کد خبر : 217094
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
-

کوچ ۲۰ هزار کلنی زنبور عسل به دشت لار

کوچ ۲۰ هزار کلنی زنبور عسل به دشت لار

به گزارش قائم آنلاین، سید محیی الدین میرمحمدی در گفتگو ، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات زنبورداران در این فصل کوچ است، گفت: چند سالی است که در منطقه دشت لار زنبورداران مازندران در این منطقه استقرار پیدا می کنند، بخشی از دشت لار از نظر تقسیمات کشوری جزء مازندران است، اما مدیریت

به گزارش قائم آنلاین، سید محیی الدین میرمحمدی در گفتگو ، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات زنبورداران در این فصل کوچ است، گفت: چند سالی است که در منطقه دشت لار زنبورداران مازندران در این منطقه استقرار پیدا می کنند، بخشی از دشت لار از نظر تقسیمات کشوری جزء مازندران است، اما مدیریت منابع و محیط زیست تهران باید چه برای دام و زنبورداران مجوز بدهند.

وی با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۰ هزار کلنی به دشت لار کوچ می کنند ادامه داد: با اعتراض زنبورداران آملی، با مداخله جهادکشاورزی پیگیری های لازم انجام شد تا طی مراحل قانونی کارهای زیربنایی انجام شود و مجوزات لازم در اختیار مازندران قرار بگیرد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران تصریح کرد:۱ تا ۲۰ هزار ، کوچ تابع تبصره ۱۴ نظام دامپروری است، که در این دستورالعمل خلاء های قانونی وجود دارد که برخی ها از این خلاء ها استفاده می کنند و این مشکل در کل وجود دارد.

وی زنبورداران مازندران را ۶۲۰ هزار کلنی خواند و اظهار کرد: حدود ۷ هزار زنبوردار در استان وجود دارد و متوسط هر زنبورستان ۱۰۰ کلنی می رسد، که از نظر تعداد مقام چهارم و از نظر تنوع تولید عسل، مقام اول را در کشور را به خود اختصاص داده است.

میرمحمدی از تولید ۶ هزار تن عسل در سال گذشته خبر داد و خاظرنشان کرد: متوسط تولید عسل در مازندران ۱۰ کیلو است و از نظر تولید مقام پنجم در کشور را داریم.

وی با تاکید اینکه مازندران پتانسیل بالای در زنبورداری دارد، بیان کرد: اگر تعداد کلونی ها به یک میلیون برسد، بخش عظمی از جوانان جویای کار می توانند صاحب شغل شوند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران ادامه داد: بیشتر تولیدات عسل بخاطر محبوبیتی که دارند صادرات بین استانی می شوند و شهرستان های بابل، سوادکوه، ساری و آمل چهار شهرستان اول در تولید عسل استان هستند.

سید حسین اسلامی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل نیز در این باره گفت: ۵۲هزار و۵۰۰ کلنی زنبور عسل در آمل مشغول فعالیت هستند و ۸۲۰ نفر زنبور دار در آمل فعالیت می کنند.

وی از آغاز کوچ بهاره ۳۰هزار کندوی زنبور عسل در این شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به مساعد شدن شرایط آب و هوایی در منطقه شمال، کوچ بهاره زنبورداران مهاجر از استان های همجواروسایر شهرهای استان به شهرستان آمل شروع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل تصریح کرد: بر اساس پیش بینی کارشناس امور دام و طیور این مدیریت در سال جاری بیش از ۱۸۰ نفر از زنبورداران سایر شهرستانها و استانهای مجاور به مناطق ییلاقی تا حدود ۳۰هزار کندوی زنبور عسل به این شهرستان مهاجرت می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − 8 =