کد خبر : 208337
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
-

افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت ماشین در دولت کنونی

افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت ماشین در دولت کنونی

به گزارش قائم آنلاین،  قیمت خودروهای دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا طی هفته‌های اخیر افزایش قابل توجهی یافته است، البته پیش از این هم چند بار به این موضوع پرداخته بودیم، اما حالا با توجه به اینکه این افزایش قیمت‌ها ادامه داشته و روزانه قیمت‌ها گران می‌شود، برآن شدیم تا قیمت خودروها را

به گزارش قائم آنلاین،  قیمت خودروهای دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا طی هفته‌های اخیر افزایش قابل توجهی یافته است، البته پیش از این هم چند بار به این موضوع پرداخته بودیم، اما حالا با توجه به اینکه این افزایش قیمت‌ها ادامه داشته و روزانه قیمت‌ها گران می‌شود، برآن شدیم تا قیمت خودروها را نسبت به شش ماه پیش و از زمان روی کار آمدن حسن روحانی بررسی کنیم.

اگر افزایش قیمت خودرو را در کنار قیمت خانه، ارز و… بگذاریم متوجه می‌شویم چه ضربه سهمگینی به سبدکالایی مردم در دولت تدبیر و امید وارد شده است. بر همین اساس متاسفانه در زمان دولت حسن روحانی شاهد ثبت بدترین رکوردهای معیشتی بودیم.قیمت بسیاری از خودروها در ۲۰ مرداد ۹۸ (دقیقا شش ماه پیش) به حدی پایین‌تر از قیمت‌های کنونی بود که گویا این قیمت‌ها مربوط به یک دهه قبل می‌باشد!

قیمت پراید طی شش ماه گذشته از ۴۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۶۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده یعنی حدود ۱۹ میلیون تومان گران‌تر شده است! همچنین خودروی پژو۲۰۶ تیپ۲ نیز که مرداد ماه امسال ۸۲ میلیون بود، روز گذشته به ۱۰۳ میلیون تومان رسید تا ۲۱ میلیون تومان گران شده باشد. تندر۹۰ هم از ۱۳۴ میلیون به ۱۹۶ میلیون تومان افزایش یافت تا افزایش قیمت ۶۲ میلیونی را ثبت کرده باشد!

شاید تعجب برانگیز‌ترین افزایش قیمت نیز مربوط به پژو۲۰۰۸ باشد که حدود ۱۳۰ میلیون تومان تنها در شش ماه افزایش قیمت داشته و به ۴۴۰ میلیون تومان رسیده است. در همین زمینه، مقایسه قیمت‌های روزگذشته خودرو با زمانی که دولت حسن روحانی روی کار آمده هم خالی از لطف نیست.

قیمت پراید در تابستان سال ۱۳۹۲ که دولت دهم به پایان رسید، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که روز گذشته تا ۶۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت! یعنی طی شش سال گذشته قیمت پراید بیش از چهار برابر (معادل ۳۰۰ درصد) افزایش داشته است! این رقم که در نوع خود بی‌نظیر است، علاوه بر اینکه رکورد دولت قبلی در افزایش قیمت پراید را شکسته، موجب شده تا مردم ارزان‌ترین خودروی موجود در بازار را هم نتوانند خریداری کنند!

این افزایش قیمت منحصر به پراید نبود و خودرو‌هایی نظیر پژو۲۰۶ تیپ۲ و تندر۹۰ هم به ترتیب از ۳۵ میلیون تومان و ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۰۵ میلیون و ۱۹۶ میلیون تومان رسیده است تا قیمت این دو خودرو به ترتیب، سه برابر (معادل۲۰۰ درصد) و ۵/۵ برابر (معادل ۴۵۲ درصد) گران شده باشد. افزایش بیش از پنج برابری این خودرو نیز که مورد استفاده بسیاری از اقشار متوط جامعه بود، حاکی از خروج این خودرو از قدرت خرید مردم است.

قیمت سمند LX نیز از ۲۷ میلیون تومان به ۱۰۳ میلیون تومان افزایش یافته که نشان می‌دهد ۳/۸ برابر رشد قیمت را تجربه کرده است. به عبارتی پرفروش‌ترین خودروهای کشور طی شش سال اخیر افزایش قیمت نجومی را تجربه کرده‌اند. ذکر این نکته هم قابل توجه است که حدود یکسال و نیم به پایان دولت فعلی باقی مانده و باید منتظر ماند و دید آیا روند این گرانی‌ها ادامه پیدا می‌کند یا نه.

در همین زمینه، خبرگزاری تسنیم نوشته به اعتقاد فعالان بازار خودرو برای پراید قیمت بیش از ۵۳ میلیون تومان اصلاً منطقی نیست علاوه بر این در خودروهای پژو۴۰۵ از قیمت ۸۷ میلیون تومان به بالا، پژو۲۰۶ تیپ۲ از قیمت ۹۵ میلیون تومان به بالا، پژوپارس از قیمت ۱۰۴ میلیون تومان به بالا و وانت۱۵۱ از ۵۷ میلیون تومان به بالا هیچ توجیهی ندارد و فقط قیمت سازی است تا بازار خودرو بهم ریخته شود.

اما سؤال اینجاست مگر چه اتفاقی در بازار خودرو افتاده که مردم طی این روزها شاهد رشد بالای قیمت‌ها هستند؟ چرا دولت در شب عید که باید نظارت خود را در بازار افزایش دهد با مسببان افزایش قیمت‌ها برخوردی نمی‌کند؟ بازار مدام از عدم نظارت و جولان دلالان در فضای مجازی و اعلام قیمت سازی‌های خلاف واقع صحبت می‌کند اما از آن طرف دولت هیچ واکنشی نسبت به این موضوعات نشان نداده و حتی خبری از تشدید نظارت‌ها هم نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده − هشت =