کد خبر : 207883
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
-

پمپ هیدرولیک چیست؟ طرز کار پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک چیست؟ طرز کار پمپ هیدرولیک

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام فامکو، انواع پمپ هیدرولیک به دو دسته‌ی جابه‌جایی مثبت و جابه‌جایی غیر مثبت تقسیم می‌شوند. پمپ‌های جابه‌جایی مثبت در دسته‌ی پمپ‌های پرکاربرد در صنعت محسوب می‌شوند. در این پمپ‌ها فاصله‌ی بین روتور و استاتور کاملا آب‌بندی شده و امکان بازگشت سیال وجود ندارد. پمپ‌های جابه‌جایی مثبت هیدرولیک در سه

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام فامکو، انواع پمپ هیدرولیک به دو دسته‌ی جابه‌جایی مثبت و جابه‌جایی غیر مثبت تقسیم می‌شوند. پمپ‌های جابه‌جایی مثبت در دسته‌ی پمپ‌های پرکاربرد در صنعت محسوب می‌شوند. در این پمپ‌ها فاصله‌ی بین روتور و استاتور کاملا آب‌بندی شده و امکان بازگشت سیال وجود ندارد.

پمپ‌های جابه‌جایی مثبت هیدرولیک در سه دسته‌ی پرکاربرد زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

فاکتور اصلی برای انتخاب پمپ هیدرولیک چیست؟

دو فاکتور اصلی برای انتخاب پمپ‌های هیدرولیک تعیین فشار و دبی پمپ هست. دبی در پمپ‌های کارتریجی با واحد گالن بر دقیقه و برای دو دسته‌ی دیگر (پیستونی و دنده‌ای) با واحد لیتر بر دقیقه معین می‌شود. فشار نیز دارای واحد بار هست.

پمپ هیدرولیک دنده‌ای چیست؟

پمپ هیدرولیک دنده‌ای موجود در هایپر صنعت فامکو در دو دسته‌ی اصلی چرخ‌دنده داخلی و چرخ‌دنده خارجی موجود هست.

۱. پمپ‌های چرخ‌دنده خارجی

در پمپ‌های دنده خارجی، دو چرخ‌دنده با یکدیگر درگیر هستند که یکی محرک و دیگری متحرک است، به‌این‌ترتیب که شفت چرخ‌دنده محرک به الکتروموتور یا موتور احتراق داخلی متصل است و با چرخش خود، چرخ‌دنده دیگر را نیز به حرکت درمی‌آورد. مزیت این سری از پمپ‌ها قیمت ارزان آن‌ها نسبت به فشاری کاریشان (فشاری حدود ۱۷۰ تا ۳۰۰ بار) است.

۲. پمپ چرخ‌دنده داخلی

این پمپ‌ها به‌عنوان پمپ‌های ماه و ستاره‌ای نیز شناخته می‌شوند، چرخ‌دنده داخلی این پمپ به الکتروموتور متصل بوده و قطعه هلالی شکل ثابت است. مشکل اصلی این پمپ‌ها در این است که به دلیل عدم آب‌بندی بین دندانه‌ها و قطعه‌ی هلالی شکل، احتمال نشتی آن‌ها افزایش می‌یابد.

مزیت این پمپ‌ها صدای بسیار اندک آن‌ها نسبت به سایر انواع پمپ‌های هیدرولیک است.

در ادامه به بررسی پمپ کارتریجی هیدرولیک می‌پردازیم.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌نمایید، پمپ‌های کارتریجی در دودسته‌ی بالانس و غیر بالانس وجود دارند. منظور از بالانس و غیر بالانس در این است که مرکز روتور و استاتور بر هم منطبق است یا خیر! ایراد پمپ‌های کارتریجی غیر بالانس در این است که به دلیل عدم تقارن در مرکز، نیروی یک‌طرفه به شفت پمپ وارد می‌شود و همین نیرو باعث آسیب به یاتاقان‌ها یا شفت پمپ می‌شود. برای رفع این مشکل پمپ‌های کارتریجی بالانس طراحی گردید. در این نوع پمپ‌ها پوسته به‌صورت دایره‌ای نبوده و به‌صورت بیضی ساخته می‌شود که به دو ورودی و خروجی ختم می‌گردد. خروجی‌ها (نقاط پرفشار) روبروی هم هستند تا نیروی یکدیگر را خنثی کنند و به ترتیب نیروی وارده به شفت به حداقل می‌رسد که همین موضوع دلیل استفاده‌ی چشمگیر این نوع پمپ نسبت به پمپ کارتریجی غیر بالانس است.

پمپ کارتریجی غیر بالانس

پمپ کارتریجی بالانس

پمپ هیدرولیک پیستونی چیست؟

این نوع پمپ‌ها در دو دسته‌ی پیستونی شعاعی و پیستونی محوری وجود دارند. پمپ‌های هیدرولیک پیستونی نسبت به سایر انواع پمپ‌های هیدرولیک فشارهای بیشتری را تحمل می‌کنند.

پمپ‌های پیستونی شعاعی ازلحاظ ظاهر بسیار شبیه پمپ‌های کارتریجی هستند با این تفاوت که ازلحاظ قطعات و مکانیزم عملکرد، متفاوت می‌باشند. مزیت پمپ‌های پیستونی شعاعی کاربرد در سرعت‌های بالا است و با توجه به آببندی مناسبشان، قابلیت کار در فشار بالا (حدود ۱۰۰۰ بار) را دارند. این پمپ‌ها معروف به پمپ‌های دبی متغیر هستند.

حرکت در پمپ‌های پیستونی محوری، به‌صورت شعاعی نیست، بلکه تعدادی پیستون به صفحهی زاویه‌داری متصل هستند و در این صفحه از مرکز خود به یک روتور متصل است که توسط الکتروموتور به چرخش در می آید. این صفحه در دو حالت زاویه‌دار و قائم می‌تواند قرار گیرد. دبی در این دسته از پمپ‌ها به کمک تغییر زاویه‌ی صفحه تغییر می‌کند، به‌ این‌ ترتیب که افزایش زاویه منجر به افزایش دبی خروجی می‌شود.

گروه صنعتی فامکو، یکی از بزرگ‌ترین هایپر صنعت‌های ایران، مشاور و تامین کننده تجهیزات صنعتی، برقی، کشاورزی و ماشین‌آلات ساختمانی مفتخر است در خدمت شما عزیزان در جای‌جای میهن عزیز باشد. این مجموعه با دارا بودن بیش از ۳۰ واحد تخصصی و با نگرش پاسخ به نیاز تمامی صنعتگران عزیز شما را در نیل و رسیدن به اهداف سازمانی هدایت می‌کند.

ازجمله واحدهای مستقر در هایپر صنعت فامکو فروش تجهیزات هیدرولیک است که یکی از صدها کالای موردنیاز شما کالایی پرطرفدار بنام پمپ هیدرولیک هست که توضیحاتی کوتاه در این خصوص به سمع و نظر شما گرامیان می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − نه =