کد خبر : 208269
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
-

موظف به اجرای طرح تنفس جنگل‌ بودیم

موظف به اجرای طرح تنفس جنگل‌ بودیم

به گزارش قائم آنلاین،  خسرو شهبازی در نشست علمی تنفس جنگل‌ها، چالش‌ها و راهکارها که با حضور محققین و صاحب نظران در دانشگاه علوم کشاورزی ساری برگزار شد با بیان اینکه دیدگاه ما این است که آنچه قانون بر آن تاکید کرده عمل کنیم، اظهار کرد: برای اینکه پوشش گیاهی حفظ شود باید به دنبال

به گزارش قائم آنلاین،  خسرو شهبازی در نشست علمی تنفس جنگل‌ها، چالش‌ها و راهکارها که با حضور محققین و صاحب نظران در دانشگاه علوم کشاورزی ساری برگزار شد با بیان اینکه دیدگاه ما این است که آنچه قانون بر آن تاکید کرده عمل کنیم، اظهار کرد: برای اینکه پوشش گیاهی حفظ شود باید به دنبال کارهای سازنده و عملیاتی برویم که اولین وظیفه جنگل‌کاری و نهال‌کاری در راستای احیا و توسعه جنگل است که آن شروع کرده ایم.

وی هدف از این نشست را استفاده از نقطه نظرات صاحب نظران در تصمیم گیری درست برای طرح تنفس جنگل عنوان کرد و افزود: از مردم شمال کشور در حفظ جنگل‌های هیرکانی تشکر و قدردانی ویژه‌ای باید داشته باشیم چون تلاش خود را در حد توان انجام داده اند و حفظ جنگل برایشان اهمیت دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که حفظ وضع موجود از اولویت‌های اصلی منابع‌طبیعی است و اظهار کرد: کمبود امکانات و نیرو همیشه در منابع‌طبیعی وجود داشته و دارد، اما در شرایط موجود نیازمند کار جهادی هستیم و باید کارها را با جدیت بیشتری ادامه دهیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به جذابیت جنگل‌های شمال کشور با وجود قرار داشتن در کنار دریا حضور گردشگران فراوان دارای اهمیت ویژه‌ای است، افزود: نکته مهم این است در قانون برای ما تکلیفی معین شد که موظف به اجرای طرح تنفس بوده ایم و اکنون که دانشگاه‌ها و شرکت‌ها این طرح را بررسی می‌کنند، امیدواریم که بهترین تصمیم برای طرح جایگزین گرفته شود تا بعد چند سال ایرادی از آن گرفته نشود.

شهبازی با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی و ساختار جنگل شمال نیازمند حمایت و تقویت ویژه است، عنوان کرد: کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته دنیا از جمله کشورهایی هستند که به توسعه جنگل اهمیت داده و به گسترش آن پرداخته‌اند، از این رو ما نیز می‌توانیم با استفاده از وضع موجود در این زمینه به موفقیت دست یابیم.

در ادامه تیموری رئیس دانشگاه کشاورزی با بیان اینکه امیدواریم در این نشست با تصمیم گیری‌های درست و تصمیم سازی‌های مناسب برای آینده جنگل گره‌گشا باشد، بیان کرد: نگاه تک بعدی نه تنها طرح تنفس جنگل را از مسیر اصلی آن خارج خواهد کرد، بلکه ممکن است اکوسیستم شمال کشور را به خطر بیاندازد و باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشت.

وی با اشاره به اینکه باید در مسائل منابع طبیعی از برخورد سلیقه ای جلوگیری کرد و به صورت علمی بررسی کرد، افزود: اگر منطقی فکر کنیم هر عقل سلیمی بهره‌برداری از منابع طبیعی را به خصوص آنها که تجدیدپذیر هستند کاملا بلا استفاده نمی‌دانند.

رئیس دانشگاه کشاورزی با اشاره به اینکه باید جوانب طرح تنفس به صورت همه جانبه دیده شود، اظهار کرد: نگاه یک طرفه نه تنها راه به جایی نخواهد برد، بلکه منابع بهره‌برداران سنتی و دائمی آن را به خطر می‌اندازد.

تیموری افزود: آنچه امروز ما در برابر منابع طبیعی رنج می‌دهد افراط و تفریط است و باید طرحی علمی و با توجه به در نظر گرفتن همه جوانب از جمله منافع بهره برداران و حفظ منابع طبیعی اجرا شود.

وی با بیان اینکه امروز ظرفیتی در کشور از جامعه کارشناسان وجود دارد که بهتر است مسائل پیرامون جنگل را به آنها بسپاریم، بیان کرد: اگر امروز سوالات و مشکلات حوزه جنگل را نمی‌توانیم پاسخگو باشیم شاید به این دلیل است که از ظرفیت‌های کارشناسی و نخبگان خود به خوبی استفاده نکردیم.

رئیس دانشگاه کشاورزی با اشاره به اینکه مدیریت جنگل مدیریت اکوسیستم با مؤلفه خاص است و برای درستی به مدیریت مثبت در این اکوسیستم باید به صورت همه جانبه به آن نگریست بیان کرد: که نخست باید به این سوال پاسخ داده شود که آیا اکوسیستم ما یک فضای پویا است که می‌توان به آن تنفس داده شود یا نباید داده شود.

تیموری با بیان اینکه تاکنون طرح‌های متعددی در حوزه جنگل‌های مازندران انجام شده است، افزود: مدیریت خوبی برای بهره‌برداران دیده نشده است و در طرح تنفس جنگل نیز به همین صورت اجرا شد و بهره‌برداران اکوسیستم جنگل دیده نشدند.

وی با اشاره به اینکه امروزه در شمال کشور طرح توریسم جنگل به شدت تشویق می‌شود در حالی که هیچ راهکار و مدل برای جلوگیری از آسیب به جنگل برای آنها ارائه نشده است، اظهار کرد: متاسفانه امروزه در سراسر جنگل‌های مازندران در حال تخلیه زباله هستند که بیش از بهره‌برداری به جنگل‌های شمال کشور آسیب می‌زند.

رئیس دانشگاه کشاورزی عنوان کرد: اکوسیستم ما یک اکوسیستم کوچک دست خورده و شکننده است که در آن هم موجودات و درختان در خطر هستند و به نظر بنده تنفس جنگل به نفع آن است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − 16 =