کد خبر : 210226
تاریخ انتشار : شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
-

بازداشت ده‌ها معترض مخالف دولت توسط پلیس قزاقستان

بازداشت ده‌ها معترض مخالف دولت توسط پلیس قزاقستان

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از خبرگزاری رویترز، اعتراضات در قزاقستان از زمان استعفای نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق این کشور بعد از تقریبا سه دهه حضورش در قدرت در ماه مارس گذشته تشدید شده است. نظربایف بعد از این استعفا، قاسم جومارت توقایف یک همپیمان نزدیک خود را به عنوان نامزد جانشینی وی

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از خبرگزاری رویترز، اعتراضات در قزاقستان از زمان استعفای نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق این کشور بعد از تقریبا سه دهه حضورش در قدرت در ماه مارس گذشته تشدید شده است. نظربایف بعد از این استعفا، قاسم جومارت توقایف یک همپیمان نزدیک خود را به عنوان نامزد جانشینی وی در ریاست جمهوری تعیین و پیروزی او را در یک انتخابات زودهنگام تضمین کرد.

تظاهرکنندگانی که امروز در شهر نورسلطان، پایتخت قزاقستان تجمع کرده بودند، بنرهایی را به دست گرفته‌ بودند که رویشان نوشته شده بود: “چرا مردم در قزاقستان ثروتمند فقیر هستند؟”

آنها همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی در این کشوری که دارای ذخایر چشمگیر نفتی است شدند.

همچنین در شهر آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان هم حامیان مخالفان دولت تظاهرات گسترده‌تری در یک میدان مرکزی این شهر برپا کرده و مطالباتی مشابه را مطرح کردند.

یکی از دو گروه معترضی که در شهر آلماتی تجمع کردند تحت رهبری فعالانی بودند که در تلاش برای تشکیل یک حزب مخالف جدید بوده و به اینکه مقامها با دست زدن به دستگیری و اذیت و آزار نمایندگان آنها، روند برگزاری کنگره مخصوص افتتاح حزب را مختل ساختند، اعتراض داشتند.

ژانبولات مامای، رهبر این گروه که یک خبرنگار است روز جمعه دستگیر و به فراخوان دادن برای یک تجمع غیرمجاز متهم شد.

صدها مامور پلیس در صحنه برپایی تجمع حاضر شدند در حالی که به وضوح تعدادشان بیشتر از ده‌ها معترض حاضر در آنجا بود و خیلی سریع معترضان را متفرق ساختند.

مامای و حامیانش اعلام کردند به اجرای برنامه خود برای تشکیل حزبشان موسوم به “حزب دموکراتیک” در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی سال آینده در قزاقستان اصرار خواهند کرد.

ساعاتی بعد از آن نیز حامیان یک منتقد ساکن تبعید دولت قزاقستان به نام مختار آبلیازوف، تلاش کردند در همان مکان تظاهراتی را برپا کنند.

دولت قزاقستان آبلیازوف را که سابقا بانکدار و سیاستمدار بوده متهم به اختلاص میلیارد ها دلار در یک بانک این کشور کرد.

پلیس قزاقستان ده‌ها تن دیگر را نیز در این تجمع دوم دستگیر کرده و گزارش شد که مجموع تعداد افراد بازداشت شده توسط پلیس به حدود ۱۰۰ تن رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =