کد خبر : 207154
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
-

معینی: نمی‌توان با جریمه تفکر هوادار را تغییر داد

معینی: نمی‌توان با جریمه تفکر هوادار را تغییر داد

به گزارش قائم آنلاین، فریدون معینی پیشکسوت فوتبال در گفت وگو ، درباره شرایط ورزشگاه‌ها و اعتراض و درگیری هواداران گفت: این رفتارهای خشونت آمیزی که توسط بازیکنان در زمین صورت می‌گیرد به آموزش‌های پایه آنها باز می‌گردد. تیم پایه به ویژه تیم های پایه باشگاه‌ها این را فراموش کرده‌اند که علاوه بر مسائل فنی،

به گزارش قائم آنلاین، فریدون معینی پیشکسوت فوتبال در گفت وگو ، درباره شرایط ورزشگاه‌ها و اعتراض و درگیری هواداران گفت: این رفتارهای خشونت آمیزی که توسط بازیکنان در زمین صورت می‌گیرد به آموزش‌های پایه آنها باز می‌گردد. تیم پایه به ویژه تیم های پایه باشگاه‌ها این را فراموش کرده‌اند که علاوه بر مسائل فنی، مهارت‌های اجتماعی و روانشناسی را به خوبی به بازیکنان آموزش دهند تا از رخ دادن چنین مشکلاتی در بزرگسالی جلوگیری شود.

او افزود: چهار مسئله در فوتبال از اهمیت بالایی برخوردار است. پایه و آموزش، تکنیک و تاکتیک، آمادگی جسمانی، آموزش‌های روانشناسی و مهارت های اجتماعی. من به جرات می‌توانم بگویم که مورد آخر در فوتبال ما وجود ندارد و در این مورد چیزی به بازیکنان‌ آموزش داده نمی‌شود. آنها به ناچار با همان تربیت خانواده و محیط اطراف خود وارد زمین مسابقه می‌شوند و این امر، حاصلی جز حاشیه و بی قانونی ندارد و در سنین بالا مهار و کنترل این موضوع مشکل خواهد شد.

این پیشکسوت فوتبال ریشه اصلی این مشکلات در فوتبال را در بخش پایه دانست و گفت: مدارس فوتبال بیشتر برای صرفه اقتصادی شکل گرفته‌اند و تنها باشگاه‌ها تیم‌های خوبی در بخش پایه دارند و به همین دلیل باید اهمیت بسیار زیادی برای این موضوع قائل شوند که از روی دادن مشکلات در آینده جلوگیری شود. فرپلی، مهم ترین آموزشی در فیفا، برای رده سنی زیر دوازده سال، است و این در صورتی است که در ایران چنین آموزشی وجود ندارد. به ویژه در خصوص بازیکنان مستعدی که کارشان در آینده دارای اهمیت زیادی است. بازیکنانی هم که قصد ترانسفر به کشور دیگری را دارند، در ابتدا باید با مبانی تربیتی و ارتباطی آشنا باشند.

او ادامه داد: این مسائل نیازمند یک فرهنگ قوی و گسترده است تا از آن برای حل مشکل استفاده شود. این فرهنگ باید در فوتبال ایران جا بیافتد تا در ابتدا بدانیم چه هدفی از بازی داریم اما متاسفانه این تصویر کلی درهیچ یک از باشگاه‌های ما وجود ندارد و تنها نکته حائز اهمیت در فوتبال ما، پیروزی در بازی‌ها است. در تمام دنیا، مهمترین مسئله درباره بازیکنان زیر سنین پانزده سال، یادگیری مهارت های فوتبال است و نه برد یا باخت اما در ایران همه چیز برعکس اجرا می‌شود و تنها چیزی که اهمیت ندارد بازیکن و مهارت های او است، چرا که باشگاه‌ها تنها به فکر پیروزی تیم هستند و دیگر مهم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد. بازیکنان‌ها با یک ذهنیت بسیار غلط آموزش می‌بینند و رشد می‌کنند و نتیجه این امر همین شرایطی که در حال حاضر تجربه می‌کنیم می‌شود. البته من در این موضوع بازیکنان را مقصر نمی‌دانم؛ من مربیانی تیم‌های پایه را مقصر می‌دانم. این فرهنگ باید از فدراسیون فوتبال شروع و در ادامه به باشگاه‌ها برسد.

اعتراضات در فوتبال به داخل زمین بازی محدود نمی شود و گاهی به سکو و بین هوادران هم راه پیدا می کند، معینی درباره این موضوع اظهار کرد: تصوراتی که درباره هوادارن وجود دارد اشتباه بوده و آنها انسان‌های شریفی هستند که به تیم خود علاقه دارند. در همه جای دنیا به علت جو سالمی که وجود دارد و هواداران با خانواده به استادیوم می‌روند. اشتباه فوتبال ما این است که یک سری افراد را با عنوان رهبر یا لیدر به کار گرفته ایم که خود این افراد از نظر اخلاقی باید اصلاح شوند و در تفکراتشان تغییراتی ایجاد کنند. طرفداران واقعی با ارزش ترین انسان‌ها در ورزشگاه هستند که برای لذت بردن از فوتبال می‌آیند اما فوتبال ما همه این‌ها رو کنار گذاشته است.

او افرود: جو استادیوم نباید تحریک آمیز باشد، چه برای هواداران و چه برای بازیکنان. ما به یک فرهنگ سازی بسیار قوی برای هواداران خود نیاز داریم و راهی که بعضی از هواداران طی می‌کنند راه خیلی درستی نیست و در این باره باید آموزش داده شود. این وظیفه باشگاه‌ها است تا کلاس‌هایی برای این آموزش‌ها برگزار کنند. همه این ها به فوتبال لطمه می‌زند. به عنوان مثال، در بازی پرسپولیس و تراکتور با هر سوت داور، همه اعتراض می کردند و ما توقع داریم داور بازی تحت آن فشار قضاوت خوبی داشته باشد؛ این شدنی نیست و روز به روز هم باید شاهد حوادث دیگری باشیم.

معینی همچنین درباره وظیفه سازمان‌های ورزشی و باشگاه‌ها برای کاهش تنش‌های موجود در فوتبال ایران اظهار کرد: باید آموزش لازم به دست اندر کاران باشگاه‌ها، از مدیرعامل گرفته تا آخرین مقام مسئول، داده شود. باشگاه‌ها باید فلسفه مخصوص خود را داشته باشند و براساس آن حرکت کنند. وظیفه فدراسیون هم این است که آموزش های لازم روز برای این افراد را هر چه بیشتر برگزار کند تا افراد بیشتر در مسیر صحیح هدایت شوند. هنوز خیلی از مسائل در فوتبال وجود ندارد و برای آموختن آن ها هم هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. همه این‌ها به مسئله آموزش باز می‌گردد. سازمان لیگ هم که کمیته‌ای به نام آموزش ندارد. تمام نگرانی سازمان لیگ، مسائل فنی و برگزاری بازی‌ها است.

او در ادامه گفت: متصدی فوتبال ایران بدون شک فدراسیون فوتبال است اما از نظر من تمام عواملی که در فوتبال ما درگیر هستند به سهم خودشان گناه کار هستند و همه باید تصمیم بگیرند که رو به جلو و مثبت فکر کنند و مشکلات را از پیش رو بردارند. این که یک ارگان بخصوص را مقصر این اتفاقات بدانیم، اشتباه است. همه عوامل مقصر هستند و باید برای رفع مشکلات تلاش کنند.

بازیکن اسبق فوتبال معتقد است یکی دیگر از دلایل تاثیرگذار در ایجاد تنش و رفتار غیر اخلاقی، وجود مشکلاتی در نحوه برگزاری لیگ‌های فوتبال است و در این مورد گفت: مسئله دیگری که باید به آن اشاره کنم، ضعف لیگ‌های پایه در کشور ما است. این سطوح نیاز به توجه و نظارت دارد. در حال حاضر در لیگ های پایه در منطقه هر شش روز یکبار یک بازی می‌گذارند و به عنوان مثال بازیکنی که سنش زیر پانزده سال است، تحت این فشار و آموزش های غلط قرار می گیرد و وقتی هم که تیم شکست می‌خورد نتایج بدتر می شود. نحوه برنامه ریزی در لیگ های پایه و بزرگسالان باید صحیح باشد. در لیگ برتر، که پنجره فوتبال ما است، وضعیت بهتر است و بازی ها نسبت به سایر لیگ‌ها و سایر سطوح بهتر برگزار میشود. این لیگ‌ها و تیم‌ها مشکلات عدیده‌ای دارند که خاموش مانده و هر از چند گاهی به آن پرداخته می‌شود.

یکی از مهم ترین اقدامات صورت گرفته از سوی ارگان‌های مسئول در برخورد با باشگاه‌ها، بازیکنان و افراد متخلف در فوتبال ایران، تعیین جریمه‌های نقدی و غیرنقدی است. معینی با بی فایده خواندن این راه کار گفت: جریمه‌ها نمی‌تواند کارگشا باشد و نیاز ما، کار آموزشی و فرهنگی است که این امر هم نمی‌تواند به تنهایی انجام شود و همه افراد باید به دنبال آن باشند. عوض کردن تفکر تماشاگر کار ساده ای نیست. این اتفاق باید در مدت زمان زیاد و به صورت مستمر پیگیری شود نه این که هر وقت اتفاق خاصی افتاد به آن پرداخته شود. همه باید این مسیر را انتخاب کنند و به آن عمل کنند چرا که در حال حاضر نه برای هواداران و نه بازیکنان امنیت وجود ندارد و در نتیجه فوتبال هم پیشرفت نمی‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار + 20 =