کد خبر : 206960
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
-

از رد بدون دلیل مقالات ایرانی تا مشکل ویزا و فرصت مطالعاتی

از رد بدون دلیل مقالات ایرانی تا مشکل ویزا و فرصت مطالعاتی

به گزارش قائم آنلاین، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ارتباط با مشکلات پژوهش در حوزه علوم پزشکی، تاکید دارد: عدالت در پژوهش به معنی تساوی نیست بلکه باید بر اساس توان افراد رعایت شود. بهمن یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت مؤسسه نیماد در توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی، اظهار کرد:

به گزارش قائم آنلاین، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ارتباط با مشکلات پژوهش در حوزه علوم پزشکی، تاکید دارد: عدالت در پژوهش به معنی تساوی نیست بلکه باید بر اساس توان افراد رعایت شود.

بهمن یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت مؤسسه نیماد در توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی، اظهار کرد: در این مؤسسه فراخوان برای بخش‌های مختلف شامل گرنت اصلی، محقق جوان،  Small Grant و بخش مقاله برتر اعلام می‌شود. این در حالی است که عملاً وجود بخش‌های مختلف بدون امکان شرکت در آن‌ها بی‌معنی است؛ چرا که ممکن است محققانی شرایط لازم برای شرکت در بخش‌های مختلف همچون “مقاله برتر” و … را داشته باشد.

وی ادامه داد: عدالت در پژوهش به ‌معنی تساوی ریاضی نیست و بایستی توان و دستاوردهای افراد مطرح باشد و مؤسسه نیماد از محققان در بخش‌های مختلفی که اعلام کرده، حمایت کند.

مشکلات اخذ ویزا

این محقق جوان که از برگزیدگان گروه علوم پایه پزشکی بیست‌وپنجمین جشنواره تحقیقاتی رازی است، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به محدودیت‌های بودجه‌ای پرداخت و با اشاره به سابقه هشت ساله خود در حوزه پاسخ سلول‌ها به آسیب DNA، اظهار کرد: تاکنون در این زمینه از لحاظ علمی و تحقیقاتی به مشکل به‌خصوصی بر نخورده‌ایم؛ این در حالی است که به خاطر محدودیت شدید بودجه‌های تحقیقاتی، نتوانسته‌ایم پروژه‌های بزرگ‌تر انجام دهیم یا نتایجی که به دست آورده‌ایم را در پروژه‌های بزرگ‌تر ادامه دهیم.

یوسفی با اشاره به مشکلات حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی و استفاده از فرصت مطالعاتی، یادآور شد: در شرایط کنونی اخذ ویزا برای محققین کشور سخت شده است.

رئیس بیمارستان شهدای تبریز در پایان تأکید کرد: نیروهای جوان به عنوان چاه‌های نفت و موتور پیشران علمی ایران آینده هستند که در سطوح مدیریتی  باید مورد توجه بیشتری باشند.

افزایش هزینه تجهیزات و مواد اولیه

نازلی نمازی، پژوهشگر دیگری است که در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مسلماً انجام کارهای تحقیقاتی سختی‌های خاص خودش را دارد و در سال‌های اخیر به دلیل تعلق گرفتن بودجه‌های کمتر، افزایش هزینه کیت‌های بیوشیمیایی و سایر مواد اولیه، با سختی‌های بیشتری هم همراه شده است، تأکید کرد: با وجود این شرایط محققان کار خود را ادامه می‌دهند و چه بسا بتوان گفت تلاش آن‌ها از گذشته بیشتر شده است.

استادیار پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به افزایش رد مقالات نویسندگان ایرانی از سوی ژورنال‌های خارجی در ماه‌های اخیر، این موضوع را یکی از مهم‌ترین مشکلات محققان در ایران دانست.

وی که به عنوان پژوهشگر برتر جوان در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقاتی رازی برگزیده شده، در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: احتمال رد شدن (reject) مقالات در ژورنال‌های خارجی نسبت به سال‌های قبل بسیار افزایش پیدا کرده است و یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که پژوهشگران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند این است که متأسفانه اخیراً سردبیران ژورنال‌های خارجی مقالات ایرانی را بدون دلیل واضح و قبل از ارسال برای داوری رد می‌کنند؛ این امر باعث شده است که تأخیر زیادی در پذیرش و چاپ یک مقاله ایجاد شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =