کد خبر : 210840
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
-

اذعان دولت مستعفی به شکنندگی ائتلاف عربی در الجوف

اذعان دولت مستعفی به شکنندگی ائتلاف عربی در الجوف

به گزارش قائم آنلاین، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن تحت حمایت انصارالله اظهار کرد، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی اسکادرانی از جنگنده‌های ائتلاف عربی در استان الجوف را مجبور کردند بدون اینکه هیچ اقدام خصمانه‌ای انجام دهند، منطقه را ترک کنند. سریع خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح یمن این اسکادران را وادار به ترک این

به گزارش قائم آنلاین، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن تحت حمایت انصارالله اظهار کرد، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی اسکادرانی از جنگنده‌های ائتلاف عربی در استان الجوف را مجبور کردند بدون اینکه هیچ اقدام خصمانه‌ای انجام دهند، منطقه را ترک کنند.

سریع خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح یمن این اسکادران را وادار به ترک این منطقه کردند بدون اینکه موفق شوند اقدامات خصمانه‌ای را انجام دهند.

در همین راستا یک منبع محلی به المیادین اظهار کرد، ارتش یمن و کمیته‌های مردمی بر رشته کوه‌های الوبس در شهرستان الحزم و رشته‌ کوه‌های اطراف آن در پادگان اللبنات در الجوف مسلط شدند.

به گفته این منبع، عملیات نیروهای مسلح یمن با هدف پاکسازی پادگان اللبنات تا تامین امنیت مرزهای استان الجوف از تمام جهات ادامه دارد.

در اولین واکنش دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن به بازپس‌گیری شهر الحزم، عبده مجلی‌ سخنگوی مزدوران عبدربه منصور هادی گفت، نیروهای آنها در نزدیکی شهر الحزم، مرکز استان الجوف مستقر هستند.

وی در توجیه این شکست مدعی شد: طرحی تاکتیکی و استراتژیک تحت نظر مستقیم منصور هادی و معاونش در جریان است تا استان الجوف به طور کامل آزاد شود و به صنعا برسیم.

این مقام دولت مستعفی گفت: نیروهای دولت همچنان در اطراف استان الجوف هستند.

همچنین یک منبع دیگر دولت مستعفی به روزنامه القدس العربی گفت: ائتلاف عربی ما را بدون حمایت هوایی یا حمایت نظامی میدانی با تجهیزات نظامی سنگین تنها گذاشت. ما در دفاع از شهر الحزم و دیگر مناطق استان الجوف شجاعت به خرج دادیم اما سهل‌ انگاری نیروهای ائتلاف در حمایت از ما روحیه نیروهای دولت مستعفی و قبیله‌ای را تحت تأثیر قرار داد. ما از عربستان انتظار چنین اقدامی نداشتیم چرا که کنترل استان الجوف توسط نیروهای دولت مستعفی بسیار برایش حائز اهمیت است و این استان در واقع یک کمربند امنیتی برای عربستان بوده و بیشترین مساحت مرزی با این کشور را دارد.

نیروهای انصارالله روز یکشنبه توانستند پس از درگیری‌های شدید با نیروهای دولت مستعفی بر اکثر مناطق شهر الحزم کنترل یابند.

منابعی دیگر هم روز دوشنبه از تلاش‌های نیروهای دولت مستعفی و قبیله‌ای برای کنترل مجدد بر مناطق اصلی الحزم که تحت کنترل نیروهای انصارالله قرار دارد، خبر دادند اما همچنان اخبار در این خصوص ضد و نقیض هستند و هیچ یک از طرف‌های درگیر مناطق تحت کنترل خود در این شهر را که به لحاظ استراتژیک مهمترین پایگاه الجوف محسوب می‌شود، اعلام نکرده‌اند اما نیروهای دولت مستعفی همچنان بر دو سوم از مناطق و اداره‌های الجوف کنترل دارند. به ادعای این منابع، مزدوران دولت مستعفی و نیروهای قبایل تلاش کردند معادله را بر هم زده و ضد حملاتی را علیه نیروهای انصارالله اجرایی کنند و از این طریق توانستند بخشی از مناطق شهر الجوف را تحت کنترل خود درآورده و پیشروی نیروهای انصارالله را متوقف کنند.

یک منبع نظامی در مزدوران دولت مستعفی هم اعلام کرد، ائتلاف عربی حمایت هوایی خود را در مناطق درگیری‌های الجوف کاملا متوقف و تسلیحات نظامی سنگین خود را از الحزم خارج کرده است.

کانال تلویزیونی مستقل “بلقیس” به نقل از افسر تیپ پیاده‌رو ۱۵۵ الجوف اعلام کرد: ائتلاف عربی تجهیزات و توپخانه خود را دو روز پیش از کنترل انصارالله بر الحزم از این شهر خارج کرده و دلیل این خروج تجهیزات نظامی توسط ائتلاف را وجود آشفتگی در میان نیروهای دولت مستعفی و نیروهای قبایل عنوان کرد.

وی افزود: در حالی که نیروهای دولت مستعفی بدون پشتیبانی هوایی وارد درگیری‌های شدیدی با انصارالله شده، نیروهای ائتلاف طی روزهای گذشته حملات خود را در الجوف متوقف کردند.

همزمان با این امر یگان اجرایی اداره اردوگاه‌های آوارگان استان مأرب از همه سازمان‌های انسانی بین‌المللی و همه طرف‌های ذی‌ربط در اقدامات انسانی خواست برای مقابله با موج بزرگ آوارگان که شهر الحزم و استان الجوف و نیز استان مأرب شاهد آن است، وارد عمل شوند.

یگان آوارگان در مأرب اعلام کرد: طی دو روز گذشته موج بزرگی از آوارگان الجوف و مأرب را به دلیل درگیری‌های موجود بین دولت مستعفی و انصارالله رصد کرده است.

این یگان در بیانیه رسمی اعلام کرد: پیش‌بینی می‌کند تعداد خانواده‌های آواره در الجوف به بیش از ۲۵ هزار خانوار طی روزهای آتی برسد.

در این بیانیه آمده است: این موج آوارگی بیش از حد توان دولت، جامعه محلی و سازمان‌های عامل در مأرب برای کنترل این موج عظیم آوارگان است و نسبت به ادامه این موج آوارگی‌ در صورت تداوم درگیری‌های نظامی در الجوف هشدار داد؛ موجی که در سایه اوضاع دشوار انسانی فاجعه انسانی برای اهالی الجوف است که اکثر آن‌ها خود آواره هستند.

اما در جنوب یمن نیز نیروهای هم‌پیمان امارات روز دوشنبه مانع ورود نیروهای سعودی به بندر شهر عدن شدند.

در همین راستا یک منبع در بندر الزیت که خواست نامش فاش نشود، گفت: نیروهای سعودی با هدف حل معضل منع نیروهای کمربند امنیتی از تخلیه کشتی سوخت قصد داشتند وارد این بندر شوند. نیروهای کمربند امنیتی به دلیل عدم هماهنگی میان فرماندهی این نیروها و ائتلاف عربی، حضور نیروهای سعودی را رد و آنها را مجبور کردند به پایگاه‌های خود بازگردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =