کد خبر : 208427
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
-

فرجی راد: معامله قرن یک طرح کاخ سفیدی است نه آمریکایی

فرجی راد: معامله قرن یک طرح کاخ سفیدی است نه آمریکایی

به گزارش قائم آنلاین، عبدالرضا فرجی‌راد، مدیر کل شورای راهبردی روابط خارجی عصر روز یکشنبه در نشست “جهان اسلام و معامله قرن” گفت: طرح معامله قرن مجددا فلسطین را در صدر اخبار منطقه قرار داد و این در حالی بود که موضوع فلسطین کمرنگ یا فراموش شده بود. به نظر، جهان اسلام عکس‌العمل خوبی به

به گزارش قائم آنلاین، عبدالرضا فرجی‌راد، مدیر کل شورای راهبردی روابط خارجی عصر روز یکشنبه در نشست “جهان اسلام و معامله قرن” گفت: طرح معامله قرن مجددا فلسطین را در صدر اخبار منطقه قرار داد و این در حالی بود که موضوع فلسطین کمرنگ یا فراموش شده بود. به نظر، جهان اسلام عکس‌العمل خوبی به طرح معامله قرن داشت به غیر از آنهایی که وابستگی شدیدی به سعودی‌ها داشتند. مالزی‌، ایران، ترکیه و حتی جوسپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا واکنش‌های خوبی نشان دادند. در داخل آمریکا هم دموکرات‌ها با نظر کاخ سفید زیاد موفق نبودند.

این استاد دانشگاه با بیان این که معامله قرن یک طرح کاخ سفیدی است نه آمریکایی، گفت: خروج آمریکا از برجام، نفتا، معاهده پاریس و… طرح کاخ سفیدی است. من فکر می‌کنم دیدگاه اتحادیه اروپا با دموکرات‌ها بسیار نزدیک است و نتایج انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا می‌تواند این طرح را سست کند.

فرجی‌ راد با بیان این که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مشوق طرح معامله قرن بودند، تصریح کرد: هدف عربستان، امارات و بحرین آن است که معامله قرن بتواند مسئله فلسطین را به نحوی حل کند تا دیگر جبهه مقاومتی دیگر در سطح زمین باقی نماند. آنها معتقدند جبهه مقاومت عامل نفوذ ایران شده است و اگر جبهه مقاومت از بین برود، دیگر ایران بهانه‌ای برای حضور در منطقه ندارد.

وی با بیان این که هم در درون آمریکا و هم در درون اسرائیل اختلاف نظرهایی درباره این طرح وجود دارد، گفت: قرار است اولمرت نخست‌وزیر اسبق اسرائیل با محمود عباس در سازمان ملل دیدار کرده و این طرح را رد کند.

وی با بیان این که جبهه‌ای که توسط مالزی، ترکیه، محمود عباس آغاز شده است را باید تقویت کنیم، تصریح کرد: باید کمک کنیم فتح و حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی وحدت‌شان را در برابر معامله قرن حفظ کنند. من تماس تلفنی ظریف با محمود عباس را بسیار درست می‌دانم.

این استاد دانشگاه با اشاره به رویکرد روسیه نسبت به معامله قرن اظهار کرد: روس‌ها در مورد فلسطین همواره حامی قطعنامه‌های سازمان ملل بودند اما در این باره سکوت کردند. من فکر می‌کنم این رویکرد روسیه به خاطر شخص ترامپ است. روس‌ها هر گاه مسئله‌ای به ترامپ ضربه می‌زند کوتاه می‌آیند اما اگر به آمریکا ضربه بزند، کوتاه نخواهند آمد. آنها به دنبال انتخاب مجدد ترامپ هستند. نقش ژئوپولتیکی روسیه روز به روز در حال افزایش است و به همین خاطر، اگر آنها بخواهند با فلسطین همچنان بازی کنند، این به سود اسرائیل است.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت که معامله قرن می‌تواند پاشنه آشیل ترامپ هم باشد. معامله قرن را اگر بخواهند اجرایی و عملیاتی کنند، می‌تواند موجب انتقاضه جدید شود و مخالفان ترامپ و اتحادیه اروپا آن را به بهانه‌ای برای کوبیدن ترامپ تبدیل کنند و بگویند عامل این آشوب ترامپ و طرحش بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =