان اینکه بازیکنان تیم ملی ایران خیلی بیشتر از این‌ها می‌توانستند چرخش داشته باشند، تصریح ‌کرد: فدراسیون‌ مشحون بزرگترین حسنش حفظ این افراد فعلی بود که حتی تا همین یک سال و نیم دو سال پیش کسی مثل آرن داوودی بازی می‌کرد، اما مشکل اینجا است که این فدراسیون هم به همین نفرات فعلی بسنده کرده و اگر آن‌ها کنار روند ما قطعا دچار مشکل می‌شویم. بالاخره بازیکن جایگزین به تیم ملی می‌آید، آن بازیکنی که چند درصد از نظر فنی نسبت به ستاره‌های فعلی پایین‌تر است هم با کسب فرصت می‌تواند موفق شود. شاید بعد از چند بازی بتواند بهتر هم باشد، چرا که هیچ چیز قدر مطلق نیست. به جای فردی چون صمد هم می‌توان جایگزین آورد، اما باید این نفرات را بشناسیم که بسیار مهم است.

او افزود: به عنوان مثال اگر پست یک ما مشایخی است، نباید در مسابقات مظفری در پست یک باشد چون او بازیکن‌پست دو است. اگر یخچالی به عنوان پست دو انتخاب می‌شود، نباید در پست یک بازی کند، اتفاقاتی که الان در تیم ملی رخ می‌دهد و باعث ایجاد سردرگمی‌ است و یک مقدار ما پیشکسوت‌ها را که دستی بر آتش داشته‌ایم را اذیت می‌کند. در واقع باید هرکس در هر پستی که انتخاب می‌شود بازی کند، همین مشکلات باعث می‌شود بازیکنانی که می‌توانند خودشان را در معرض امتحان بگذارند، فرصت را از دست بدهند.

مرشدی همچنین در مورد ایرانی یا خارجی بودن کادرفنی تیم ملی ایران برای موفقیت در المپیک پیش رو نیز گفت: به نظر من این کرونا باعث شد که فرهنگ آماده سازی ورزشکاران در جهان متفاوت شود و همهربه صورت انفرادی آماده سازی می‌کنند. الان یک مقدار مشکل است که نظر قطعی دهیم و باید ببینیم تیم ملی چقدر فرصت خواهد داشت؟ با همه این صحبت‌ها من فکر می‌کنم که این تیم فعلی رامربی ایرانی هم می‌تواند کمک کند. البته ما همیشه غربی پرست هستیم. با همه احترامی که قائلم بازیکنان ما به حرف مربی درجه پنج‌ خارجی گوش می‌دهند، اما گاها همان بازیکنان به مربی داخلی پشت چشم نازک می‌کند. البته پنج شش‌ ماه است که از بسکتبال دور هستم و نمی‌توانم بگویم با کادر فعلی موافق هستم یا نه، اما باید عملکرد گذشته کادرفنی را بررسی کرد. اگر موفقیت تیم ملی و رسیدنش به المپیک با اما و اگرها بوده فدراسیون باید کادر را تغییر دهد، اما اگر فکر می‌کنند عملکرد قابل قبولی بوده، دست به تغییرات نزنند.

او در پایان، راجع به زودتر برگزار شدن مسابقات لیگ نیز گفت: من سیاست فدراسیون را نمی‌دانم که نظر بدهم، شاید مسائلی باشد که من بی‌خبرم. با این حال آنچه که مسلم است ما باید در نظر بگیریم که بسکتبال از سایر رشته‌ها جدا نیست و ستاد ملی مبارزه با کرونا همه رشته‌ها را زیر نظر دارد. با همه این‌ها فدراسیون می‌تواند راهکارهایی پیشنهاد دهد تا مجوزهای لازم برای شروع لیگ صادر شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + هجده =