کد خبر : 221110
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
-

آغاز جشنواره سراسری «ایران نوشت» از ۱۸ مرداد

آغاز جشنواره سراسری «ایران نوشت» از ۱۸ مرداد

به گزارش قائم آنلاین، موضوع لوازم‌التحریر دانش‌آموزان از آن دست مواردی است که در نیمه رو به پایان تابستان هر سال پررنگ می‌شود و نمایشگاه‌های مختلفی هم برای خرید خانواده‌ها با تخفیف و تنوع محصولات برگزار می‌شود تا نوشت‌افزار مورد نیاز محصلان فراهم شود اما امسال که تابستان، رنگ و بوی کرونایی دارد و شکل

به گزارش قائم آنلاین، موضوع لوازم‌التحریر دانش‌آموزان از آن دست مواردی است که در نیمه رو به پایان تابستان هر سال پررنگ می‌شود و نمایشگاه‌های مختلفی هم برای خرید خانواده‌ها با تخفیف و تنوع محصولات برگزار می‌شود تا نوشت‌افزار مورد نیاز محصلان فراهم شود اما امسال که تابستان، رنگ و بوی کرونایی دارد و شکل فعالیت سال تحصیلی جدید مدارس هم کاملا مشخص نیست، ماجرای خرید لوازم‌التحریر، روال دیگری به خود گرفته است.

در گذشته تلاش می‌شد که خرید لوازم‌التحریر به ۴ ویژگی گره بخورد؛ اول اینکه ساخت داخل باشد، دوم اینکه کیفیت مناسب داشته باشد، سوم اینکه کارکترهای روی جلد مبتنی بر هویت ایرانی ـ اسلامی باشد و در نهایت اینکه از قیمت مناسبی برخوردار باشد.

 نوشت‌افزار به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک فرهنگی با مخاطب کودک و نوجوان، با استفاده بیش از ۱۲ سال، در سن شکل‌گیری شخصیت فرزندان و حداقل چهار سال در دوران دانشجویی و همچنین بیشترین کاربرد در طول روز در این دوره، نقش جدی در تعیین جهان‌بینی و سبک زندگی و هویت افراد دارد. بدیهی است که به دلیل اثرگذاری فراوان این محصول باید بر محتوای آن نظارت و تأکید جدی داشت اما متأسفانه این بازار در سال‌هایی به دلیل غفلت‌های صورت گرفته، در اختیار سودجویانی قرار گرفت.

از سال ۱۳۹۱ تا به امروز جمعی از فعالان فرهنگی توانستند با تولید میلیون‌ها محصول نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی، بخشی از این بازار را از آن خود کنند؛ این افراد جهت ساماندهی مراکز تولید و توزیع، تلاش جهت رفع موانع قانونی، توسعه فعالیت‌های این حوزه، شناسایی نقاط قوت و ضعف مراکز، تلاش در تقویت قوت‌ها و اصلاح ضعف‌ها، تلاش برای افزایش کمی و کیفی تولیدات در قالب مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی گرد هم آمدند تا بتوانند با برنامه‌ای منسجم و با مدیریتی متمرکز تحت عنوان «ایران نوشت» در این عرصه به فعالیت بپردازند.

به سراغ محمد یقینی کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی رفتیم که در حال حاضر رئیس مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی است و درباره وضعیت نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر در سال‌جاری به گفت‌وگو نشستیم:

* کرونا در کشور بر زندگی مردم سایه افکنده و همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داده است. در اواخر مرداد و شهریور هر سال نمایشگاه‌های فروش لوازم‌التحریر در سراسر کشور برپا می‌شد؛ در حال حاضر برای معرفی نوشت‌افزارها و فروش آنها چه برنامه‌ای دارید؟ 

برگزاری نمایشگاه ایران نوشت، یکی از اقدامات ماست؛ ساماندهی تولیدکنندگان و ساماندهی تکمیل اکوسیستم از دیگر اقدامات است چرا که ما فقط تولیدکننده و مجمع نیستیم بلکه چندین عنصر بازیگر اصلی داریم؛ مثلا عنصری برای طراحی محصول باید داشته باشیم که در این راستا استودیو هنری ایجاد شد که البته مالکیت و سرمایه‌گذاری به آن شکل مطرح نبود و از حضور تیم هنری کمک گرفته شد.

عنصر دیگر توزیع کننده محصول است که یکی، دو توزیع کننده پای کار آمدند و عنصر دیگر در زمینه کاراکتر‌ و محتواهای ایرانی ـ اسلامی بود که مجموعه «آرش» ایجاد شد تا با تهیه‌کنندگان و کسانی که دارای کاراکتر هستند، مذاکره کنند و قرارداد ببندند.

۲ فروشگاه اینترنتی با اسم‌های «فرفره» و «بادپرک» ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده راه‌اندازی می‌شود

در ادامه کار احساس کردیم نیاز است که فروشگاهی باشد که تمام نوشت‌‌افزارها در آن به صورت متمرکز در معرض دید عموم باشد و بر این اساس در مجموعه سرچشمه، نمایشگاه دائمی «ایران نوشت» از ابتدای سال ۹۸ افتتاح شد.

امسال چند کار جدید انجام دادیم؛ در بحث فروشگاه اینترنتی، تمرکز بر نوشت‌افزار نداشتیم که امسال ۲ فروشگاه اینترنتی با اسم‌های «فرفره» و «بادپرک» ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده راه‌اندازی می‌شود.

بحث نوآوری، برای ما چه در بُعد فنی و چه محتوایی اهمیت زیادی دارد که با دوستان معاونت علمی وارد مذاکره شدیم و در حال حاضر مجمع ایران نوشت به عنوان یکی از مبادی زیست بوم خلاق است؛ از طرف دیگری مرکز نوآوری در حوزه تجاری سازی محتوای ایرانی به اسم «تم» ایجاد شد تا به کسانی که تولید محتوا می‌کنند اما در تجاری‌سازی مشکل دارند، کمک شود؛ این مرکز از حدود یک ماه پیش افتتاح شد و کار عملیاتی‌سازی آن در حال انجام است.

در بحث رسانه باید بگویم رسانه متمرکز برای معرفی نوشت افزار ایرانی ـ اسلامی نداشتیم که در حال ایجاد رسانه‌ای با تخصص نوشت‌افزار با نام «پرگار» هستیم تا در بحث تولید محتوا، انتشار خبر و ذائقه‌سازی در کل صنعت نوشت‌افزار نقش‌آفرینی کند.

هر موقع اسم از نوشت‌افزار می‌آوریم هیچوقت تولید را از بحث محتوا جدا نمی‌کنیم چون نوشت‌افزار ذاتا یک محصول فرهنگی است؛ اینها را از این بابت عرض کردم که ایران نوشت و مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی صرفا تولید کننده نیست.

* با این توضیحاتی که مطرح کردید، یعنی امسال فقط فروشگاه اینترنتی دارید؟

در سال ۹۹ متأسفانه با موضوع کرونا مواجه شدیم و از یک ماه قبل منتظر شرایط روز نماندیم و تصمیم گرفتیم نمایشگاه ایران نوشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار نشود اما به جای آن، جشنواره سراسری ایران نوشت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برنامه‌ریزی کردیم و در حال پیش تولید آن هستیم‌ که از ۱۸ مرداد آغاز می‌شود و تا ۳۱ شهریور ادامه دارد.

در این جشنواره به جای آنکه نمایشگاه متمرکزی برگزار شود و ایجاد ازدحام کند، با فروشگاه‌های محلی و اینترنتی سراسر کشور فعالیت می‌کنیم.

* این فروشگاه‌ها مشخص هستند؟

بله، آدرس و اطلاعات فروشگاه‌ها در سایت ایران نوشت در صفحه ویژه جشنواره بارگذاری می‌شود و به صورت روزانه، به‌روزرسانی می‌کنیم و حتی پوستر و نمادی از ایران نوشت را رونمایی خواهیم کرد و در فروشگاه‌های توزیع کننده محصولات ایران نوشت، نصب می‌شود البته ما صرفا از یک برند اسم نبردیم و محصولات ایرانی مدنظر ماست که شامل محصولات ایرانی با محتوای ایرانی و محصولات ایرانی با محتوای خنثی است.

* امسال کتابفروشی‌ها از آموزش و پرورش گلایه‌مند بودند که امکان توزیع کتاب‌های درسی برایشان فراهم نشد؛ برای فروشگاه‌های لوازم‌التحریر و کتابفروشی‌های علاقه‌مند به همکاری، پل ارتباطی در جشنواره سراسری‌تان ایجاد شده است؟

یکی از نقاط قوت این جشنواره که نسبت به نمایشگاه سال گذشته دارد، این است که تمرکز در یک نقطه نیست؛ امسال به کسانی که در این زمینه خاک می‌خورند و یکسال با همه هزینه‌های مغازه، بیمه و مالیات کار کردند تا پیش از سال تحصیلی، فروش داشته باشند اما برگزاری نمایشگاه‌های مختلف به آنها ضربه زده و باعث نارضایتی آنها شده، توجه شده است.

نوشت‌افزار تنوع زیادی دارد و از نظر عددی ۱۰ میلیون نوشت افزار است که از بابت ریالی تا ۱۰۰ میلیارد تومان بازار نوشت افزار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شامل می‌شود

به همین دلیل در سال‌جاری خیلی روی فروشگاه‌های محلی تمرکز کردیم و با توجه به اینکه امسال کتاب درسی ندارند، حداقل یک جبرانی برایشان باشد.

ما توزیع‌کنندگان مختلفی داریم که پای کار هستند و همزمان از روز اول جشنواره با تیزرهای تلویزیونی که تدارک دیده شده است، هم مردم را به این جشنواره دعوت می‌کنیم و هم اطلاعیه می‌دهیم تا فروشگاه‌هایی که مایل به همکاری هستند، اعلام کنند؛ البته در حال حاضر ۱۰۰۰ فروشگاه با ما مرتبط بوده و در حال کار هستند.

* پس با ۱۰۰۰ فروشگاه در ارتباط هستید؟

بله با هزار فروشگاه در ارتباط هستیم که امیدواریم در قالب جشنواره بتوانیم ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ فروشگاه به این جریان اضافه کنیم.

* با چه تعداد تولید کننده مرتبط هستید؟

اعضای رسمی و وابسته با مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی، ۷۰ تولیدکننده است و ۱۰۰ تولیدکننده خرد دیگر نیز با ما در ارتباط هستند که در کارشان نوشت‌افزار ایرانی را دارند.

* میزان محصول این تولیدکنندگان چقدر است؟ 

نوشت‌افزار تنوع زیادی دارد و از نظر عددی ۱۰ میلیون نوشت افزار است که از بابت ریالی تا ۱۰۰ میلیارد تومان بازار نوشت افزار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شامل می‌شود. البته بازار کل لوازم التحریر اعم با در نظر گرفتن لوازم اداری، ارزش ۶ هزار میلیارد تومان را‌‌‌‌‌‌‌ در بازار‌‌‌ در برمی‌گیرد.

* چند درصد بازار لوازم‌التحریر شامل لوازم‌التحریر ایرانی است؟

چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار داخل، وارداتی است که قبلا این عدد ۸۰ درصد بود، اما با گران شدن دلار سرمایه داران به سمت تولید داخلی حرکت کردند.

مشکل اصلی بازار نوشت‌افزار، ابهام در رفتار مصرف کننده در ایام شهریور است و معلوم نیست خانواده با توجه به زود آغاز شدن مدارس و اینکه آموزش مجازی یا حضوری خواهد بود، چه اقدامی می‌کنند

یکی از مشکلات جدی در صنعت نوشت‌افزار، اقلامی هستند که مشابه داخلی ندارند که درصد بازار را خیلی جابجا می‌کنند به عنوان مثال اتٌد مشابه داخلی ندارد و تا ۵ درصد بازار نوشت افزار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر می‌دهد.

مصرف خودکار و روان‌نویس در ایران حدود ۶۰۰ میلیون عدد تخمین زده می‌شود که تولید خودکار داخلی ۲۰۰ میلیون عدد است و این در حالی است که در ۷-۶ سال گذشته ۱۰ میلیون هم نبود.

* امسال چه تعداد محصول جدید قرار است ارائه شود؟

در عرضه محصول جدید، تولیدکننده‌ها کارهای خوبی داشتند ولی به دلیل شرایط بازار که به هم ریخت و ماجرای کرونا، شرایط تغییر کرد اما مشکل اصلی این نیست بلکه فرع هستند.

 امکان ندارد محصول چینی و مربوط به کشور دیگر ارزان‌تر از محصول داخلی باشد مگر این که مضر باشد

مشکل اصلی بازار نوشت‌افزار، ابهام در رفتار مصرف کننده در ایام شهریور است و معلوم نیست خانواده با توجه به زود آغاز شدن مدارس و اینکه آموزش مجازی یا حضوری خواهد بود، چه اقدامی می‌کنند؛ در شرایط غیر پایدار که از بعد از عید، مدارس داشتند، برخی می‌گویند چرا باید لوازم‌التحریر بخرم.

به عبارت دیگر چون رفتار مصرف کننده مبهم شده است، تولید کننده نمی‌داند که آیا بازاری برای محصولش وجود دارد و چه اتفاقی می‌افتد؟ و در این شرایط نمی‌شود، برنامه‌ریزی کرد.

* در زمینه محتوا امسال کار ویژه انجام شده است؟

امسال در بحث محتوایی، روی دو زمینه ضریب داده‌ایم؛ اولین زمینه، در حوزه کروناست که نوشت افزارهایی با طرح‌های کرونایی که اقتضای روز است، آموزش بهداشتی دارد و همچنین بحث قهرمان پروری مدافعان سلامت را‌‌‌‌ مطرح می‌کند،‌‌‌‌‌‌ تولید کرده‌ایم.

دومین زمینه، درباره شهید حاج قاسم سلیمانی است؛ با توجه به اینکه امسال اولین سال نوشت‌افزار بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی است، دفترهای مشق با طرح‌های مناسب درباره این شهید بزرگوار متناسب با فضای کودک و نوجوان آماده شده است که در ۱۸ مرداد رونمایی می‌شود.

* در گذشته نگرانی‌هایی نسبت به نوشت‌افزار خارجی ارزان در بازار نوشت‌افزار داخلی بود، در این خصوص چه کرده‌اید و قیمت نوشت‌افزار نسبت به سال گذشته چه تغییری داشته است؟ 

با توجه به گران شدن نرخ دلار، واردات محصولات به صرفه نیست مگر کیفیت بسیار ضعیف باشد که دیگر مضر محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر امکان ندارد محصول چینی و مربوط به کشور دیگر ارزان‌تر از محصول داخلی باشد مگر این که مضر باشد؛ درست است که مواد اولیه با توجه به افزایش نرخ دلار گران می‌شود اما در کل قیمت نوشت افزار داخلی به آن میزان گران نمی‌شود؛ به عبارت دیگر اگر دلار ۷۰ درصد گران شد، نوشت افزار ۳۰ درصد گران شده است.

به گزارش فارس، قرار است از ۱۸ مرداد، جشنواره‌های سراسری «ایران نوشت» کار خود را آغاز کنند و باید دید که امسال بازار لوازم‌التحریر در شرایط کرونا با توجه به نامشخص بودن وضعیت تحصیل حضوری مدارس چه خواهد شد.

برخی معتقدند که دانش‌آموزان در شرایط آموزش مجازی هم باید تکلیف متعدد داشته باشند و مسلما به نوشت‌افزار نیاز دارند و برخی نیز معتقدند که فقط در شرایط آموزش حضوری، استفاده از نوشت‌افزار اهمیت پیدا می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × یک =