کد خبر : 207071
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۹:۱۰
-

تحلیلگر اسپانیایی: بیانیه اروپا در حمایت از ترور ژنرال سلیمانی شرم‌آور بود

تحلیلگر اسپانیایی: بیانیه اروپا در حمایت از ترور ژنرال سلیمانی شرم‌آور بود

به گزارش قائم آنلاین، رافائل پوچ‌ده‌فلیو که سه دهه به‌عنوان خبرنگار روزنامه لاوانگوردیا در مسکو، پکن، برلین و پاریس فعالیت داشته، در گفت‌وگو با تارنمای «کائوس ان لارد» به موضوع ترور سردار سلیمانی اشاره کرد و افزود: این یک امر بداهه از سوی ترامپ یا یک واکنش نسبت به آخرین وقایع در عراق نبود  بلکه

به گزارش قائم آنلاین، رافائل پوچ‌ده‌فلیو که سه دهه به‌عنوان خبرنگار روزنامه لاوانگوردیا در مسکو، پکن، برلین و پاریس فعالیت داشته، در گفت‌وگو با تارنمای «کائوس ان لارد» به موضوع ترور سردار سلیمانی اشاره کرد و افزود: این یک امر بداهه از سوی ترامپ یا یک واکنش نسبت به آخرین وقایع در عراق نبود  بلکه همان‌طوری که روزنامه نیویورک‌تایمز توضیح داد، تصمیمی بود که ستاد کل ارتش نومحافظه‌کار از مدت‌ها قبل در حال آماده کردن آن بود.
ژنرال سلیمانی در یک پرواز معمولی و با گذرنامه دیپلماتیک به بغداد سفر کرده بود. این یک دیدار توطئه‌انگیز نبود. نخست‌وزیر عراق شرح داد که سلیمانی برای دریافت یک پیام سعودی برای تنش‌زدایی بین تهران و ریاض به بغداد رفت. من فکر نمی‌کنم که این گفت‌وگو برای واشنگتن خوشایند بوده باشد و دلایل آن واضح است. آمریکا از طریق کنترل نفت سعودی، پول بسیاری برای تامین کسری‌هایی که ناشی از هزینه‌های هنگفت نظامی خود است را به‌دست می‌آورد و دلار را از طریق تجارت نفتی تقویت می‌کند.
تحلیلگر اسپانیایی ادامه داد: سلیمانی در شکست دادن داعش در عراق، مهارت به خرج داد. وی همچنین سهم مهمی در شکست برنامه سرنگونی دولت سوریه داشت. علاوه بر آن در تثبیت محور شیعه بین ایران تا لبنان، علوی‌ها در سوریه و دولت عراق نقش کلیدی ایفا کرد.
وی افزود: موشک‌های کروز که ایران به انتقام خون سلیمانی به سوی پایگاه‌های آمریکا شلیک کرد، نتوانستند توسط سیستم‌های پاتریوت آمریکا که منطقا در حال آماده‌باش بودند رهگیری شوند.
وی در مورد موضع اروپا و بیانیه مشترک «مرکل»، «مکرون» و «جانسون» تصریح کرد: در این بیانیه، نه تنها ترور سلیمانی محکوم نشد بلکه به نقض شدید قانون بین‌المللی عدم ترور شخصیت‌های اصلی یک کشور در سرزمین یک کشور دوست (ثالث) اشاره‌ای نشد اما «نقش منفی ایران» را
محکوم کرد.
جانسون به ترامپ گفت که «از مرگ سلیمانی متاسف نشدیم»، مکرون «نقش بی‌ثبات‌کننده» نیروهای رهبری‌شده از سوی سردار سلیمانی را محکوم کرد، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان افزود که «سلیمانی دنباله‌ای از خون و ویرانی را در خاورمیانه به جا گذاشته است و اتحادیه اروپا دلایل خوبی داشت تا که وی را در لیست تروریست‌های خود قرار دهد». همه اینها جنون‌آمیز است زیرا هر ناظر مستقلی متوجه می‌شود که اقدام ایران در منطقه فقط واکنشی دفاعی بوده و نه با هدف تغییر رژیم بلکه کمک به متحدانش در سوریه، یمن و عراق برای حفظ مرزهایشان بوده است: آمریکا و متحدانش، مسئولیت بزرگی در آخرین موج ویرانی‌ها در منطقه از عراق گرفته تا سوریه و لیبی و یمن که کشتار میلیونی داشته، دارند. بیانیه اتحادیه اروپا شرم‌آور بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 + هشت =