کد خبر : 207629
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۳۰
-

سقف و حد و حدود حقوق مادی دانشگاه از اختراعات را مشخص کردیم

سقف و حد و حدود حقوق مادی دانشگاه از اختراعات را مشخص کردیم

به گزارش قائم آنلاین، حسین وطن‌پور در گفت‌وگو ، با اشاره به آیین‌نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی که به تازگی در دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت رونمایی شده است، توضیح داد: یکی از مراجعی که فناوری را رتبه‌بندی می‌کند، شاخص جهانی نوآوری (Global Innovation Index) یا GII

به گزارش قائم آنلاین، حسین وطن‌پور در گفت‌وگو ، با اشاره به آیین‌نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی که به تازگی در دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت رونمایی شده است، توضیح داد: یکی از مراجعی که فناوری را رتبه‌بندی می‌کند، شاخص جهانی نوآوری (Global Innovation Index) یا GII است. این شاخص بر اساس ۱۲ مؤلفه ارزیابی می‌شود که یکی از آن‌ها مربوط به ثبت اختراعات است. متأسفانه در دو اتا سه سال گذشته رتبه خوبی از لحاظ شاخص ثبت اختراعات نداشتیم و رتبه ما از ۱۲۷، ۱۲۳ بوده است.

وی تصریح کرد: طی بررسی‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم دانشگاه‌ها و فناوران ما با موضوع ثبت اختراع آشنایی کافی ندارند و به دنبال هرج و مرجی که پیش می‌آید، یک مخترع اختراع خود را در یو اس پتنت و یکی در چین ثبت می‌کند.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: طی ۹ ماه گذشته با برگزاری جلساتی با مسئولان دانشگاه‌ها به این موضوع پرداختیم و نتیجه این شد که یک کمیته سیاست‌گذاری و یک کمیته فنی تدارک دیدیم. ماحصل کار این کمیته‌ها، آیین‌نامه‌ای است که بحث ثبت اختراعات و تعریف حق و حقوق فناوران را مدون کرده و ارزش واقعی یک محصول فناوری را برآورد می‌کند.

وطن‌پور در رابطه با موضوع “رویالتی” یا سهم دانشگاه‌ها از اختراع، اظهار کرد: پروژه‌هایی که در داخل دانشگاه توسعه پیدا می‌کند، بخشی از حقوق مادی ثبت اختراع خود را تحت قالب رویالتی به دانشگاه‌ها می‌دهند. این به معنی سهام‌دار شدن دانشگاه در اختراع یا وارد شدن دانشگاه به تشکیلات شرکت نیست؛ بلکه تنها به این معناست که دانشگاه هم باید درصدی از محصولی که در داخل آن توسعه پیدا کرده، سهم ببرد.

وی با اشاره به اینکه این سهم در قالب رویالتی به دانشگاه پرداخت شده، اما در این مورد به صورت بی‌انضباط، تفاهمی و سلیقه‌ای عمل می‌شود، گفت: خیلی از دانشگاه‌ها نمی‌دانند چه درصدی را به عنوان رویالتی بگیرند که این مورد و حد و حدود (سقف) آن را در آیین‌نامه ثبت اختراعات و ابداعات تعریف کردیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده − 5 =