کد خبر : 207150
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
-

قبل از انقلاب زندان‌ها به شیوه کاملا پلیسی اداره می‌شد

قبل از انقلاب زندان‌ها به شیوه کاملا پلیسی اداره می‌شد

به گزارش قائم آنلاین، سید حشمت‌الله حیات الغیب در نشست خبری هجدهمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور ضمن تبریک آغاز دهه فجر و گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زندان‌ها به شیوه کاملا پلیسی اداره می‌شد که بعد از پیروزی انقلاب و در سال ۶۴ برابر

به گزارش قائم آنلاین، سید حشمت‌الله حیات الغیب در نشست خبری هجدهمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور ضمن تبریک آغاز دهه فجر و گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زندان‌ها به شیوه کاملا پلیسی اداره می‌شد که بعد از پیروزی انقلاب و در سال ۶۴ برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی سازمان زندان‌ها تشکیل شد که مستقل بوده و زیر نظر ریاست قوه قضاییه است.

وی افزود: فلسفه وجودی سازمان زندان‌ها اصلاح و تربیت زندانیان برای بازگشت شرافتمندانه آنها به جامعه است.

مدیر کل زندان‌های استان تهران با بیان اینکه تلاش دستگاه قضایی بر کاهش جمعیت کیفری، پیشگیری از جرم و مجازات‌های جایگزین است، گفت: شیوه‌های آموزشی، فرهنگی و تربیتی برای بازگشت سعادتمندانه مددجویان به جامعه است.

حیات الغیب خاطرنشان کرد: در اجرای منویات مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه و متولیان فرهنگی سازمان زندان‌ها و اداره زندان‌های استان تهران، ترویج فرهنگ و آموزش‌های دینی با محوریت نماز و قرآن است که بر این اساس ۸۰ درصد زندانیان کشور تحت آموزش‌های مستقیم قرآنی قرار دارند.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد از زندانیان استان تهران در حال فراگیری آموزش‌های قرآنی و ۱۴۰۰ نفر از آنها حافظ یک تا ۳۰ جزء قرآن هستند.

مدیرکل زندان‌های استان تهران در ادامه گفت: یکی از افراد زندانی حافظ کل قرآن از بدو ورود حتی سواد خواندن و نوشتن نداشت که ضمن شرکت در کلاس‌های سوادآموزی حافظ کل قرآن شده است. همچنین یکی از زندانیان زن حافظ دو جزء از قرآن به زبان انگلیسی شده است.

وی افزود: در سال گذشته تعداد ۱۲ نفر از کارکنان زندان رتبه‌های برتر مسابقات قرآنی را داشته اند. همچنین ۶۰ نفر روحانی به صورت تمام وقت در اداره کل زندان های استان تهران حضور داشته و این روند قرآنی را رصد می‌کنند و به برگزاری نمازهای جماعت به همراه زندانیان می پردازند.

وی با بیان اینکه ۲۲۰ باب نمازخانه در زندان‌های استان تهران وجود دارد، اظهار کرد: در ۱۰ سال گذشته هم سازمان زندان‌ها و هم اداره کل زندان‌های استان تهران به عنوان دستگاه برتر شایسته تقدیر معرفی شده اند.

وی با بیان اینکه در بدو ورود کلیه زندانیان بی‌سواد شناسایی می‌شوند، گفت: از ابتدای سال ۳۰۰ نفر از زندانیان کم‌سواد و بی‌سواد موفق به کسب مدارک معتبر سوادآموزی شدند و ۱۱۰۰ نفر نیز در مقاطع متوسطه دوم مشغول تحصیل هستند و علاوه بر این ۳۱۰ نفر نیز در مقاطع تحصیلی دانشگاهی در ۱۲ رشته در مقاطع کارشناسی و ارشد مشغول به تحصیل می باشند.

وی گفت: ۵۰ کتابخانه در زندانهای استان وجود دارد و زندانیان به راحتی می‌توانند از کتاب‌های آن استفاده کنند و همچنین ۷۰ درصد زندانیان عضو کتابخانه‌های زندان های استان می‌باشند.

حیات الغیب یکی دیگر از اولویت‌های اداره کل زندان های استان تهران را ایجاد اشتغال و حرفه آموزی برای زندانیان دانست و گفت: بیش از ۴۰ درصد زندانیان استان مشغول فراگیری رشته های شغلی تحت نظر ۵۰ نفر از مربیان مجرب هستند که پس از آموزش و دریافت مدرک نامی از این اداره هم در مدرک آنها ثبت نمی شود. وی افزود: همچنین زندانیان بسیاری در کارگاههای قالیبافی و هنر آموزی دیگر مشغول به کار می‌باشند و در صورت فروش محصولات آنها مبلغ آن به آنها پرداخت می‌شود.

وی در مورد بحث بهداشت و درمان زندانیان نیز اظهار کرد: ۳۵۰ نفر پزشک و پرستار و طب اورژانس در زندان‌ها فعالیت می‌کنند و واحد بهداری و درمانگاهی کلینیک مستقلی برای پیگیری بیماری‌های واگیردار دارد و کلیه مراحل خدماتی مانند درمان دندانپزشکی و غیره به صورت رایگان برای زندانیان ارائه می‌شود.

مدیرکل زندان‌های استان تهران با بیان اینکه زندانیان از نظر سن، نوع جرم و سابقه در زندان نگهداری می‌شوند، گفت: افراد زیر ۱۸ سال در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای ما توجه به روح و شخصیت زندانی مورد توجه است، تصریح کرد: در اداره کل زندان‌های استان تهران فعالیت چشمگیری در این زمینه وجود داشته است که از جمله آنها ورزش صبحگاهی است که به طور مرتب در زندان ها انجام می شود و چهار گود زورخانه و ورزش باستانی در زندانها وجود دارد.

وی افزود: در واحد مددکاری زندان‌ها نیز تعداد ۹۰ نفر مشغول پیگیری امورات قضایی زندانیان هستند.

وی در رابطه با مراقبت‌های بعد از خروج زندانیان از زندان گفت: آخرین حلقه مراقبتی زندان در هنگام خروج است که ۶۹ نفر از مددجویان مورد رسیدگی نهادهای حمایتی قرار گرفته اند. وی افزود: ۱۳ انجمن حمایت از زندانیان استان وجود دارد که ۱۷۴۴ خانواده زندانی را تحت پوشش قرار داده اند و همچنین به خانواده‌های نیازمند مستمری از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

حیات الغیب در رابطه با بحث شرکت زندانیان در فعالیت‌های  هنری گفت:در این رابطه بحث شرکت زندانیان در هنرهایی مانند هنرهای نمایشی، موسیقی و… مطرح است که بر این اساس برای پر کردن اوقات فراغت و همچنین از نظر درمانی زندانیان، گروه‌هایی در این رابطه تشکیل شده است و مددجویان می‌توانند بر اساس علاقه خود در این رشته ها شرکت کنند.

وی در رابطه با گروه های تئاتر شرکت کننده در جشنواره‌های مختلف گفت: در این رابطه سعی در ارتقاء و فعال نگه داشتن هنر در زندان ها داشته ایم و از کلیه ظرفیت‌های موجود برای مددجویان در این رابطه استفاده شده است.

مدیر کل زندان‌های استان تهران خاطرنشان کرد: در سال گذشته از هنر ششم استفاده شد و جشنواره امسال نیز مانند سال‌های گذشته در سه بخش تئاتر صحنه‌ای، خیابانی و شاهنامه‌خوانی برگزار خواهد شد که گروه‌های منتخب از سراسر کشور در بخش تئاتر صحنه‌ای ۹ گروه می‌باشند.

وی با بیان اینکه امسال هجدهمین دوره این مسابقات است، بیان کرد: این مسابقات از ۴ تا ۷ اسفند در برج آزادی برگزار خواهد شد و مدیریت آن با اداره کل مدیریت زندان‌های استان تهران است.

حیات الغیب گفت: امیدواریم شاهد حضور علاقمندان به هنر تئاتر در این مسابقات باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه شرکت و رتبه آوردن زندانیان شرکت کننده در این مسابقات چه تاثیری برای آنها دارد، گفت: افرادی که در مسابقات رتبه کسب می‌کنند از تشویقاتی مانند مرخصی و حتی عفوهای موردی برخوردار می‌شوند.

حیات الغیب در پایان گفت: در این دوره از مسابقات هنرمند پیشکسوت آقای داریوش ارجمند به عنوان رئیس افتخاری جشنواره حضور دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × سه =