کد خبر : 216985
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
-

دغدغه‌هایی برای بالا بردن تاثیرگذاری جام‌جم بر مخاطب

دغدغه‌هایی برای بالا بردن تاثیرگذاری جام‌جم بر مخاطب

به گزارش قائم آنلاین، حسن ملکی ـ مدیر شبکه جهانی جام جم ـ در نشستی با صاحب‌نظران و اساتید حوزه رسانه و دیپلماسی عمومی، ایرانیان مهاجر را سفیران فرهنگی کشور دانسته و از اینکه تاکنون از ظرفیت آنها برای معرفی فرهنگ، هویت و تمدن ایران به خوبی استفاده نشده ابراز تأسف کرد. وی برخورداری ایرانیان

به گزارش قائم آنلاین، حسن ملکی ـ مدیر شبکه جهانی جام جم ـ در نشستی با صاحب‌نظران و اساتید حوزه رسانه و دیپلماسی عمومی، ایرانیان مهاجر را سفیران فرهنگی کشور دانسته و از اینکه تاکنون از ظرفیت آنها برای معرفی فرهنگ، هویت و تمدن ایران به خوبی استفاده نشده ابراز تأسف کرد.

وی برخورداری ایرانیان خارج از کشور از مدارج علمی و فرهنگی بالا و دلبستگی شدید آنها به وطن را از جمله فرصت‌هایی دانست که برای تعامل این هم وطنان با کشور وجود دارد.

ملکی برقراری این تعامل دوسویه را منوط به وجود اعتماد و ایجاد بسترهای قانونی و حمایتی از سوی دولت، مجلس و قوه قضائیه دانست و گفت نباید به ایرانیان خارج از کشور نگاه ابزاری داشت بلکه آنها فرصتی برای گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در سراسر جهان هستند.

مدیر شبکه جهانی جام جم تعدد و تکثر دستگاه‌های متولی ایرانیان خارج از کشور و فقدان اطلاعات دقیق از تعداد، توانمندی‌ها و پراکندگی ایرانیان خارج از کشور در جهان را از جمله موانع بهره‌گیری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در عرصه دیپلماسی عمومی دانست و افزود: باید فرصت‌ها را مغتنم دانست، نسل سوم و چهارم ایرانیان خارج از کشور به شکل نگران‌کننده‌ای از هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی فاصله گرفته و حتی زبان فارسی را یاد ندارند. این در حالی است که غرب با تمام ابزار رسانه‌ای و ظرفیت های دیپلماسی عمومی خود علیه ایران، فرهنگ، تمدن و باورهای ملی و مذهبی ما را مورد سم پاشی و تبلیغات غیر واقعی قرار داده است.

وی از اساتید حاضر در جلسه خواست تا درباره چگونگی بهره گیری مناسب از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در عرصه دیپلماسی عمومی و نقش شبکه جهانی جام جم در این زمینه اظهار نظر کنند.

در ادامه مجید تفرشی، استاد تاریخ و پژوهشگر مقیم لندن در ارتباط تصویری با جلسه ضمن اشاره به اهمیت شبکه جهانی جام جم برای ایرانیان خارج ازکشور و اظهار تاسف از کاهش کانال های آن طی چند سال اخیر گفت: ایرانیان خارج از کشور اغلب علاقه دارند ارتباط مستمری با کشورشان و شبکه جام جم داشته باشند بنابراین می‌توانید با تولید برنامه های جذاب و متفاوت با برنامه های شبکه های داخلی، آنها را به مخاطبان پایدار خود تبدیل کنید.

وی شبکه جهانی جام جم را بدون بودجه ارزی و بدون تولیدات خارج از کشور یک شوخی دانست و گفت: توجه به جایگاه و شأن ایرانیان خارج از کشور در برنامه ها بویژه تولیدات نمایشی، شبکه‌سازی‌های مجازی برای برقراری تعامل با ایرانیان مقیم خارج، استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای تولید برنامه و بهره‌گیری از اساتید و صاحب نظران ایرانی مقیم خارج در آنتن شبکه می تواند به بالا بردن میزان مخاطب در آن کشورها کمک کند.

فواد ایزدی، استاد دانشگاه تهران نیز که سالها در آمریکا سکونت داشته ضمن انتقاد از کم توجهی دولت ها به وضعیت ایرانیان خارج از کشور، گفت: باید از هنرمندان، اساتید دانشگاهی خارج ازکشور و ظرفیت های آنان برای بازسازی اعتماد بهره گرفت و همزمان با آن شبکه های اجتماعی گوناگون نظیر اینستاگرام، تلگرام، واتساب، توئیتر و … را برای برقراری تعامل با مخاطبان مورد استفاده قرار داد. وی با اشاره به موفقیت ها و پیشرفت های نسبی ایران در زمینه مقابله با کرونا و نقش آن در انسجام ملی افزود: لازم است با بهره گیری از نظرات نخبگان داخل و خارج ازکشور به مسئله انسجام پس از کرونا بپردازیم تا موفقیت ایران به عنوان یک کشور تاثیر گذار همچنان ارتقاء یابد.

ابراهیم متقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز تاکید کرد ، براساس مطالعات وی قاطبه ایرانیان خارج از کشور پیشرفت های کشورشان را با علاقه پیگیری می کنند و این یک ظرفیت مناسب برای کشور ما محسوب می شود.

وی تاکید کرد باید به جای نگاه ملی، یک نگاه تمدنی به مخاطبان شبکه جهانی جام جم داشت، به این معنی که برای همه فارسی زبانان ساکن در کشورهای مختلف برنامه های مناسب تولید کرد و نمادهای مشترک این تمدن کهن را به نمایش گذاشت.

متقی کار ویژه‌های شبکه جهانی جام جم در تعامل با ایرانیان خارج ازکشور را با وزارت امور خارجه متفاوت دانست و گفت، دیپلماسی عمومی یک امر اجتماعی نیست بلکه شامل فرهنگ، تمدن، شعر، تاریخ، زبان فارسی و بسیاری موارد می شود که باید با تساهل بالا و نگاهی موسع آنها را از قاب شبکه جهانی جام جم به مخاطبان ارائه داد.

در ادامه جلسه جلال زاده، نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از ضعف در حوزه سیاستگزاری برای ایرانیان خارج از کشور، بر ضرورت اتخاذ یک سیاست واحد در این زمینه تاکید کرد.

او ایرانیان خارج از کشور را سرمایه هایی دانست که نباید به آنها نگاه ابزاری شود و در عین حال شبکه جهانی جام جم باید همه نیازهای آنها را در ابعاد مختلف مانند: برنامه های سرگرم کننده، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی تامین کند.

اسلامی، رایزن فرهنگی سابق ایران در سازمان ملل و استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز بر ضرورت تعامل بیشتر و موثرتر با ایرانیان خارج ازکشور تاکید کرد و افزود: این بستگی به حوزه شما دارد که تعامل با این هم وطنان را چگونه ببینید ولی باید بدانید که اعتماد سازی اولویت اصلی است و باید مولفه های انسجام ساز در دستور کار قرار گیرد. وی بهره گیری از رویکرد علمی و تخصصی در تعامل با ایرانیان خارج ازکشور را مهم دانسته و بر ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگان ایرانی مقیم خارج تاکید کرد.

نیستانی از مدیران اداره کل بین الملل سازمان صدا و سیما نیز از آمادگی دفاتر خارج ازکشور برای همکاری و تعامل با شبکه جهانی جام جم خبر داد.

مراد عنادی مدیر کل سابق ایرانیان خارج ازکشور در سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز برگزاری این جلسه را تقویت کننده دیپلماسی رسمی کشور دانست و در عین حال از جزیره ای عمل کردن دستگاههای مختلف در امور ایرانیان خارج از کشور انتقاد کرد.

وی بازگشت به ستاب باکس و تولید برنامه مبتنی بر ذائقه واقعی ایرانیان خارج ازکشور و بویژه نسل سوم و چهارم را مهم عنوان کرد.

در پایان این نشست ملکی مدیر شبکه جهانی جام جم، از مباحث طرح شده ابراز خرسندی کرد و گفت تلاش خواهیم کرد در تولیدات و راهبردهای شبکه همه این توصیه ها را مورد توجه قرار دهیم تا در جلسات مشابه بعدی گام های جدی تر و جدیدتری را برای ارتقای سطح کمی و کیفی برنامه ها و افزایش رضایت مخاطبان برداریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − 5 =