کد خبر : 217980
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۹:۴۹
-

سناریوهای پیش‌روی نتانیاهو برای اجرای طرح الحاق کرانه باختری

سناریوهای پیش‌روی نتانیاهو برای اجرای طرح الحاق کرانه باختری

به گزارش قائم آنلاین، در حالی که تنها دو روز به تاریخ یکم ژوئیه، موعد اعلام شده از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی باقی مانده، ودیع ابونصار، کارشناس مسایل اسرائیل گفت بر این باور است که تل‌آویو برای اجرای این طرح با

به گزارش قائم آنلاین، در حالی که تنها دو روز به تاریخ یکم ژوئیه، موعد اعلام شده از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی باقی مانده، ودیع ابونصار، کارشناس مسایل اسرائیل گفت بر این باور است که تل‌آویو برای اجرای این طرح با موانع داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی مواجه است که احتمالا او را مجبور به اعمال تغییرات در طرح‌ الحاق کنند.

ابونصار در گفتگویی ویژه با خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد چهار سناریوی پیش روی نتانیاهو برای اجرای این طرح در شرایط فعلی به ترتیب ” تعویق اجرای طرح، توافق با آمریکا برای اجرای مرحله‌ای آن، الحاق ۳۰ درصد کرانه باختری طبق طرح معامله قرن و الحاق مساحتی بیش از ۳۰ درصد از کرانه باختری هستند.

وی گفت: سناریوی اول این است که نتانیاهو از بهانه مخالفت فلسطینی‌ها، کشورهای عربی و جامعه جهانی با این طرح و همچنین نبود توافقی با دولت آمریکا در مورد نقشه‌های الحاق به عنوان توجیهی برای به تعویق انداختن اجرای طرح الحاق استفاده کرده و با اتلاف وقت، بدون تعیین تاریخ دقیقی طرح را در دستور کار خود نگه‌ دارد تا در زمان مناسب اجرایی کند که البته به نظر می‌رسد نتانیاهو طرحش را تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آتی اجرایی کند.

این تحلیلگر مسایل اسرائیل در ادامه گفت: سناریوی دوم این است که نتانیاهو برای اجرای مرحله‌ای طرح الحاق با دولت آمریکا توافق کند؛ به این شکل که کار اجرای طرح با شهرک‌های بزرگ‌تر واقع در نزدیکی شهر قدس همانند “معالیه ادومیم” در شرق قدس و “غوش عتصیون” در جنوب این شهر آغاز شود. احتمالا این طرح شامل الحاق شهرک “ارئیل” در شمال کرانه باختری نیز شود و این یعنی طرح با گام‌های کوچک بدون الحاق یکباره ۳۰ درصد مساحت کرانه باختری آغاز خواهد شد.

سناریوی سوم این است که نتانیاهو بدون توجه به مخالفت طرف‌های فلسطینی، کشورهای عربی و جامعه جهانی به ویژه اروپایی‌ها، به طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موسوم به “معامله قرن” که در آن اجازه الحاق ۳۰ درصد کرانه باختری داده شده، متوسل شود و این طرح را به طور کامل اجرا کند.

ابونصار گفت: سناریوی چهارم هم این است که نتانیاهو برای راضی کردن شهرک‌نشین‌های اسرائیلی مساحتی بیش از ۳۰ درصد کرانه باختری را تحت “حاکمیت” این رژیم درآورد؛ اقدامی که احتمالا بسیاری را در جهان غافلگیر می‌کند.

برخی تحلیلگران اسرائیلی احتمال می‌دهند نتانیاهو به راحتی شهرک‌های بزرگ واقع در کرانه باختری یعنی معالیه، غوش و ارئیل را ملحق کند اما در مورد الحاق غور اردن و شهرک‌های دورافتاده در منطقه کرانه باختری با مخالفت جامعه جهانی مواجه شود.

ابونصار هم با تایید این نظریه گفت: من فکر می‌کنم سناریوی دوم (اجرای مرحله‌ای الحاق) قوی‌تر است اما این هم تا حد زیادی به ادامه فشارهای کشورهای عربی، اروپایی، اسلامی و جهان برای انصراف از این طرح وابسته است. به نظرم نتانیاهو بین دو سناریوی اول مردد است و این به میزان فشار جامعه جهانی بستگی دارد؛ اگر فشارهای بین‌المللی افزایش یابند، احتمال دارد طرح به تعویق بیفتد و اگر فشارها کم باشند، احتمالا سناریوی دوم را در پیش می‌گیرد.

پیشتر رسانه‌های اسرائیلی احتمال داده بودند که طرح یاد شده به صورت مرحله‌ای انجام شده و با شهرک معالیه در شرق قدس آغاز شود.

ابونصار با اشاره به تلاش‌های کشورهای اروپایی و عربی برای موکول کردن اجرای طرح به بعد از انتخابات نوامبر آتی آمریکا، گفت: با توجه به اتفافات جاری در آمریکا پیش‌بینی می‌شود، شانس پیروزی ترامپ در انتخابات ضعیف باشد و در این صورت شانس جو بایدن، کاندیدای دموکرات که بارها مخالفت خود را با طرح الحاق اعلام و بر راه‌حل “دوکشوری” تاکید کرده، بیشتر می‌شود، به این ترتیب موافقت با الحاق ولو یک درصد از کرانه باختری به معنای باز کردن راه برای الحاق بخش‌های بیشتری از اراضی فلسطینی در آینده خواهد بود و به همین دلیل نباید در این زمینه اهمال شود.

این تحلیلگر مسایل اسرائیل در ادامه با اشاره به نگرانی‌هایی که در اراضی اشغالی درمورد احتمال خروج ترامپ از کاخ سفید وجود دارد، گفت: در اسرائیل این مطلب که “این فرصت تاریخی نباید از دست برود” بسیار مطرح می‌شود اما منظور از آن فرصت حضور ترامپ در کاخ سفید است که باید برای اجرای طرح الحاق یا دستکم آغاز آن استفاده شود.

پیشتر نتانیاهو برای گرفتن چراغ سبزی از کاخ سفید جهت آغاز طرح الحاق در یکم ژوئیه تلاش‌هایی انجام داد ولی رایزنی‌های داخلی آمریکا که روز پنج‌شنبه صورت گرفت، بدون نتیجه ماند.

اما یک مسؤول ارشد کاخ سفید در بیانیه‌ای ضمن نتیجه‌بخش خواندن نشست‌های این هفته گفت که دیوید فردمن، سفیر آمریکا برای برگزاری دیدارهای بیشتر به اراضی اشغالی باز خواهد گشت اما تا این لحظه تصمیم قطعی درباره گام‌های بعدی جهت اجرای طرح ترامپ گرفته نشده است.

همچنین بنی گانتس، شریک نتانیاهو در کابینه ائتلافی موافقت خود با آغاز گام‌های الحاق را مشروط به موافقت آمریکا کرد و این در حالیست که دولت آمریکا نیز موافقت خود با این طرح را به توافق نتانیاهو و گانتس در داخل کابینه منوط کرده است.

از سوی دیگر مسؤولان امنیتی اسرائیل نیز در ارزیابی واکنش‌های میدانی فلسطینی‌ها اتفاق نظر ندارند. در حالی که آویو کوخافی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل و تامیر هایمان، رئیس مرکز اطلاعات نظامی این رژیم هشدار دادند، اقدامات تل‌آویو احتمالا موجب واکنش شدید فلسطینی‌ها در کرانه باختری و درگیری با حماس در غزه خواهد شد، یوسی کوهن، رئیس موساد این پیش‌بینی‌ها را رد کرد. نداف آرگمن، رئیس شاباک نیز هشدار داد، به نفع فلسطینی‌ها نیست که صول را زیر پا بگذارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − چهار =