کد خبر : 221311
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۹:۲۲
-

پرونده مدارس خشت و گلی بسته شد

پرونده مدارس خشت و گلی بسته شد

به گزارش قائم آنلاین، مهراله رخشانی مهر در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه با استاندار ایلام که به منظور تامین فضاهای آموزشی این استان برگزار شد با اشاره به معماری و فضای فیزیکی مدارس که در روند آموزش اثرگذار است گفت: یکی از شش زیرنظام موثر و اصلی سندتحول بنیادین، زیرنظام فضا و تجهیزات است که متولی

به گزارش قائم آنلاین، مهراله رخشانی مهر در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه با استاندار ایلام که به منظور تامین فضاهای آموزشی این استان برگزار شد با اشاره به معماری و فضای فیزیکی مدارس که در روند آموزش اثرگذار است گفت: یکی از شش زیرنظام موثر و اصلی سندتحول بنیادین، زیرنظام فضا و تجهیزات است که متولی اصلی آن سازمان نوسازی مدارس است.

وی افزود: سرانه فضای آموزشی در استان ایلام ۸.۴ متر مربع است که از استاندارد کشوری بالاتر است و بعد از استان یزد بالاترین سرانه فضای آموزشی را در کشور دارد. اعتبارات استان ایلام در سال ۹۶، ۱۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۸ به ۴۰ میلیارد تومان رسیده و رشد ۲۶۵ درصدی اعتبارات در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ را شاهد بوده است.

رئیس سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور درباره استانداردسازی سیستمهای گرمایشی گفت: شروع این برنامه از استان ایلام بود و پس از بازدیدی که از یکی از مناطق این استان داشتیم تصمیم گرفتیم همه بخاری نفتیهایی که علمک گاز تا مدرسه رفته است را با بخاری گازسوز تعویض کنیم که این امر محقق شد. بخاریهای نفتی باقی مانده آنها هستند که زیرساخت لازم برای تعویضشان در آن منطقه وجود ندارد. حدود ۱۹۷ مدرسه دارای بخاری نفتی در استان ایلام باقی مانده است.

رخشانی مهر با بیان اینکه طرح آجر به آجر کلید خورده تا هرکس با مبالغ کوچک حتی هزار تومان در ساخت مدرسه مشارکت کند گفت: دنبال توسعه مدرسه سازی نیستیم بلکه به دنبال توسعه فرهنگ مدرسه سازی و امر خیر هستیم.

رئیس سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: استانداران و ائمه جمعه درگیر شدهاند و میخواهیم جامعه دانش آموزی را هم درگیر این طرح کنیم که امیدواریم جان بگیرد و اجازه ندهیم چراغ مدرسه سازی خاموش شود.

وی به استقرار نظام مکان یابی مدارس مبتنی بر تحولات جمعیتی اشاره کرد و افزود: تعدادی از مدارس به علت کاهش جمعیت، خالی از دانش آموز و رها شده هستند. در زمانهایی ناچار شدهایم مدرسه بسازیم اما اکنون خالی از دانش آموز شده است که باید از آنها استفاده بهینه کنیم. این سامانه این امکان را به ما میدهد . باید بر اساس سامانه که برای ساماندهی نظام مدرسه سازی طراحی شده اطلاعات دستگاههای دیگر را دریافت کنیم و اطلاعاتی مانند مسیل رودخانهها، دکلهای برق فشار قوی و … را وارد آن کنیم.

رخشانی مهر ادامه داد: سامانه این امکان را دارد که کلیه مدارس ساماندهی شوند. ممکن است در یک نقطهای با تغییر کاربری مشکل استان در مدرسه سازی حل شود و نیازی به ساخت مدرسه جدید نباشد. مثلا یک مدرسه ابتدایی به دبیرستان تبدیل شود، یا مدرسه دخترانه، به پسرانه تغییرکاربری دهد، یا چند مدرسه با همدیگر ادغام شوند.

رئیس سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور درباره مدارس سنگی نیز گفت: مدارس سنگی از مدارس خشت و گلی متفاوت هستند و جنسشان سنگ است و عمدتا در مناطق عشایری ساخته شدهاند که وضعیتشان نگران کننده است. برای جایگزینی این مدارس برنامه ریزی کردیم.

وی ادامه داد: مدارس سنگی عمدتا در استانهایی چون ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان هستند. همانطور که با توجه به اقلیم مدارس خشت و گلی بیشتر در سیستان و بلوچستان و یزد و کرمان بودند. پرونده مدارس خشت و گلی که ۱۰۰۶ مورد بود، بسته شد و اکنون برنامه ریزی بر اساس جمعیت دانش آموزی که کوچ رو اند یا عشایر ثابت برای برچیده شدن مدارس سنگی در حال انجام است. مدارس سنگی کمتر از ۲۰ دانش آموز دارند. معتقدیم یک کلاس درس مناسب کمترین حق دانش آموز است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده + 16 =