کد خبر : 211293
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
-

بیانیه وزیران امور خارجه ادوار و جمعی از سفیران ایران در بزرگداشت یاد سیدهادی خسروشاهی

بیانیه وزیران امور خارجه ادوار و جمعی از سفیران ایران در بزرگداشت یاد سیدهادی خسروشاهی

به گزارش قائم آنلاین، در متن این بیانیه آمده است: إنا لله و إنا إلیه راجعون در ایام شهادت جانگداز دهمین پیشوای شیعیان، حضرت امام هادی(ع) خبر ارتحال حجت‌الاسلام و المسلمین استاد سیدهادی خسروشاهی (قدس سره) در کنار اخبار غم‌انگیزی که از سراسر کشور می‌رسید، موجی از اندوه و تأثر را برانگیخت. سیدهادی خسروشاهی روحانی

به گزارش قائم آنلاین، در متن این بیانیه آمده است:

إنا لله و إنا إلیه راجعون

در ایام شهادت جانگداز دهمین پیشوای شیعیان، حضرت امام هادی(ع) خبر ارتحال حجت‌الاسلام و المسلمین استاد سیدهادی خسروشاهی (قدس سره) در کنار اخبار غم‌انگیزی که از سراسر کشور می‌رسید، موجی از اندوه و تأثر را برانگیخت.
سیدهادی خسروشاهی روحانی عالی‌قدری بود که بیش از شصت سال عمر پربار خود را در ترویج آرمان‌های انقلاب اسلامی، طرفداری از نهضت‌های آزادی‌بخش اسلامی، معرفی چهره‌ها و شخصیت‌های برجستۀ اسلامی و انقلابی، سیاست‌ورزی و روشنگری سپری کرد. او عالمی دردآشنا، زمان‌آگاه و دلسوز بود که با مطالعۀ مستمر، تحلیل و پیگیری مسائل، گفت‌وگو و رابطه با بسیاری از اندیشمندان معاصر، درکی عمیق از مسائل جهانی و به‌ویژه جهان اسلام داشت. از همین رو در آثار فراوان و پرشمار خود بر مسائلی همچون استعمار، درگیری‌های مسلمانان، توطئه‌های بیگانگان، جهالت‌ها و خرافات و… دست گذاشته و ضمن بهره‌وری از میراث گران‌سنگ عالمان اسلامی، بر ضرورت جهانی اندیشیدن و گذر کردن از تنگناهای موجود و استفاده از فرصت‌های زودگذر تأکید می‌ورزید.
استاد خسروشاهی از نخستین روحانیون دیپلمات در جمهوری اسلامی ایران بود و در دو ماموریت دیپلماتیک به‌عنوان سفیر و رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و مصر خدمت کرد. او در کنار فعالیت‌های دیپلماتیک به گسترش ارتباطات بین‌الاسلامی و تقریب مذاهب اسلامی پرداخت. «سیدهادی» چهره‌ای شناخته‌شده در جهان و از شخصیت‌های برجسته جنبش جهانی اسلام بود. بالندگی و پویایی در اندیشه از ویژگی‌های آن بزرگ‌مرد بود که با حضورش در سمینارها و کنفرانس‌های بین‌المللی، و با ارائه ایده‌های نو تجلی می‌یافت. توجه به تاریخ و مسائل اسلام معاصر و ضرورت تبلیغ اسلام ناب محمدی(ص)، دغدغۀ همیشگی وی بود. التفات همیشگی او به ثبت و ضبط وقایع و خاطرات از ویژگی‌های سلوک سیاسی وی بود. انبوه اسنادی که در این زمینه‌ها جمع کرده، گنجینه‌ای پربار برای پژوهشگران و نسل‌های آینده خواهد بود.
استاد خسروشاهی شخصیتی به‌یادماندنی، دوست‌داشتنی و متواضع و مهربان داشت. اکنون که به خاطر شرایط دشوار فعلی، امکان بزرگ‌داشت حضوری برای آن عزیز سفرکرده فراهم نیست، بر خود وظیفه می‌دانیم ضمن طلب علوّ درجات وی از درگاه الهی و درخواست صبر و اجر برای بازماندگان آن مرحوم، مراتب ادب و احترام خود را به ساحت آن بزرگ‌مرد تاریخ معاصر اعلام کنیم.
اللهم إنا لا نعلم منه إلا خیراً و أنت أعلم به منا، اللهم إن کان محسناً فزد فی إحسانه و إن کان مسیئاً فتجاوز عن سیئاته واغفر لنا و له.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 + هفت =