کد خبر : 214526
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
-

ظهروند: اشرف غنی آینده افغانستان را در نظر بگیرد

ظهروند: اشرف غنی آینده افغانستان را در نظر بگیرد

به گزارش قائم آنلاین، ابوالفضل ظهروند در گفت‌وگو ، با اشاره به استمرار اختلافات میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر تشکیل دولت واحد گفت: به نظر می آید مشکلات سیاسی و انتخاباتی میان دو رقیب کماکان به قوت خود باقی است و این مساله موجب شده است تا شروط توافق صلح به تاخیر

به گزارش قائم آنلاین، ابوالفضل ظهروند در گفت‌وگو ، با اشاره به استمرار اختلافات میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر تشکیل دولت واحد گفت: به نظر می آید مشکلات سیاسی و انتخاباتی میان دو رقیب کماکان به قوت خود باقی است و این مساله موجب شده است تا شروط توافق صلح به تاخیر افتاده یا محقق نشود از جمله آزادی ۵ هزار زندانی طالبان و نیز برگزاری نشست بین الافغان.

وی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به افغانستان و دیدار با عبدالله و غنی و نیز طالبان در دوحه اظهار کرد: این سفر در راستای تکمیل تلاش خلیل زاد برای خارج کردن صحنه سیاسی افغانستان از بن بست کنونی است. پمپئو با این افراد دیدار کرد اما نتوانسته هنوز راهکاری برای شکل گیری دولت فراگیر پیدا کند. وزارت خارجه افغانستان حتی بیانیه ایران در رابطه با تحولات سیاسی این کشور را غیر واقع بینانه توصیف کرد در حالی که مواضع ایران همان مواضع آمریکا برای تشکیل دولت مشترک است. تشکیل دولت واحد کمک می کند تا گروه مشترکی برای مذاکره با طالبان نیز شکل گیرد.

این کارشناس مسائل منطقه درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در صورتی که عبدالله و غنی نتوانند به نقطه مشترک برسند، گفت: الان ۱۹ سال است که در این کشور جنگ است اما اکنون خطر فروپاشی ساختار سیاسی در این کشور دیده می شود که می تواند جامعه را به شرایط ملوک الطوایفی تبدیل کند و افغانستان به چند بخش تقسیم شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد مدیریت این فضا کار ساده ای نیست.

وی درباره تهدید آمریکا به قطع یک میلیارد دلاری کمک‌های این کشور به دولت افغانستان گفت: آقای غنی نمی تواند بدون کمک خارجی بخشی از حاکمیت را که در اختیار دارد حفظ کند. دولت افغانستان بخش قابل توجهی از نیازهای امنیت و نظامی و نیز آموزش در این بخش ها را با کمک آمریکا و ناتو انجام می دهد از این رو تهدید فوق، فشار به اشرف غنی است چون اگر همین اهرم فشار را از دست بدهد ارگ را هم از دست خواهد داد از این رو آقای غنی مجبور است راهی برای خروج از این صحنه پیدا کند و آمریکا برای نرم کردن موضع غنی این تهدید را مطرح کرد.

وی افزود: آقای غنی باید به راه حلی که عبدالله و تیم اطراف وی مطرح می کنند در نهایت تن دهد. حتی افرادی چون حامد کرزی و رسول سیاف مواضعی همسو با عبدالله دارند که جبهه وی را در این شرایط قوی تر می کند. معتقدم آقای غنی باید واقع بین باشد و موقعیت خود و آینده افغانستان را در نظر بگیرد.

ظهروند در عین خاطرنشان کرد: ملوک الطوایفی شدن صحنه افغانستان و آشفتگی و گسست در سیستم سیاسی این کشور چیزی نیست که ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ به دنبال آن باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 − 2 =