کد خبر : 213451
تاریخ انتشار : جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۹:۰۰
-

بسکتبال در سال ۹۸

بسکتبال در سال ۹۸

به گزارش قائم آنلاین،  ۱۳۹۸ را می‌توان یکی از پر فراز و نشیب‌ترین سال‌ها برای فدراسیون بسکتبال ایران دانست. فصلی که با ناراحتی ستاره‌هایی از نسل طلایی این رشته در ایران آغاز شد و در ادامه با درخشش آسمان خراش‌ها در سرزمین آفتاب، طعم شیرین به خود گرفت. با این وجود جا ماندن تیم ملی نوجوانان از جام‌جهانی باعث شد

به گزارش قائم آنلاین،  ۱۳۹۸ را می‌توان یکی از پر فراز و نشیب‌ترین سال‌ها برای فدراسیون بسکتبال ایران دانست. فصلی که با ناراحتی ستاره‌هایی از نسل طلایی این رشته در ایران آغاز شد و در ادامه با درخشش آسمان خراش‌ها در سرزمین آفتاب، طعم شیرین به خود گرفت. با این وجود جا ماندن تیم ملی نوجوانان از جام‌جهانی باعث شد که سال عجیب با ناراحتی نیز به پایان برسد.

در ادامه این گزارش به صورت خلاصه مهم‌ترین اتفاقات تلخ و شیرین بسکتبال ایران در سال ۹۸ را مرور می‌کنیم:

*قهرمانی نفت آبادان در فصل ۹۷-۹۸ لیگ‌برتر

در حالی که خیلی‌ از  اهالی بسکتبال پیش بینی می‌کردند تیم‌های پر ستاره‌ای چون پتروشیمی بندر امام و شیمیدر تهران عنوان قهرمانی فصل ۹۷-۹۸ لیگ برتر را به دست آورند، تیم‌های شهرداری گرگان و نفت آبادان که نمایش فوق‌العاده‌ای در مرحله پلی‌آف داشتند، با شکست دادن رقبایشان فینالیست شدند.

در بازی‌های فینال هم این شاگردان حماد سامری در تیم نفت بودند که با درخشش مقابل گرگانی‌ها عنوان قهرمانی لیگ را ازآن خود کردند. به این ترتیب آبادانی‌ها توانستند برای نخستین عنوان قهرمانی لیگ‌برتر بسکتبال را به دست آورده و نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا شوند. نفتی‌ها در جام باشگاه‌های آسیا نیز عنوان سومی را به دست آوردند.

*پایان قهر حدادی و بازگشت به تیم ملی

پس از اختلافات زیادی که میان حامد حدادی و مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی بسکتبال وجود داشت، سرانجام با ورود کمیته ملی المپیک به این موضوع سنتر نام آشنای بسکتبال ایران به تیم ملی بازگشت. سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران روز (شنبه) ۲۱ اردیبهشت ماه بود که اعلام کرد اختلاف حامد حدادی با سرمربی تیم ملی برطرف شده و او به تیم ملی باز خواهد گشت.

*میزبانی ایران از جام جهانی بسکتبال

۲۰ تیر ماه سال گذشته طی مراسمی کاپ مسابقات جام جهانی بسکتبال ۲۰۱۹ چین به‌طور سمبلیک به نمایش عموم درآمد. این جام پس از انجام تشریفات ویژه به ورزشگاه آزادی منتقل شد و ازآنجا به چین محل برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۱۹ انتقال یافت. نمایندگان (FIBA) فدراسیون جهانی بسکتبال نیز در این مراسم حضور داشتند.

*پنجمی تیم ملی امید در جام ویلیام‌جونز

تیم ملی امید (آبی) بسکتبال ایران که با هدایت فرزاد کوهیان در چهل و یکمین دوره این رقابت‌ها شرکت کرده بود، نهایتا با کسب ۴ برد و ۴ باخت به مقام پنجمی این مسابقات در چین تایپه دست یافت. این مسابقات تنها برنامه برای تیم امید در سال ۹۸ بود!

*کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو از جام جهانی 

تیم ملی بسکتبال ایران در گروه C رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۹ چین با تیم‌های اسپانیا، پورتوریکو و تونس هم گروه بود که با کسب سه شکست در گروه خود، از صعود به دور بعد بازماند و راهی گروه بازنده‌ها شد. با توجه به عدم صعود هیچ یک از تیم‌های آسیایی از جمله چین به دور بعد رقابت‌ها، ملی‌پوشان ایران با کسب دو برد در گروه بازنده‌ها و با توجه به باخت چین مقابل نیجریه، توانستند به عنوان بهترین تیم آسیایی سهمیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کنند.

تیم ملی ایران در جدول بازنده‌ها آنگولا و فیلیپین را شکست داد، اما چین پس از برد مقابل کره‌جنوبی نتیجه را مقابل نیجریه واگذار کرد. به این ترتیب هر دو تیم با دو برد (چین: یک برد در دور گروهی و یک برد در جدول بازنده‌ها – ایران: دو برد در جدول بازنده‌ها) از نظر کسب پیروزی مساوی بودند، اما ایران با توجه به تفاضل گل بهتر به عنوان بهترین تیم آسیا (رده ۲۳ جام جهانی) سهمیه المپیک ۲۰۲۰ را به سختی ازآن خود کرد.

با این اوصاف این سومین حضور بسکتبال ایران در بازی‌های المپیک است که مهم‌ترین دستاورد فدراسیون ایران در سال ۹۸ نیز به شمار می‌رود. نیجریه که نقش مهمی در صعود ایران به المپیک داشت، خود نیز به عنوان بهترین تیم آفریقا المپیکی شد و چین به عنوان میزبان جام‌جهانی ۲۰۱۹ در کسب سهمیه المپیک ناکام ماند. با پایان رقابت‌های جام جهانی تیم ملی بسکتبال ایران در رنکینگ جهانی نیز ۵ پله صعود کرده و در رده ۲۲ جهان قرار گرفت.
* لیگ پر حاشیه نیمه تمام ماند!

در حالی که مرحله نخست لیگ‌برتر با حواشی زیادی از جمله اعتراضات متعدد سرمربیان تیم‌ها به نحوه داوری‌ها و کناره گیری تیم توفارقان آذرشهر در اواخر دور گروهی پیگیری شد، به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور مرحله پلی‌آف این رقابت‌ها که قرار بود ۱۵ اسفند ماه پیگیری شود، برگزار نشد.

 

*قدرت نمایی در پنجره نخست انتخابی کاپ آسیا 

تیم ملی بسکتبال ایران در رقابت‌های انتخابی کاپ آسیا ۲۰۲۱ با تیم‌های عربستان، قطر و سوریه هم گروه است که پنجره نخست این مسابقات را با دو برد قاطع خانگی مقابل سوریه و قطر به پایان رساند. برنامه مسابقات ایران در دو پنجره دیگر این مسابقات به شرح زیر است:

مرحله دوم (از دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ تا سه‌شنبه ۱۱ آذر)
جمعه ۷ آذر ماه: ایران – عربستان
دوشنبه ۱۰ آذر ماه: سوریه – ایران
مرحله سوم (از دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ تا سه‌شنبه ۵ اسفند)
پنجشنبه ۳۰ بهمن: قطر – ایران
یک‌شنبه ۳ اسفند: عربستان – ایران

*تیم ملی نوجوانان از جام‌ جهانی جا ماند

در تاریخ ۱۶ اسفند ماه فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) اعلام کرد که مراسم قرعه کشی جام‌جهانی بسکتبال نوجوانان ششم مارس به میزبانی بلغارستان و با در نظر گرفتن رده‌بندی تیم‌ها در رنکینگ جهانی برگزار می‌شود. با توجه به تعطیلی مسابقات قهرمانی آسیا در لبنان به دلیل شیوع ویروس کرونا، فیبا اعلام کرد تیم‌های استرالیا، چین و کره‌جنوبی به عنوان تیم‌های برتر آسیا در رنکینگ جهانی،‌ در این قرعه کشی حضور دارند.

تیم‌های نیوزلند و ژاپن نیز باید به دلیل رنک مشترک (رده ۲۷ جهان) یک بازی انتخابی مقابل هم برگزار کنند تا تکلیف تیم چهارم آسیا مشخص شود. به این ترتیب، تیم ایران به دلیل رنک پایین‌تر نسبت به رقبا، مسابقات جام‌جهانی را از دست خواهد داد.

پیش از این اتفاقات و شیوع ویروس کرونا، فدراسیون بسکتبال آسیا ۱۰ دی ماه با انتشار خبری اعلام کرد: “رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا ۲۰۲۰ در تاریخ ۴ تا ۱۴ فروردین‌ ماه ۱۳۹۹ به میزبانی تهران برگزار می‌شود، اما ۱۶ بهمن طی اخبار منتشر شده از سوی فیبا آسیا، این میزبانی از ایران گرفته شده و کشور لبنان به عنوان میزبان جدید مسابقات معرفی شد.”

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 3 =