کد خبر : 208010
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
-

لزوم تنظیم گایدلاین‌های بالینی ملی و منطقه‌ای با توجه به تفاوتهای فرهنگی جوامع

لزوم تنظیم گایدلاین‌های بالینی ملی و منطقه‌ای با توجه به تفاوتهای فرهنگی جوامع

به گزارش قائم آنلاین، دکتر باقر لاریجانی در هفتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران که در روزهای ۱۶ و ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ در ساری برگزار شد، با تشریح الزامات اخلاق پزشکی اظهار کرد: اخلاق در پزشکی و علوم زیستی با توجه به دربرگیری حوزه ارتباط پزشک و بیمار در کنار موضوعات جدید چالش برانگیزی

به گزارش قائم آنلاین، دکتر باقر لاریجانی در هفتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران که در روزهای ۱۶ و ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ در ساری برگزار شد، با تشریح الزامات اخلاق پزشکی اظهار کرد: اخلاق در پزشکی و علوم زیستی با توجه به دربرگیری حوزه ارتباط پزشک و بیمار در کنار موضوعات جدید چالش برانگیزی چون پیوند اعضا، مرگ مغزی و سلولهای بنیادی از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی با اشاره به این موضوع که اولین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور در سال ۱۳۸۱ تدوین و بعد از ۱۱ سال بازنگری و بروز رسانی شده است، گفت: تشکیل شورای عالی اخلاق پزشکی در سطوح بالای وزارت بهداشت از مهم‌ترین اقداماتی است که می تواند بسترهای اعتلای اخلاق پزشکی در نظام سلامت را فراهم کند.

لاریجانی افزود: شورای عالی اخلاق پزشکی از سه کمیته ملی اخلاق در پژوهش، اخلاق در آموزش و اخلاق بالینی تشکیل شده است.

نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی تصریح کرد: به منظور توسعه اخلاق در پژوهش در کشور، راهنماهای اخلاقی متفاوتی در زمینه سلولهای بنیادی، انتشار آثار پژوهشی علوم پزشکی، داروسازی و انتقال فرامرزی نمونه‌های زیستی به خارج از کشور تدوین شده است و اولویت های تحقیقاتی در زمینه اخلاق پزشکی بر اساس نقشه راه اخلاق مشخص شده است.

وی افزود: با توجه به ضرورت توسعه آموزش اخلاق پزشکی در کشور، بسترهای آموزش مجازی اخلاق پزشکی برای اساتید و دستیاران ایجاد شده و این آموزشها به زودی در سطح وسیع ارائه خواهد شد.

لاریجانی عنوان کرد: در حیطه اخلاق و تعهد حرفه‌ای در بالین، تقویت کمیته‌های اخلاق بالینی و تدوین منشور حقوق بیمار و راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای از جمله مهمترین کارهایی است که صورت گرفته است. این منشور به کلیه مراکز درمانی کشور ابلاغ شده و اقدامات مختلفی در سطح کشور برای عملیاتی کردن این منشور صورت گرفته است.

وی در ادامه به لزوم تنظیم گایدلاین های بالینی ملی و منطقهای با توجه به تفاوتهای فرهنگی و سنتی در جوامع مختلف تاکید کرد.

لاریجانی اعتلای اخلاق حرفه‌ای در نظام سلامت را مستلزم وجود نظارت‌های اخلاقی دانست و اظهار کرد: با توجه به ایجاد شورای عالی اخلاق و کمیته‌های وابسته، ایجاد و تقویت نهادهای متناظر در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، راهگشاست.

وی در پایان توسعه و تقویت آموزش‌ها و مهارت حرفه‌ای در تصمیم‌گیری‌های اخلاقی در گروه‌های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی را بسیار ضروری و کاربردی برشمرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × سه =