کد خبر : 222155
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۱۳
-

نقش میتوکندری در مبارزه با تب حصبه

نقش میتوکندری در مبارزه با تب حصبه

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از تک اکسپلوریست، محققان آمریکایی اخیرا در مطالعه اخیرشان گفته‌اند که چگونه میتوکندری با تولید یک ترکیب خاص می‌تواند با باکتری ایجاد کننده بیماری تب حصبه مبارزه کند. سالمونلا تیفی(Salmonella Typhi) باکتری‌هایی هستند که باعث ایجاد تب حصبه می‌شوند. این باکتری‌ها دستگاه گوارش و روده و خون را آلوده

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از تک اکسپلوریست، محققان آمریکایی اخیرا در مطالعه اخیرشان گفته‌اند که چگونه میتوکندری با تولید یک ترکیب خاص می‌تواند با باکتری ایجاد کننده بیماری تب حصبه مبارزه کند.

سالمونلا تیفی(Salmonella Typhi) باکتری‌هایی هستند که باعث ایجاد تب حصبه می‌شوند. این باکتری‌ها دستگاه گوارش و روده و خون را آلوده می‌کنند.

حَصْبه(نام‌های دیگر: تب روده یا تب تیفوئید) یک بیماری عفونی است که در اثر باکتری سالمونلا تیفی ایجاد می‌شود، این بیماری واگیردار بوده و از طریق آب و غذای آلوده گسترش می‌یابد و معمولاً با تب بالا، اسهال، بی‌اشتهایی و سردرد بروز می‌کند.

باکتری حصبه در آب‌های گل آلود تا یک ماه و در یخ تا سه ماه زنده می‌ماند، در اثر گرمای ۶۰ تا ۱۰۰ درجه از میان می‌رود و بخصوص نور آفتاب به سرعت سبب انهدام باکتری می‌شود. در برابر خشکی هم تا دو ماه مقاومت دارد.

میکروب بیماری تیفوئید از راه دهان وارد دستگاه گوارش شده و از آنجا به سایر نقاط بدن می‌رسد و نشانه‌های بیماری را پدیدار می‌سازد. میکروب باسیل از راه مدفوع به خارج راه می‌یابد. مدفوع و صفرا در دوران استقرار بیماری آلوده می‌باشند. گاهی در ادرار و استفراغ بیماران نیز باسیل وجود دارد. بیشتر بیماران در دوران نقاهت هم عامل انتشار میکروب به‌شمار می‌روند.

“جورج گالان”(Jorge Galan) میکروبیولوژیست آزمایشگاه دانشگاه ییل طی این مطالعه به همراه دیگر محققان یک سیستم دفاعی باستانی تکاملی که دارای میتوکندری بود را کشف کردند. دانشمندان با استفاده از فناوری تصویربرداری پیشرفته دریافتند که میتوکندری ترکیبی موسوم به “ایتاکونات”(itaconate ) را برای مبارزه با باکتری سالمونلا تیفی تولید می‌کند. این ترکیب به بخش دفاع سلولی که از پاتوژن محافظت می‌کند، رفته و متابولیسم و توانایی رشد آن را مختل می‌کند. این مطالعه پیوندی بین متابولیت تولید شده در میتوکندری پس از تحریک گیرنده‌های ایمنی ذاتی و مکانیسم دفاعی خودمختار سلولی ایجاد کرده و نشان می‌دهد میتوکندری توسط آن ترکیب تکثیر یک پاتوژن باکتریایی داخل سلولی را محدود می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − ده =