کد خبر : 212891
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
-

کنسرت‌های آنلاین به یک فرهنگ تبدیل شود

کنسرت‌های آنلاین به یک فرهنگ تبدیل شود

به گزارش قائم آنلاین، از اواخر بهمن ماه که کشور درگیر بیماری کرونا شد، به تدریج حضور مردم در اجتماعات کم‌رنگ و گردهمایی‌های مختلف به ترتیب لغو شدند و اما در چنین شرایطی که فعالیت‌های فرهنگی و هنری تا پایان سال لغو شده‌اند و امکان برگزاری کنسرت نیز وجود ندارد، برخی از خوانندگان تلاش می‌کنند

به گزارش قائم آنلاین، از اواخر بهمن ماه که کشور درگیر بیماری کرونا شد، به تدریج حضور مردم در اجتماعات کم‌رنگ و گردهمایی‌های مختلف به ترتیب لغو شدند و اما در چنین شرایطی که فعالیت‌های فرهنگی و هنری تا پایان سال لغو شده‌اند و امکان برگزاری کنسرت نیز وجود ندارد، برخی از خوانندگان تلاش می‌کنند با برگزاری کنسرت‌های آنلاین، انتشار کلیپ‌های تک‌قسمتی و اجرا در منزل، سهمی در تغییرِ حال و هوای این روزهای مردم داشته باشند.

با این اوصاف خبرنگار بخش موسیقی ایسنا درباره‌ برگزاری کنسرت‌های آنلاین و تأثیر آن بر جریان داشتن موسیقی در جامعه و حال خوب مردم، با شهرام صارمی ـ نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر ـ گفت‌وگویی داشته است.

او می‌گوید: اتفاقات فرهنگی هنری باید با شرایط حاکم در جامعه جلو برود. من کلا با تعطیلی اتفاقات فرهنگی هنری به‌خصوص در کشوری مانند ایران که قریب به شش ماه فعالیت‌های موسیقی به خاطر شرایط تقویمی مانند ماه رمضان، محرم و … متوقف می‌شود، مخالف هستم. در ایران نصف سال به طور طبیعی فاقد فعالیت‌های موسیقی است و تنها شش ماه دیگر می‌ماند که در آن مدت زمانی هم به طور کامل نمی‌توان به برگزاری و فعالیت‌های موسیقی پرداخت.

این هنرمند ادامه می‌دهد: اکنون در شرایط پیش آمده که اضطراری است و قطعا دائمی نیست، کلیه اجراهای زنده موسیقی تعطیل شده است؛ پس بهتر است که هنرمندان بتوانند ایده‌ای داشته باشند تا بتوانند در این شرایط نیز کار خود را ادامه دهند و کنسرت‌ها را به صورت آنلاین برگزار کنند تا مردم در هر جایی که هستند بتوانند از موسیقی و هنر آنها استفاده کنند. البته لازم است در این راستا اتفاقات دیگری رخ دهد و شرکت مخابرات برای این کار اینترنت پر سرعت در اختیار مردم قرار دهد.

او در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان هنرمندان بیشتری را در ژانرهای مختلف برای برگزاری کنسرت آنلاین شرکت داد؟ می‌گوید: این امر باید به یک فراخوان و فرهنگ تبدیل شود؛ یعنی اقدام به برگزاری کنسرت توسط افرادی که مسئول برگزاری کنسرت‌های هنرمندان هستند به هنرمندان القا شود و آنها را به این کار ترغیب کنند. باید روی این موضوع کار شود و اگر بخواهیم به صورت عادی آن را مطرح کنیم شاید بازخورد خاصی نداشته باشد؛ زیرا تقریبا نخستین باری است که در چنین شرایطی هستیم. اکنون این شرایط پیش آمده و باید برای آن فکری شود.

این نوازنده و پژوهشگر موسیقی در ادامه بحث اجرای موسیقی در تلویزیون را پیش می‌کشد و می‌گوید: چرا مسوولان این کار را در صدا و سیما انجام نمی‌دهند؟ تا کی می‌خواهد ساز را در تلویزیون نشان ندهند؟ گرچه که شبکه‌های برون مرزی مانند جام جم، ساز و موسیقی را نشان می‌دهند. اصلا یک کانال را برای موسیقی بگذارند که هر کس خواست موسیقی را از آنجا دنبال کند. از صبح تا شب در تلویزیون برنامه‌های مختلف درباره حیوانات و چیزهای مختلف پخش می‌کنند، بیایند یک شبکه را هم به موسیقی اختصاص دهند. اگر این شبکه نتواند کلیه ساعت‌های خود را با کنسرت تکمیل کند، می‌تواند از فیلم‌های متنوعی که برای موسیقی وجود دارد استفاده کند.

صارمی اضافه می‌کند: حداقل می‌توانند بخشی از برنامه‌های یک شبکه را به موسیقی اختصاص دهند و موسیقی خوب پخش کنند تا مردم از موسیقی خوب محروم نشوند تا در شرایطی که مردم در خانه هستند و سرگرمی کمتری دارند از موسیقی خوب بهره‌مند شوند. از طرفی این شرایط بهترین موقعیت برای فرهنگ‌سازی و گوش کردن به موسیقی خوب است؛ چراکه ناخواسته هم که شده پای تلویزیون می‌نشینند و با موسیقی در ژانرهای مختلف آشنا خواهد شد.

شهرام صارمی

در پایان این مسئله را با او مطرح می‌کنیم که در فضای مجازی شرایطی به وجود آمد که برخی از مردم با پخش موسیقی شاد مخالفت می‌کنند و معتقدند در شرایط حاضر ایجاد فضای شاد معنایی ندارد. این موسیقیدان در این زمینه می‌گوید: در هر صورت همه ما در شرایطی ناراحتی‌هایی دیده‌ایم. مگر کسی هست که عزیزی را از دست نداده باشد؟ این امر ربطی به زندگی ندارد. اکنون نمی‌توان همه چیز را تعطیل کرد و همه مشکی بپوشند که این بیماری آمده است. این بیماری را هم باید با روحیه، درایت، توان بالا و بدون استرس پشت سر بگذاریم. در مقابل افرادی که ناراحت هستند نیز وظیفه داریم و آنها هم باید موسیقی گوش کنند، اگر کسی هم ناراحت است باید از آن حال خارج شود؛ زیرا قرار نیست تا آخر عمرش در ناراحتی بماند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + 12 =