کد خبر : 208371
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
-

بیش از ۱۳ هزار هکتار گلخانه فعال داریم

بیش از ۱۳ هزار هکتار گلخانه فعال داریم

به گزارش قائم آنلاین، غلامرضا تقوی – مدیرکل دفتر امور گلخانه – به فعالیت‌های بخش گلخانه‌ای کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۳ هزار و ۹۲۷ هکتار سطح گلخانه‌ای فعال در کشور داریم ولی تعداد گلخانه‌های ساخته شده در کشور بیش از این رقم است. از این میزان بیش از ۱۰ هزار هکتار مربوط

به گزارش قائم آنلاین، غلامرضا تقوی – مدیرکل دفتر امور گلخانه – به فعالیت‌های بخش گلخانه‌ای کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۳ هزار و ۹۲۷ هکتار سطح گلخانه‌ای فعال در کشور داریم ولی تعداد گلخانه‌های ساخته شده در کشور بیش از این رقم است. از این میزان بیش از ۱۰ هزار هکتار مربوط به سبزی و صیفی و حدود ۲۷۰۰ هکتار آن مربوط به گل و گیاهان زینتی است.

وی در ادامه اظهار کرد: سطح کل گیاهان زینتی اعم از فضای باز و گلخانه‌ها در ایران ۷۸۲۰ هکتار است که سطح گیاهان زینتی در گلخانه‌ها ۲۶۶۷ هکتار و سطح گیاهان زینتی در فضای باز ۵۱۵۳ هکتار است. همچنین ایران رتبه پنجم تولید گل و گیاه زینتی در آسیا بعد از تایلند و رتبه یکصدوهفدهمین در صادرات را داراست.

مدیرکل دفتر امور گلخانه در ادامه اضافه کرد: آمار صادرات گل و گیاه زینتی در سال ۱۳۹۷، ۱۱۴۶۶ تن به ارزش ۵۰.۵ میلیون دلار بوده است.

تقوی به جایگاه جهانی ایران در تولید سبزی و صیفی اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای فائو در سال ۲۰۱۳ چین رتبه اول از نظر میزان تولید کل سبزی و صیفی، هند در رتبه دوم، آمریکا رتبه سوم، ترکیه چهارم و ایران رتبه پنجم را دارد.

وی در ادامه گفت: در حوزه سبزی و صیفی یعنی در تولید خیار، گوجه، فلفل و بادمجان ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولیدات گلخانه ای داریم.

مدیرکل دفتر امور گلخانه به وضعیت تولید قارچ خوراکی در کشور اشاره کرد و گفت: براساس آخرین آمار موجود در سال ۱۳۹۷ سطح زیرکشت قارچ‌های خوراکی ۸۳۷ هکتار و میزان تولید آن ۱۶۴ هزار تن است و پیش‌بینی می‌شود این میزان تولید در سال ۱۳۹۸ به ۱۷۷ هزار تن برسد.

تقوی اضافه کرد: استان تهران با ۴۱ هزار تن تولید دارای رتبه اول، استان البرز با ۲۵ هزار تن تولید دارای رتبه دوم است و پس از آن استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، قزوین با مجموع ۴۴.۱ هزار تن تولید دارند. مصرف سرانه قارچ خوراکی در کشور بیش از ۱.۲ کیلوگرم است. همچنین واحدهای قارچ خوراکی به ترتیب در استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان بوده است.

به گفته وی ایران دارای رتبه ششم تولید قارچ خوراکی در دنیا براساس آمارهای فائو در سال ۲۰۱۷ بوده است.

در ادامه‌ این نشست حبیب رادفر – مجری طرح توسعه گلخانه‌ای – با بیان این‌که ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار برنامه اقتصاد مقاومتی گلخانه از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ است، اظهار کرد: مقرر شده است که ۳۲۰ هزار هکتار از فضای آزاد در استان‌ها شناسایی شود و همچنین فضای آزاد سبزی و صیفی حذف شده و به گلخانه برود و در این مقدار فضای آزاد کشت علوفه و غلات و… انجام شود.

وی در ادامه گفت: با احداث این میزان گلخانه چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود که معادل ۲۳ سد کرج است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای اضافه کرد: از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال آذرماه سال ۱۳۹۸ سطح گلخانه‌های کشور حدود ۹۸۸۸ هکتار افزایش یافته که در مقایسه با سال پایه ۱۲۳ درصد رشد داشته و بیش از دو برابر به سطح گلخانه‌های کشور اضافه شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − هفده =